Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr3D

Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)

Inlägg av Mr3D »

Nu har jag varit igång igen. Det blev en stegmotorhållare för en NEMA23 motor, i mitten är det en presspassning för ett 6001 lager. Den är tillverkad i aluminium, jag vet inte exakta legeringen men tror det är en 60** eller 70** legering.
IMG_8690 copy small.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Går ju att diskutera om denna ska räknas som svarvad eller fräst men eftersom jag körde den i en svarv så räknar jag den som svarvad. :roll:
IMG_9129 copy small.jpg
IMG_9131 copy small.jpg
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Senaste svarvningen.

Jag laddade upp en video också.

Efter första bearbetning
Bild

Biten då den är färdig
Bild
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Den andra delen som den förra lilla biten sätts fast i.

Även ett videoklipp här --->

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tänkte väcka denna tråd lite då det var lite länge sedan jag såg något i den :)

Däremot så var min senaste svarvning (i går natt) inte CNC utan manuell svarvning, men jag smyger in bilden ändå då den är välrelaterad till ämnet.
2013-11-28 02.27.56.jpg
Det som är gjort är alltså att svarva ner diametern så att den passade fjädern jag hittades innerdiameter med lite marginal, med ca en mm större ytterdiameter högst upp så att det blir presspassning på fjädern där men att den rör sig helt fritt längs resten.

Det är några som har lyckats kasta chucknycklar i vår manuella Emco Maximat Super 11 nere på Stockholm Makerspace (som tur är helt utan skador), men nu blir det förhoppningsvis inga fler såna incidenter...

EDIT: Fetmarkerade "manuella"
Senast redigerad av Meduza 29 november 2013, 15:21:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Jag är inte speciellt förtjust i den där typen, jag har plockat bort fjädrarna från mina nycklar. Speciellt när man skall indikera in något i fyrbackaren är det riktigt jobbigt. Men även på trebackschucken tycker jag den är i vägen.

Men man skall förstås inte förringa risken med chucknycklar. Jag såg en riktigt smart lösning på det någonstans i form av en hållare med strömbrytare kopplad till nödstoppet. Satt inte nyckeln i hållaren gick det inte att starta maskinen.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Bra initiativ (både att väcka tråden och att fixa fjädern). Vi har en fjädrande hylsa som löper utanpå chucknyckeln till den kinestyska(Optimum) svarven här på jobbet, men den har lite för stark fjäder så det blir väldigt svårt att både hålla i arbetsstycket och skruva fast det samtidigt. Själv skall jag nog implementera en brytare som går till nödstopp på frekvensomformaren där jag måste stoppa ner nyckeln innan jag får snurr på svarven.

EDIT: Jihe kom emellan med typ precis samma information :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jihe: Så som vår svarvs styrsystem är kopplad för tillfället så krävs det en del ombyggnad i styrningen för att kunna koppla in en sådan brytare för chucknyckeln utan att det medför andra risker, vi har funderat på den varianten.

Sätter man den brytaren/kontaktorn för chucknyckeln före skyddsbrytaren så kommer vi slita ut den i förtid då det är en sådan självhållande variant, och sätter vi den efter den brytaren så börjar chucken snurra direkt när man stoppar i chucknyckeln om man har missat att vrida tillbaka brytaren till 0, vilket är lika farligt det, det krävs lite smartare logik än så.

Håller med om att det är jobbigt att behöva pressa in chucknyckeln, men å andra sidan så hellre det än kroppsskador av flygande chucknycklar, det är många olika personer som använder svarven och folk kommer garanterat att glömma chucknyckeln i annars då många också är nybörjare och inte har svarvat mer än lite introduktionskurs.

Är det allt för jobbigt om man tex ska centrera något i fyrbackschucken så finns det en till chucknyckel utan fjäder som går att plocka fram, men det ligger undangömd för tillfället för att den inte ska användas av slentrian, men frågar man mig så ;)

X-IL: Troligtvis blir det ombyggnad av svarven till VFD någon gång i framtiden, och då blir det garanterat en brytare till E-stop ingången, men det är nog i storleksordningen år kvar innan det blir aktuellt.

Fjädern kommer från en trasig dispenserpenna för lödpasta för övrigt :)

Och till sist, en liten film på funktionen: https://www.dropbox.com/sc/wyuf3en20p8uf5z/2tzNHoMMUs
Senast redigerad av Meduza 28 november 2013, 14:08:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ni gjorde mig att söka på "Lathe accident" på Google.. Det borde jag inte ha gjort :sick:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

kankki: Nej om du inte vill se väldigt grafiska bilder och filmer ska du nog undvika det sökorden, svarvar kan ge upphov till riktigt elaka skador, flygande chucknycklar är bara en av riskerna... :s
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ja, verkligen. Finns kraft i chucken.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ett hett tips är att ordna med en hållare för chucknyckeln med ENABLE funktion, dvs spindeln kan EJ startas om inte chucknyckeln ligger i hållaren.
Sådan funktion är på G till min svarv (varit länge på G..... :oops: )
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Förstår dock inte hur man kan missa att det står en stor chucknyckel i chucken och missat ta ut den hela 1 sekund efter att man precis spänt fast svarvämnet..

Folk skulle nog kanske tagit en titt på dessa olyckor, inget kul med halv nedmalda.. ja.. så de kanske fått sig en tankeställare. Dock absolut INTE rekommenderat annars.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Henry: det räcker med lite mänsklig tankspriddhet så händer det enklare än man tror... annars så hade aldrig såna här prylar behövts...

tecno: Det finns som jag skrev på idéplanet, men det blir nog först i samband med ombyggnad till VFD-drift eller så, då det i dagsläget är en gammeldags variant med en fet mångläges bakelitbrytare, dvs finns inget vettigt ställe att gå in och bryta...
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jag fick från början lära mig att aldrig ens släppa taget om chucknyckeln när den sitter i chucken. Det har fungerat och behöver jag släppa för att hålla eller rikta en bit så gör det nästan ont i magen.
Skriv svar