Loerus Hobby fräs/graveringsmaskin

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Najsigt!.
Vad använde du för program för å cadda dessa 2 bilder?.
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Jag använder ArtCamPro
http://www.artcam.com/
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Nu har jag provat lite 3d-fräsning.. haft fräsen igång i runt 10 timmar.. tar grymt lång tid.. skulle ha gjort programmet i två delar istället.. först grovfräst o sedan kört sista rundan med en mindre fräs..

Har kört med 1.3 stepdown och 0.6mm i ingrepp och kört fram o tebax i x-led och färdigdjupet blir 11.5mm.. 400mm/min matning så det har tagit en hel del tid och fortfarande ett par timmars fräsning kvar :lol: Ödlan e 150x90mm..

får fortsätta imorn :)

bild på den nästan färdiga ödlan.. 8)


Bild
Senast redigerad av Loterus 27 mars 2005, 22:35:29, redigerad totalt 2 gånger.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Snyggt :tumupp:
Frasse
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 januari 2005, 10:30:42

Inlägg av Frasse »

wow! :bravo:
Men är det vanlig spånskiva du fräser i? Kan ju inte direkt vara optimalt material för "figurfräsning" eller vad man nu ska kalla det...
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Det e 22mm tjockt MDF jag kör i..
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Snyggt som fan :tumupp:
Hur stor fräs kör du med?.
Bobcad-cam, har ju oxo en sådan funktion för att köra fram & tillbaka i 3D, men mycke få inställningsmöjligheter. :?
Har även provat Artcam men där är ju så många inställningar så man blir ju skev i ögonen, och så crashar de lite titt som tätt för mig, har du samma problem med de?.
Använde du samma guid som den med ansiktet på tjejen som artcam har som exempel?.
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

tackar :)
körde med en 1.3mm pinfräs.. :D minsta jag hitta...

För mig har inte artcam crashat en enda gång.. och ansiktsguiden e bara för ansikten tror jag.. men denna ödla hittade jag bland Examples då jag bara ville ha nått o prova o köra..

Ödlan ser ut o vara ritad med vectors och sedan har dom använt några vectors med formenpå och sedan använt ett verktyg i progget för att få formen över till den platta vectorödlan..

Finns en hel del tutorials i artcam mappen oxå... som e bra o titta igenom.. för d e rätt mycket funktioner i artcam :)
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Logan »

:bravo: Redigt snyggt arbete!!!
Hur många timmar har det tagit att bygga denna CNC maskin?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10734
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Riktigt coolt.
Du kan få göra en 3D logga till mig sen. :roll:

Skulle vara jäkligt kul att få se en liten filmsnutt av maskinen in action!
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Vad för transforator köppte du? Den dom rekomenderade på cmchobby.com?
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Logan: Det tog väl några veckor o slänga ihop den.. inte så att jag har hållt på me den helatiden precis.. fortfarande en del förbättringar o göra..
Transformatorn köpte jag från elfa.. en ringtrafo på 30VAC 300W

GeekJoan: Heh just nu känner jag inte mig så himla sugen på o tillverka nått på beställning.. har tagit mig runt 14timmar nu o fräsa ut den där ödlan..

Drog igång slutputs progget idag och lät den gå.. körde med ett stift med en liten kula i ändan o körde i både X & Y leder men vart tokig när jag såg vad som hade hänt efter den hade kört Y-leden.. den hade tappat några steg i X-led så min ödla har en stympad bak nu :shock: efter 14 timmars oljud i rummet.... :evil:

aja finns som sagt lite till o fixa med maskinen och lista ut maxhastigheter innan den tappar steg...
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Detta var riktigt tufft!

Till och med min tjej gillade detta bygge! Hon som alltid brukar tycka att allt man bygger är meningslöst ifall det går att köpa färdigt... Hon sa, med en sån där kunde man ju fräsa ut något tufft till ytterdörren på huset!

Känns dock som om man behöver en CNC-fräs för att bygga en CNC-fräs med tanke på alla detaljer som behöver tillverkas. Man tänker ju genast på hönan och ägget... Hur byggdes den första fräsen!?!?! :lol:

En annan fråga angående hobby-fräsar; skulle man kunna fräsa i stål med en maskin som din? Eller behövs det större grejor?

/Magnus
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Heh kul att folk gillar detta :)

Om man ska köra i stål behövs nog rejäla linjäraslider och kulskruv och det mesta byggt kraftigare.. Så det inte uppstår några vibrationer som skulle skada skär och ge taskig yta.. + kraftigare steg/servo motorer..


men därimot aluminium har jag siktat på och kunna bearbete men måste bygga om och förstärka min nuvarande lite...
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

finns det nån gratis version av artcam och isåfall vart?
isåfall inte, hur mycket kostar det? och isåfall vart köper man det?

...frågorna blev lite konstiga men jag är tacksam för svar
Skriv svar