Undervattens ROV

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre

Re: Undervattens ROV

Inlägg av Nerre »

airliquid skrev:USB kamera = billigt!!! :shock:

http://www.dustin.se/pd_5010106044.aspx

Omvandlare klarar 60 meter klockrent, inbyggt strömmatning. Cat 5 / RJ 45 anslutning.
Med den där ockuperar man ju en hel ethernetkabel bara för kameran... Då måste det ju som sagt var vara betydligt bättre att ha en dator i ROVen och kunna köra både video och styrsignaler via samma ethernetförbindelse och kör man homeplug-prylar kan man köra det över samma kabel som matar strömmen ner till ROVen).
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Du kan ju sätta en usb-hub där nere och utnyttja för fler prylar. En usb->rs232 eller något annat.
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Dock så klarar USB inte så långa signalkablar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Grejen med den där är ju att den löser det problemet.

Att USB inte klarar långa kablar beror på timing, men sätter man en HUB mellan så kan man förlänga.

Den där grejen funkar ju som en HUB, men använder ethernetförbindelse mellan delarna så den inte längre är beroende av timingen.

Men som sagt var, jag tycker det verkar vettigare att använda en ethernetkabel för ethernet och sätta en liten dator där nere istället.
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Nu har jag kommit så långt att jag har gjort en motor klar.
Men det blir tillbaka till ritbordet då jag har problem med Edisonströmmarna.
Någon som har erfarenhet om detta.
Går det att använda rostfritt eller måste det vara mymetall??
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Menar du Eddy-strömmar? Eddyströmamrna beror mycket på geometrin och kontruktionen. Strömvirvlarna ligger i samma plan som magnetfältet. Det är därför man bygger upp statorstackar av tunna skivor eftersom man då förhindrar att det går strömvirvlar mellan dem så att säga.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ett sätt sätt att minska eddyströmmarna är att skära "snitt" i materialet. T.ex. så kan man skära långsmala snitt i röret till pipan till en coil gun, om man använder metallrör. Samma princip borde gå att applicera här :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Annars går det ju bra med plast eller något sånt, dock kan jag hålla med om att det är ju inte lika tufft! :D

Man skulle väll kunna göra det av porslin? Det hade ju varit coolare än plast!
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Funderar på om det skulle kunna gå att använda rostfritt?
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Ang. kabel så har Direktronik en Gel-fylld Cat5e utomhuskabel (art. 06-8395) Kostar iofs nästan 1700:- för 305 meter.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Angående överföring av data och ström träffade jag på en lustig ROV i november i Mcmurdo:
http://scini1.mlml.calstate.edu/goals-2 ... ringgoals/
Dem körde med LAN över elkabel, sen hade dem bara en elkabel till farkosten och täta kontakter De enda på hela farkosten som var riktigt special var kamerahuset och motorinkapslingarna/axeltätningarna. Resten var vanliga RC-produkter. Jag var chockad över hur mycket kräm dem kunde ta ut ur så småmotorer!
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Barry_Lyndon skrev: Borde man inte kunna bygga en "ducted fan"-variant som inrunner? Dvs rotorns poler monteras på en krans kring en befintlig propeller och statorns lindningar sitter utanpå röret som omsluter rotorn. I varje ände av röret har man sen ekrar och ett nav där rotorns axel lagras. Röret kan antingen sitta integrerat i skrovet eller som en lös enhet med hölje (eventuellt på en vridbar axel). Om man tätar med ingjutningsmassa eller liknande kring statorn borde väl en sån konstruktion kunna tåla ganska extrema tryck?
Jag är väldigt sugen på att försöka bygga en sådan motor till min ROV ifall det är möjligt. Vad krävs eg. för att få till en fungerande prototyp? (förutom en ESC och ett strömbegränsat nätagg).

Tänkte mig en stator med en inre diameter på någonstans runt 7-10cm. Var får man tag i material till en sådan? Någon som har koll på detta och kan ge lite tips. Vore trevligt med en lågvarvig BLDC med stort vrid. Jag har säkert tagit mig vatten över huvudet igen men ... :)
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Tjenare på er alla ROV intresserade.

Det var ett tag sedan som man skrev något inlägg, men det beror på att man har bott i verkstan ett tag.
Mitt bygge har fått doppa sig lite och nu är det dags för lite finlir.

Jag behöver få tag på en kabel som är svävande i vatten.
Antingen cat5 eller koax.
Någon som vet om det finns att få tag på i sverige?

Här kommer det även en länk till en film på mitt lilla bygge.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ang, tättningar, tryck osv.. kanske man kan ha någon oledande vätska som mottryck?, så slipper man kanske exotiska tätningar.
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Olja och fett leder inte.
Skriv svar