vad kostar en CNC-fräs? med frakt till gotland?POS skrev:Jag tänkte lämna utvärderingen av plastmuttrarna till köparen![]()
En fräs är i princip klar, tänkte sälja den så fort jag packat mer den så jag kan skicka den, blir nu i veckan.
Vill du slå till så är det bara att skicka ett PM.
POSY-A4, byggsats - cnc fräs i mdf, nu fria ritningar!
Re: POSY-A4 (byggsats - cnc fräs i mdf)
Dom är i nuläget inte till salu om jag inte får ett så bra bud att jag inte kan motstå det, tex om nån vill börja sälja fräsar själv.
Det finns en del mått mm i tråden så det går säkert att kopiera och göra något ganska liknande själv och det är såklart helt okej men jag har lagt så mycket timmar att jag inte vill ge bort det eller sälja ritningarna för nån hundralapp i nuläget.
Nu är det här ett forum och jag tycker det är en av grundprinciperna för att forumet ska vara kul att alla delar med sig av sina projekt i så stor utsträckning som möjligt samtidigt som det måste finnas en gräns när man också kan hålla på en del detaljer speciellt när man har det som affärsidé
Hoppas dom flesta tycker att jag delar med mig av info mm i så stor utsräckning att tex den här tråden inte är en ren reklamtråd utan att sånna som vill bygga nått liknande själva har nytta av mina inlägg och trådar.
//Pontus
Det finns en del mått mm i tråden så det går säkert att kopiera och göra något ganska liknande själv och det är såklart helt okej men jag har lagt så mycket timmar att jag inte vill ge bort det eller sälja ritningarna för nån hundralapp i nuläget.
Nu är det här ett forum och jag tycker det är en av grundprinciperna för att forumet ska vara kul att alla delar med sig av sina projekt i så stor utsträckning som möjligt samtidigt som det måste finnas en gräns när man också kan hålla på en del detaljer speciellt när man har det som affärsidé
Hoppas dom flesta tycker att jag delar med mig av info mm i så stor utsräckning att tex den här tråden inte är en ren reklamtråd utan att sånna som vill bygga nått liknande själva har nytta av mina inlägg och trådar.
//Pontus
Är det rör eller axelstål som ingår nu?
Sitter på kanten och funderar på att slå till, behöver bara en knuff eller kanske lite socker för att ta klivet.
Sitter på kanten och funderar på att slå till, behöver bara en knuff eller kanske lite socker för att ta klivet.
Det är och blir axelstål ett tag till, jag hade mer liggandes än jag trodde.
Slår du till så skickar jag med en 3mm pinnfräs som en liten sockerbit!
Slår du till så skickar jag med en 3mm pinnfräs som en liten sockerbit!
Jamen då är det väl lika bra att få ändan ur vagnen, reservera en till mig.
Jag antar att vi tar resten via pm.
Jag antar att vi tar resten via pm.
Finns det några bra erfarenheter från användning av dremmelkopia som spindel?
Har äntligen fått ut min POSY-A4:a till garaget vilket betyder att man kan köra den lite oftare.
Har bara ett fåtal timmars erfarenhet och det är först nu jag egentligen har möjlighet att experimentera med den.
Första problemet jag tror jag har är att jag kör med alldeles för hög hastighet på spindeln.
Väldigt lätt att bränna materialet om man kör med för djupa tag åt gången.
Dremmelkopian känns väldigt svag så att köra lägre hastighet än "fullt ös" känns svårt.. får man köra väldigt långsamt så den hinner med att få bort materialet.
Det jag experimenterar med är en enkel bokstav försänkt i spånskiva.
2mm djup bränner sönder skäret... 1mm djup fyller inte garaget i rök men skivan blir mörkaktig = för varm.
Dessa körningar är gjorda med 6.4mm clasohlson fräs.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =134185681
Kommande tester skall göras med smalare fräs så det inte blir lika mycket material som bearbetas av stålet.
Har äntligen fått ut min POSY-A4:a till garaget vilket betyder att man kan köra den lite oftare.
Har bara ett fåtal timmars erfarenhet och det är först nu jag egentligen har möjlighet att experimentera med den.
Första problemet jag tror jag har är att jag kör med alldeles för hög hastighet på spindeln.
Väldigt lätt att bränna materialet om man kör med för djupa tag åt gången.
Dremmelkopian känns väldigt svag så att köra lägre hastighet än "fullt ös" känns svårt.. får man köra väldigt långsamt så den hinner med att få bort materialet.
Det jag experimenterar med är en enkel bokstav försänkt i spånskiva.
2mm djup bränner sönder skäret... 1mm djup fyller inte garaget i rök men skivan blir mörkaktig = för varm.
Dessa körningar är gjorda med 6.4mm clasohlson fräs.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =134185681
Kommande tester skall göras med smalare fräs så det inte blir lika mycket material som bearbetas av stålet.
Glöm att fräsa i spånskiva. Skitmaterial, med lim som bränner.
-
Spånskiva innehåller skit sten och annan skit...
Kör med mdf eller annat isåfall.
Kör med mdf eller annat isåfall.
Tack för infon om spånskivan!
Började nästan undra om det var något fel på maskinen..
Finns det fler material man skall akta sig för?
Tog första bästa skräpskivan när jag tog fram spånskivan.
Vad har man mer liggandes... något mer man skall akta sig för.
Limmträ, Formplyfa, Gips, OSB, plywood....
Började nästan undra om det var något fel på maskinen..
Finns det fler material man skall akta sig för?
Tog första bästa skräpskivan när jag tog fram spånskivan.
Vad har man mer liggandes... något mer man skall akta sig för.
Limmträ, Formplyfa, Gips, OSB, plywood....
Inget GIPS!
De är som gjort för att få problem och slita ut saker i förtid...
De är som gjort för att få problem och slita ut saker i förtid...

Plexi och vissa andra plaster kan vara svåra. Dom geggar lätt.