Rörförstärkare med subminrör (5902)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Rörförstärkare med subminrör (5902)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ratten ska bytas mot "snyggare". Jag måste först fila bort de där "ribborna" på insidan så jag kan få igenom potens gängor och fästa den. Måste kolla lite kontakter här och där för det är trångt där inne och det är lätt att saker och ting tar emot.

Den gula färgen är vad jag hittade på extraprishyllan i en färgaffär. Gillar den faktiskt, men färg på an zinkbox ... inte skraptåligt alls. :(

Har jag inte redan skrivit kan jag göra en notering om att det ibland är behändigt att bygga smått. Det är som om man måste vara extra pillig och försiktig och planera mer noggrannt än när man har stora grönytor att fylla.
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

Snyggt! Bra att du fick upp ångan igen då jag tog upp mitt projekt från 2010 (eller var det inte därför? :? ). :bravo:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det drar ihop sig till DIY-träff och jag skulle vilja ha ihop Currawongen. Samtidigt jobbar jag med ett slutsteg med 6V6 där allt nästan är på plats.

Så hade jag en kommunikation med en gammal kompis som hade pulat ihop någon sorts signalföljare i mikrominiatyrutförande och då plockade jag fram den här fuli ... gulingen och tänkte att den nästan var klar. Jag har inom parentes påbörjat ett liknande slutsteg men med samma utgångsrör i pushpull. Den kan bli ganska söt den med.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så här långt, eller kort har jag kommit med pushpull-varianten.
5902PP-04.jpg

Rör kommer "normalt" i två förpackningar - noval (alltså små glasrör med 9 pinnar) eller oktal (något större glasrör med en plastfot för 8-poliga socklar). Inte ovanliga är 7-poliga rör och så finns lite specialare som 832, 839 med flera - det har nog en septar-sockel.
Lite udda är de här pensize-rören. De är små och är ju egentligen tänkta att lödas direkt på kort och slikt. En annan rörtyp är compactronrören. De har 11 pinnar och ett rör kan innehålla ganska mycket grejjer. Jag har sett rör med tre trioder, två trioder med en pentod. Mina 50CA10 (annat projekt) är compactronrör.
Nog om det.

Om förstärkeriet ovan: alla rör subminiatyrrör (trioderallihopa vill jag minnas), utgångstrafar är små gitarrtrafar från England och toroiden specialbeställd från Frag Jan Zuerst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

Det är fler som använder mycket metall,ser jag. Fläskig Alu-platta där. :D

Finns det nåt schema? :?:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hade den alubiten och tyckte den kunde vara användbar.
Schema och beskrivning, si, monsignore ebfr ...
http://www.leradiodisophie.it/Download/ ... mp5902.pdf
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

Mille grazie, mio signore.
Bra med Translate.google :D
Skriv svar