Abene VHF3 -> CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: Abene VHF3 -> CNC

Inlägg av H.O »

Hmm, du har en poäng där men tanken med säkringens är inte att skydda MOSFETen utan att skydda kretskortet och kablaget från att brinna upp om det mot förmodan skulle bli kortis i dump-motstånden eller dess kablage. Jag har utpänningen kopplad till en analog ingång på till PLC'n (nerdelad såklart) så jag skulle kunna lägga in övervakning i systemet som larmar eller stänger av om spänningen överstiger t.ex 160V. (Dumpkretsen går in vid 140V och jag har aldrig sett mer än 142V trots hård inbromsning med två motorer så den är rätt effektiv).

Kretsen med opto-kopplaren är endast en indikering på att dumpning sker, precis som du först tänkte.

Det finns såklart flera funktioner man skulle kunna utöka den här kretsen med men det är inget jag har några planer på i nuläget - fritt fram för andra att förändra och förbättra dock ;-)

OBS! Jag ser nu att schemat har ytterligare ett fel som inte uppdaterats här. Pin1 på OP-förstärkaren skall vara kopplad till jord för att det skall fungera. Om man tittar på PCB-layouten i det gammla inlägget så är den det men inte i schemat.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Aha... nu ser jag att dumpmoståndet inte är "on board" så då förstår jag bättre.

>> (Dumpkretsen går in vid 140V och jag har aldrig sett mer än 142V trots hård inbromsning med två motorer så den är rätt effektiv).
Jo, men om säkringen, eller något annat pajjar så är den rätt oeffektiv...

Låter gott att du redan tänkt på spänningsövervakningen; du lämnar inget åt slumpen :tumupp:
georg

Inlägg av georg »

Först måste jag bara berömma projektet, kononfint! :tumupp:

HP-UHU drivarna verkar ju faktiskt vara nåt för högre effekter, hur går det med dom? Funderar själv på drivsteg till motorer som kräver högre effekt (åt hållet som du har). Ska bli kul att se hur det går!
H.O

Inlägg av H.O »

Hej och tack!
HP-UHU fungerar riktigt bra så här långt. Det har varit en lång resa där en del problem har berott på HP-UHU och en del på andra problem runt omkring men nu fungerar allt riktigt bra. De små grejerna vi hittade på HP-UHU är införda i dokumenationen så skaffar man ett kit idag ska det inte vara några problem. Än så länge har jag ju bara kört på bänken så hur det fungerar i verkligheten återstår att se när motorerna sitter på maskinen - något dom skulle gjort för snart ett år sedan.... 8) Det är på gång dock...
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Tänkte att det var dags för en liten uppdatering.... I helgen som gick fick jag äntligen ner maskinen från pallen och upp på maskinfötter. Med hälp av kofot och spett "bände" vi upp en sida av maskinen i taget och sköt in ett par väl inoljade plåtremsor mellan maskinen och pallen. Sen tog vi en 2tons pall-lyftare (handtruck) som jag lånat, oljade in gafflarna och mer eller mindre knuffade maskinen från pallen och ut på "trucken". På så vis frigjordes hålen i hörnen så att maskinfötterna kunde monteras. Har grubblat länge och väl på hur jag skulle göra men den här lösningen fungerade riktigt bra.

Bild

Bild

Elskåpet är återmonterat och nu sitter även montageplåten i skåpet istället för att stå på min arbetsbänk. Jag passade även på att montera en liten lysrörs-armatur i skåpet:
Bild

/Henrik.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Grattis till att ha fått ner den på fast mark.

Dessa bilder visar verkligen i vilket fint skick fräsen är. Glöm ej att skruva X & Y-rörelserna fram och tillbaka till sina ändlägen när Du vattrar upp den. Den viktförskjutningen visar nämligen om den ligger an "för lätt" på någon av maskinfötterna.

/Peter
H.O

Inlägg av H.O »

Liten uppdatering... Jag bestämde mig för att montera Smoothsteppern i datorn istället för på skena i skåpet. Lådan för PC'n är en sån där låg-profil-historia för att den skall få plats på insidan av dörren så de plåtvinklar med DB25-kontakter som följer med Smoothsteppern passade inte. Så jag spännde upp de små vinklarna i den lilla maskinen och körde upp hål för D-sub kontakterna.

Bild

Bild

Bild

Sen satte jag fast Smoothstepper på ena sidan av lådan, fimpade en USB-kabel och lödde på en hylslist som går direkt till en USB-header på moderkortet. Minst en PCI-plats blokeras på det här viset men jag tror inte jag behöver använda dom till något. Möjligen behöver jag stoppa i ett grafik-kort i PCI-e platsen men det ska gå bra.

Bild

Har även monterat Y-axelns motor lite provisoriskt i alla fall.
Bild

Nu ska jag bara klura ut hur mycket spänn det ska vara på remmen....

/Henrik.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det blir så snyggt så man blir tårögd! :)
Zed

Inlägg av Zed »

Fin låda ibakgrunden. 8)
H.O

Inlägg av H.O »

Dags för uppdatering... Bordet är återmonterat, det vär rätt knöligt att "lajna upp" skruven med lagringarna eftersom skruvarna som håller kulmuttern är långt in under bordet. Det ville gärna "gå ojämt" när man närmade sig ändarna men nu har fått till det så jag är nöjd i alla fall. Har även hängt på motorn på X-axeln (bordet).

Bild

Trafo, likriktare och nätdel/dumpkretsen monterad och inkopplat:
Bild

Datorn moterad på insidan av dörren och, i alla fall tillfälligt, inkopplad:
Bild

D-sub donen för enkodrarna är återmonterade, hittade schysta kåpor på ELFA med tre utgångar och hyffsat med plats i så att jag kunde splitta kabeln till encoder-interface't där.
Bild

Bild

Bild

/Henrik.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

:bravo: :bravo: :bravo: :tumupp: :tumupp:
H.O

Inlägg av H.O »

Jösses vad tiden går, nästan 5 månader sen förra uppdateringen....

Spindelmotorn är nu inkopplad till frekvensomformare, oljan i växellåda bytt och spindeln prokörd - går tyst och fint. Idag monterade jag även det sista av Z-axelns remtransmision:
Bild

Bild

Det är en del småpill kvar att göra, montera enkoder-interfacet, finjustera servo-parametrar, montera gränslägen, koppla in centralsmörjnigen och "städa upp" i styrskåpet. Sen måste det på kåpor över rem-transmissionerna och så har jag upptäckt att jag har en hel del backlash på Y-axeln som jag inte lyckats hitta orsaken till ännu :humm: jag hoppas det inte mynnar ut i att jag måste byta kulskruv/mutter.

Fixade i alla fall en liten film på en av de första testerna med samtliga axlar+spindel. Känns som att målet är inom räckhåll :-)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

:tumupp: snyggt
ang smoothsteppern, det är USB in, är det sedan direkt till drivare eller är det en skrivarkontakt som enkelt pluggas in till ett styrkort med parallelport?
sniffer

Inlägg av sniffer »

Mycket stiligt.
H.O

Inlägg av H.O »

ghist_rider,
Som du kanske ser på bilderna tidigare så har Smoothsteppern två stycken 26-poliga IDC-headers (stiftlister). Till dessa kopplas, om man vill, 25-poliga D-sub kontakter medelst flatkabel. Så rent fysiskt ser Smoothsteppern ut som LPT-port - bara att jacka ur kabeln ur skrivarporten och in i Smoothstppern alltså.
Skriv svar