Hur jag etsar mina kretskort (modemvarning).

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2493
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Man bör inte vänta några längre tider mellan dom olika stegen.

Efter belysningen så är det enda viktiga att det absolut inte kommer ljus på kortet. Så rent teoretisk så skall man vell kunna förvara det i totalt mörken en liten tid efter belysning. Efter framkallningen så är ju den koppar som skall bort bar, så här bildas det oxid. Jag vet inte riktigt om det påverkar etsningen negativt. Möjligtvis att den fotoresist som är kvar på kortet (där banorna skall bli) inte gillar tiden.

Men för bästa resultat så gör man allt i ett svep.
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

ujuj....blir alldeles vimsig av den här tråden..den är så informativ att jag blir knasig..:)
Hur som helst...helgens projekt, om allt blir som jag vill, är att bygga en belysnings-apparatus. Jag har bestämmt för att använda 2 stycken lysrör (från kjell.com).
Men min fråga är om man måste ha glas mellan laminatet och rören, eller kan man ordna med nån annan anordning. Hade tänkt mig att man kunde "fräsa" spår i 2 rundstavar och trä in kortet i och på så sätt hänga det över rören. Borde bli bra med UV på det då....

EDIT:
Någon som vet var man kan hitta en billig armatur eller vad man behöver för delar för att tända lysrörena?

För etsningen, täönkte jag använda saltsyre metoden, räcker det med ett vanligt typ ungssäkert fat av typen man gör grillad kyckling i?

hmmm.....det ska bli fint det här....


peace
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1652
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Rymdninja>Tänk på att negativet måste ligga tätt till kortet om du vill få ett bra resultat.

Fatet går alldeles utmärkt, tänk på att det kan färgas grönt(om nu det har någon betydelse:).
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

jovisst...men jag har fortfarande en tanke om att man kan skriva ut på nån sorts klistrigt och genomskinligt papper som man smetar fast på laminatet....då tror jag att min ide kommer att funka fint...men om jag inte hittar nåt sånt papper så får det bli plexi...


peace
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1652
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

ok, går det där pappret att väck lätt igen?

Har du någon länk, så man får se vad det är för papper?
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Rymdninja skrev:men om jag inte hittar nåt sånt papper så får det bli plexi.
Kör med glas.

Plexi repas väldigt lätt.
Jag vet inte om plexi eventuellt även är dåligt på att släppa igenom ljus.

Kolla på t.ex.
Clas Ohlson (www.clasohlson.se /Foto & Optik/Fotoramar/)
Bild- och fotohållare 21x29,7 (A4)
art.nr. 31-2964 :!: 22:- :!:

...billigare än Plexiglas!
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

RDX* skrev:ok, går det där pappret att väck lätt igen?

Har du någon länk, så man får se vad det är för papper?
hehe..jag har inte hittat pappret ännu faktiskt....men jag är övertygad om att det finns :/
klintan
Inlägg: 307
Blev medlem: 13 juni 2003, 01:59:05
Ort: Ekerö

Inlägg av klintan »

Vad är att rekomendera i materialval när man skall bygga en etstank, vet att de flesta verkar köra på plexi, så himla dyrt på elfa bara. kanske nån annastans det finns billigare? eller kanske glas?

edit: Eftersom ingen hunnit svara kan ja fråga en sak till vilken tjocklek duger isåfall på plexit? kolla på classes idag då hade dom 2 och 3 10kr skillnad iofs känns två lite tunt.. hmm
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Nu så har jag inte etsat så månge kort hemma de sista åren pga av familj o tidsbrist. När jag höll på som mest så provade jag vätesuperoxid o saltsyra, natriumpresulfat och även järnsulfat (har jag för mig det var).

Jag har ritat kort med penna (har testat alla de olika varianter av pennor) tejpat för direkt etsning och tejpat för fotoresist.

Bäst för hemmabruk fann jag att natirumpersulfat var. Tveklöst. Vätesuperoxiden o saltsyran var klart snabbast men ofta lite för brutal. När jag gick gymnasiet på el o tele så testade jag att köra helt utan vatten, det blev inte snyggt men färdigt på några sekunder. :) Att tuscha direkt på laminatet ger fula kort och ofta att det bränner igenom tuschet. Att tejpa laminat är precis som tuschning tidsödande och det kryper under etsvätska o förstör. Det bästa var att tejpa för fotoresist. Comwall hade billiga gnuggsymboler för detta. Skrivare var då inte var mans egendom.

Idag så har hemmapularen helt otroliga möjligheter att göra skitproffsiga jobb. Mina Epsonskrivare skriver ut stora kort med kanske 0.1mm i nogrannhet. Det kan täcka dåligt och man får små punkter som lyser igenom om man skriver på OH film som jag har hittat billigt. Men det har jag en lösning på som funkar 2 gånger av 3 försök. Låt utskriften vila 30min eller mera o skriv en gång till. Ställ in breddmåttet precis så att filmen passar och var noga när man ställer i filmen bägge gångerna. Det brukar pricka exakt med en förvånansvärd precision. Då täcker det 100%.

Själva etsningen måste ha någon form av omrörning som tar bort gasbubblor på laminatet. Luftomrörning är skitbra. Det låter som mera jobb än vad det är.

Belysningslåda underlättar men dagsljus funkar det också men tar mycket mera tid. Framkallningen är inga som helst problem bara ett steg i processen. Jag hade ett kort på belysning o skulle slänga ihop framkallaren. Pulvret var borta o affären hade stängt. Vad gör man? Det finns ofta lut i tvål.... Jag tvättade kortet med tvål o vatten och det blev perfekt....

Visst det går att etsa kort genom att tuscha på laminatet och sedan ha varm lösning i en plastburk o etsa på o röra lite då och då. Gör inte som jag gjorde när jag var riktig ung. Tog en stor glasburk typ gurka o ställde på spisen för att hålla värmen bättre. *Knak* och den sprack runt hela botten, gissa hur kul det var att lyfta på den o få skiten över hela spisen o golvet.

Poängen ligger dock i att man tror att man gör det enkelt för sig att tuscha korten. Hur lätt är det att rita dit en dil 14 för hand så att det stämmer? Det är det mest tidsödande o svåraste sättet för att få ett hyggligt resultat. Fotoresist är det bästa o enklaste och är 4 enkla steg. "skriv ut-belys-framkalla-etsa" Det rör sig om enkla steg.

Jag stretade länge emot fotoresist för att det var "omständigt", jag kunde sitta 1-5 kvällar tejp/gnuggning av symboler o svordomar. Gnuggade jag direkt på laminated så kunde denna tid vara till spillo ifall det släppte vid etsningen.

När jag sedan gav efter så har jag inte misslyckats med ett kort men det tog fortfarande tid att göra fotomallen. När jag sedan skaffade min första bläckstråle skrivare så är det inte annat än ett rutinuppdrag som man gör på någon till ett par timmar.

Mikael
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

Äntligen är den klar...det har tagit längre tid än jag trodde men här är den
Bild
(nåja, det skall dit ett trälock med lite skummgummi som pressar laminatet mot glaset också..)

Hur som helst....kan jag använda propplösare som framkallare? Det är natriumhydroxid med speciella metalparticklar....alltså, är det samma som kaustiksoda?

Och hur vet man hur länge man skall exponera kortet? Kan man se på kortet om det bl ir över- resp under-exponerat?

tack o hej
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Du bör nog inte använda den med metall partiklar i. Du borde även kunna finna propplösare, kaustik soda i rent utförande i din ICA eller konsumaffär. Nu vet jag inte om dessa partiklar kommer att sabba något, men är rädd för det.

Man kan se på kortet innan framkallning i rätt vinkel o ljus. Men då måste du ta bort mallen och risken är då stor att den inte hamnar exakt igen.

Det är inte så jäkla heligt på sekunden. Kolla i Elfa på deras ljuslådor. Det står vilken tid de rekomenderar. Jag skulle tro att du med 2st rör hamnar på ca 5min.

Jag har exponerat kort i dagsljus, kvartslampa, solljus utan att ha något att gå på. Än så länge har jag aldrig misslyckats med den biten, dvs om jag inte har förträngt det. :roll:

Mikael
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

RDX* skrev:Om man blandar förhållandet 1:1:3 [H2O2:HCl:H2O] så är det ingen risk för att det börjar koka.
Menar du de förhållandena med _ren_ saltslyra och väteperoxod. De kemikalierna jag fick tag på var 25% resp. 32% eller nåt sånt? Det blir juh lite olika proportioner om man räknar med koncentrationen....
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Snacka om grov tråd detta har blivit! :)

Skummade igenom lite med lyckades inte få svar på min fråga vilken är:
Flussmedel... efter etsningen etc är det du ju dags att löda på komponenterna... säg att man har några ytmonterade sådana samt att man inte vill att kopparn ska oxidera och förstöras inom loppet av 10år... vad göra? Flussmedel för att lättare få tennet att lägga sig där det ska så att säga... antar att ELFA har att... frågan är dock vilket ni rekommenderar... samt då om det finns ngt man kan spraya på kortet så att det bevaras? helst när komponenterna är ditt satta... så att man slipper löda på "konserveringen" som jag har en känsla av skapar "mysiga" ångor etc... :)

Tankar/Ideer?

//Rille
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1652
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Rymdninja> Oj, det var klantigt att inte ange koncentrationen.
Jag körde med 35% H2O2, 30% HCl och 100% H2O :wink:

Men det är inte så jätte kritiskt med förhållandet så 25% och 32% spelar nog mindre roll.
Skriv svar