Hur jag etsar mina kretskort (modemvarning).
Man bör inte vänta några längre tider mellan dom olika stegen.
Efter belysningen så är det enda viktiga att det absolut inte kommer ljus på kortet. Så rent teoretisk så skall man vell kunna förvara det i totalt mörken en liten tid efter belysning. Efter framkallningen så är ju den koppar som skall bort bar, så här bildas det oxid. Jag vet inte riktigt om det påverkar etsningen negativt. Möjligtvis att den fotoresist som är kvar på kortet (där banorna skall bli) inte gillar tiden.
Men för bästa resultat så gör man allt i ett svep.
Efter belysningen så är det enda viktiga att det absolut inte kommer ljus på kortet. Så rent teoretisk så skall man vell kunna förvara det i totalt mörken en liten tid efter belysning. Efter framkallningen så är ju den koppar som skall bort bar, så här bildas det oxid. Jag vet inte riktigt om det påverkar etsningen negativt. Möjligtvis att den fotoresist som är kvar på kortet (där banorna skall bli) inte gillar tiden.
Men för bästa resultat så gör man allt i ett svep.
ujuj....blir alldeles vimsig av den här tråden..den är så informativ att jag blir knasig..
Hur som helst...helgens projekt, om allt blir som jag vill, är att bygga en belysnings-apparatus. Jag har bestämmt för att använda 2 stycken lysrör (från kjell.com).
Men min fråga är om man måste ha glas mellan laminatet och rören, eller kan man ordna med nån annan anordning. Hade tänkt mig att man kunde "fräsa" spår i 2 rundstavar och trä in kortet i och på så sätt hänga det över rören. Borde bli bra med UV på det då....
EDIT:
Någon som vet var man kan hitta en billig armatur eller vad man behöver för delar för att tända lysrörena?
För etsningen, täönkte jag använda saltsyre metoden, räcker det med ett vanligt typ ungssäkert fat av typen man gör grillad kyckling i?
hmmm.....det ska bli fint det här....
peace

Hur som helst...helgens projekt, om allt blir som jag vill, är att bygga en belysnings-apparatus. Jag har bestämmt för att använda 2 stycken lysrör (från kjell.com).
Men min fråga är om man måste ha glas mellan laminatet och rören, eller kan man ordna med nån annan anordning. Hade tänkt mig att man kunde "fräsa" spår i 2 rundstavar och trä in kortet i och på så sätt hänga det över rören. Borde bli bra med UV på det då....
EDIT:
Någon som vet var man kan hitta en billig armatur eller vad man behöver för delar för att tända lysrörena?
För etsningen, täönkte jag använda saltsyre metoden, räcker det med ett vanligt typ ungssäkert fat av typen man gör grillad kyckling i?
hmmm.....det ska bli fint det här....
peace
Kör med glas.Rymdninja skrev:men om jag inte hittar nåt sånt papper så får det bli plexi.
Plexi repas väldigt lätt.
Jag vet inte om plexi eventuellt även är dåligt på att släppa igenom ljus.
Kolla på t.ex.
Clas Ohlson (www.clasohlson.se /Foto & Optik/Fotoramar/)
Bild- och fotohållare 21x29,7 (A4)
art.nr. 31-2964


...billigare än Plexiglas!
Vad är att rekomendera i materialval när man skall bygga en etstank, vet att de flesta verkar köra på plexi, så himla dyrt på elfa bara. kanske nån annastans det finns billigare? eller kanske glas?
edit: Eftersom ingen hunnit svara kan ja fråga en sak till vilken tjocklek duger isåfall på plexit? kolla på classes idag då hade dom 2 och 3 10kr skillnad iofs känns två lite tunt.. hmm
edit: Eftersom ingen hunnit svara kan ja fråga en sak till vilken tjocklek duger isåfall på plexit? kolla på classes idag då hade dom 2 och 3 10kr skillnad iofs känns två lite tunt.. hmm
Nu så har jag inte etsat så månge kort hemma de sista åren pga av familj o tidsbrist. När jag höll på som mest så provade jag vätesuperoxid o saltsyra, natriumpresulfat och även järnsulfat (har jag för mig det var).
Jag har ritat kort med penna (har testat alla de olika varianter av pennor) tejpat för direkt etsning och tejpat för fotoresist.
Bäst för hemmabruk fann jag att natirumpersulfat var. Tveklöst. Vätesuperoxiden o saltsyran var klart snabbast men ofta lite för brutal. När jag gick gymnasiet på el o tele så testade jag att köra helt utan vatten, det blev inte snyggt men färdigt på några sekunder.
Att tuscha direkt på laminatet ger fula kort och ofta att det bränner igenom tuschet. Att tejpa laminat är precis som tuschning tidsödande och det kryper under etsvätska o förstör. Det bästa var att tejpa för fotoresist. Comwall hade billiga gnuggsymboler för detta. Skrivare var då inte var mans egendom.
Idag så har hemmapularen helt otroliga möjligheter att göra skitproffsiga jobb. Mina Epsonskrivare skriver ut stora kort med kanske 0.1mm i nogrannhet. Det kan täcka dåligt och man får små punkter som lyser igenom om man skriver på OH film som jag har hittat billigt. Men det har jag en lösning på som funkar 2 gånger av 3 försök. Låt utskriften vila 30min eller mera o skriv en gång till. Ställ in breddmåttet precis så att filmen passar och var noga när man ställer i filmen bägge gångerna. Det brukar pricka exakt med en förvånansvärd precision. Då täcker det 100%.
Själva etsningen måste ha någon form av omrörning som tar bort gasbubblor på laminatet. Luftomrörning är skitbra. Det låter som mera jobb än vad det är.
Belysningslåda underlättar men dagsljus funkar det också men tar mycket mera tid. Framkallningen är inga som helst problem bara ett steg i processen. Jag hade ett kort på belysning o skulle slänga ihop framkallaren. Pulvret var borta o affären hade stängt. Vad gör man? Det finns ofta lut i tvål.... Jag tvättade kortet med tvål o vatten och det blev perfekt....
Visst det går att etsa kort genom att tuscha på laminatet och sedan ha varm lösning i en plastburk o etsa på o röra lite då och då. Gör inte som jag gjorde när jag var riktig ung. Tog en stor glasburk typ gurka o ställde på spisen för att hålla värmen bättre. *Knak* och den sprack runt hela botten, gissa hur kul det var att lyfta på den o få skiten över hela spisen o golvet.
Poängen ligger dock i att man tror att man gör det enkelt för sig att tuscha korten. Hur lätt är det att rita dit en dil 14 för hand så att det stämmer? Det är det mest tidsödande o svåraste sättet för att få ett hyggligt resultat. Fotoresist är det bästa o enklaste och är 4 enkla steg. "skriv ut-belys-framkalla-etsa" Det rör sig om enkla steg.
Jag stretade länge emot fotoresist för att det var "omständigt", jag kunde sitta 1-5 kvällar tejp/gnuggning av symboler o svordomar. Gnuggade jag direkt på laminated så kunde denna tid vara till spillo ifall det släppte vid etsningen.
När jag sedan gav efter så har jag inte misslyckats med ett kort men det tog fortfarande tid att göra fotomallen. När jag sedan skaffade min första bläckstråle skrivare så är det inte annat än ett rutinuppdrag som man gör på någon till ett par timmar.
Mikael
Jag har ritat kort med penna (har testat alla de olika varianter av pennor) tejpat för direkt etsning och tejpat för fotoresist.
Bäst för hemmabruk fann jag att natirumpersulfat var. Tveklöst. Vätesuperoxiden o saltsyran var klart snabbast men ofta lite för brutal. När jag gick gymnasiet på el o tele så testade jag att köra helt utan vatten, det blev inte snyggt men färdigt på några sekunder.

Idag så har hemmapularen helt otroliga möjligheter att göra skitproffsiga jobb. Mina Epsonskrivare skriver ut stora kort med kanske 0.1mm i nogrannhet. Det kan täcka dåligt och man får små punkter som lyser igenom om man skriver på OH film som jag har hittat billigt. Men det har jag en lösning på som funkar 2 gånger av 3 försök. Låt utskriften vila 30min eller mera o skriv en gång till. Ställ in breddmåttet precis så att filmen passar och var noga när man ställer i filmen bägge gångerna. Det brukar pricka exakt med en förvånansvärd precision. Då täcker det 100%.
Själva etsningen måste ha någon form av omrörning som tar bort gasbubblor på laminatet. Luftomrörning är skitbra. Det låter som mera jobb än vad det är.
Belysningslåda underlättar men dagsljus funkar det också men tar mycket mera tid. Framkallningen är inga som helst problem bara ett steg i processen. Jag hade ett kort på belysning o skulle slänga ihop framkallaren. Pulvret var borta o affären hade stängt. Vad gör man? Det finns ofta lut i tvål.... Jag tvättade kortet med tvål o vatten och det blev perfekt....
Visst det går att etsa kort genom att tuscha på laminatet och sedan ha varm lösning i en plastburk o etsa på o röra lite då och då. Gör inte som jag gjorde när jag var riktig ung. Tog en stor glasburk typ gurka o ställde på spisen för att hålla värmen bättre. *Knak* och den sprack runt hela botten, gissa hur kul det var att lyfta på den o få skiten över hela spisen o golvet.
Poängen ligger dock i att man tror att man gör det enkelt för sig att tuscha korten. Hur lätt är det att rita dit en dil 14 för hand så att det stämmer? Det är det mest tidsödande o svåraste sättet för att få ett hyggligt resultat. Fotoresist är det bästa o enklaste och är 4 enkla steg. "skriv ut-belys-framkalla-etsa" Det rör sig om enkla steg.
Jag stretade länge emot fotoresist för att det var "omständigt", jag kunde sitta 1-5 kvällar tejp/gnuggning av symboler o svordomar. Gnuggade jag direkt på laminated så kunde denna tid vara till spillo ifall det släppte vid etsningen.
När jag sedan gav efter så har jag inte misslyckats med ett kort men det tog fortfarande tid att göra fotomallen. När jag sedan skaffade min första bläckstråle skrivare så är det inte annat än ett rutinuppdrag som man gör på någon till ett par timmar.
Mikael
Äntligen är den klar...det har tagit längre tid än jag trodde men här är den

(nåja, det skall dit ett trälock med lite skummgummi som pressar laminatet mot glaset också..)
Hur som helst....kan jag använda propplösare som framkallare? Det är natriumhydroxid med speciella metalparticklar....alltså, är det samma som kaustiksoda?
Och hur vet man hur länge man skall exponera kortet? Kan man se på kortet om det bl ir över- resp under-exponerat?
tack o hej

(nåja, det skall dit ett trälock med lite skummgummi som pressar laminatet mot glaset också..)
Hur som helst....kan jag använda propplösare som framkallare? Det är natriumhydroxid med speciella metalparticklar....alltså, är det samma som kaustiksoda?
Och hur vet man hur länge man skall exponera kortet? Kan man se på kortet om det bl ir över- resp under-exponerat?
tack o hej
Du bör nog inte använda den med metall partiklar i. Du borde även kunna finna propplösare, kaustik soda i rent utförande i din ICA eller konsumaffär. Nu vet jag inte om dessa partiklar kommer att sabba något, men är rädd för det.
Man kan se på kortet innan framkallning i rätt vinkel o ljus. Men då måste du ta bort mallen och risken är då stor att den inte hamnar exakt igen.
Det är inte så jäkla heligt på sekunden. Kolla i Elfa på deras ljuslådor. Det står vilken tid de rekomenderar. Jag skulle tro att du med 2st rör hamnar på ca 5min.
Jag har exponerat kort i dagsljus, kvartslampa, solljus utan att ha något att gå på. Än så länge har jag aldrig misslyckats med den biten, dvs om jag inte har förträngt det.
Mikael
Man kan se på kortet innan framkallning i rätt vinkel o ljus. Men då måste du ta bort mallen och risken är då stor att den inte hamnar exakt igen.
Det är inte så jäkla heligt på sekunden. Kolla i Elfa på deras ljuslådor. Det står vilken tid de rekomenderar. Jag skulle tro att du med 2st rör hamnar på ca 5min.
Jag har exponerat kort i dagsljus, kvartslampa, solljus utan att ha något att gå på. Än så länge har jag aldrig misslyckats med den biten, dvs om jag inte har förträngt det.

Mikael
Menar du de förhållandena med _ren_ saltslyra och väteperoxod. De kemikalierna jag fick tag på var 25% resp. 32% eller nåt sånt? Det blir juh lite olika proportioner om man räknar med koncentrationen....RDX* skrev:Om man blandar förhållandet 1:1:3 [H2O2:HCl:H2O] så är det ingen risk för att det börjar koka.
Snacka om grov tråd detta har blivit! 
Skummade igenom lite med lyckades inte få svar på min fråga vilken är:
Flussmedel... efter etsningen etc är det du ju dags att löda på komponenterna... säg att man har några ytmonterade sådana samt att man inte vill att kopparn ska oxidera och förstöras inom loppet av 10år... vad göra? Flussmedel för att lättare få tennet att lägga sig där det ska så att säga... antar att ELFA har att... frågan är dock vilket ni rekommenderar... samt då om det finns ngt man kan spraya på kortet så att det bevaras? helst när komponenterna är ditt satta... så att man slipper löda på "konserveringen" som jag har en känsla av skapar "mysiga" ångor etc...
Tankar/Ideer?
//Rille

Skummade igenom lite med lyckades inte få svar på min fråga vilken är:
Flussmedel... efter etsningen etc är det du ju dags att löda på komponenterna... säg att man har några ytmonterade sådana samt att man inte vill att kopparn ska oxidera och förstöras inom loppet av 10år... vad göra? Flussmedel för att lättare få tennet att lägga sig där det ska så att säga... antar att ELFA har att... frågan är dock vilket ni rekommenderar... samt då om det finns ngt man kan spraya på kortet så att det bevaras? helst när komponenterna är ditt satta... så att man slipper löda på "konserveringen" som jag har en känsla av skapar "mysiga" ångor etc...

Tankar/Ideer?
//Rille