ILO tillverkade annat än mopedmotorer också.
Jag hade en 1-cylindrig ILO 2-taktsdiesel i min bandtraktor.
Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Det är den som är på bild högst upp. Det är väl damcykelstuk på den?CPMS skrev: ↑19 juni 2026, 21:43:48 "Om ramen var av damcykeltyp så tror jag faktiskt inte att det var en vanlig Monarped. Det börjar i stället låta som någon av Monarks lågramsmodeller eller möjligen en Monarscoot med ILO-motor. Kickstart, VDO-plugg i lyktan och det igenpluggade hålet för pedalaxeln pekar mot en tidig 60-talsmodell där samma delar användes på både tramp- och kickversioner. Tyvärr är det svårt att säga exakt modell utan en bild, men Monarscoot 338 eller 339 skulle kunna vara tänkbara kandidater.
Det jag skulle vilja veta för att komma ännu närmare är om motorn satt helt synlig mitt i ramen, eller om den delvis var täckt av plåtkåpor. Det brukar vara en ganska tydlig skillnad mellan modellerna."
https://mo-ped.se/m36.htm
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Bytte 1 gång och den var förmodligen aldrig bytt. Inga större krafter som den blev utsatt för. Manualen rekomenderar en olja som inte påverkar gummit i remmen. Häller folk i fel typ så kan remmen bli för mjuk och kugga över.