CNC begrundanden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
malman

Re: CNC begrundanden

Inlägg av malman »

Har tillgång till maskiner för att lösa det direkt hitintills... (Lyxigt) :D

Svaravade ur röret idag... Så blir det nog lite gängade hål och lite planfräsning i morgon...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman

Re: CNC begrundanden

Inlägg av malman »

Gjorde de sista momenten idag. (Iofs skall det till ett tvärhål för att kunna dra klokopplingen.... Men tar det när jag har lagerboxarna hemma... Som trol kommer i morgon )
20260309_170219.jpg
20260309_170232.jpg
20260309_170250.jpg
Som vanligt strulade man till en gänga.... Rigid tapping M5, 15mm djupt, skall bevisligen ej ske med 5700rpm.... Tormachen larmade över att den roterade ner långt efter att den börjat bromsa rotationen.... Vilket var 7mm över önskad gånglängd. (Blindhål 22mm). Oups.... Glömde visst justera rotationshastigheten i conversational programmingen.... Kanske skulle varit en tiondel, typ 500rpm eller nåt...

Så där satt man i rävsaxen mitt i en avbruten tappcykel, med gängtappen begravd i arbetsstycket.... Farao vet hur man bäst tar sig ur en sån situation... I drtta fallet hade jag gängtappen sittande i en ER20 hållare.... O spindeln blir ej låst i rotation så det är svårt att.släppa ER-muttern utan att bryta av tappen.. det säkraste jag kunde komma på var att släppa på atbetsstycket från skruvstädet, jogga upp z-axeln lite o sedan släppa drawbar'en... Å sedan försöka gånga ut verktyget för hand... Men det hade självklart kört fast ordentligt i botten o gick av.... Som tur var gick tappen av en bit ned i hålet å jag kunde rensa ur spånor och spräcka bort en bit av den, så jag.fick ca 5mm gänga kvar ovanför.... Får duga...

Resterande hål blev handgängade....

Flycutter på 7075 blir.himla bra....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar