Tidigare inlägg från ett test i somras:
Glattnos skrev: ↑14 juli 2023, 07:44:02
Har testat Volkswagen E-Up 2020 och läst av batteri-modulen med 202,1 km mellanrum

SOC 96% -> 35,2% (Den var laddad till 100%)
Största skillnad cellspänning 0,009 -> 0,006
Konsumtion 21,686kWh (just denna siffra har i tidigare test varit lite fel men nu stämmer det)
Förbrukning
10,7kWh/100km
Angiven användbar kapacitet 32,3kWh
Uppmätt/kalkylerad användbar kapacitet
31,3kWh
Så det är ca 96,9% av kapaciteten enligt det testet, jag vet inte hur mycket det kommer sjunka i vinter men det ska bli intressant att se

Räckvidden blir såklart kortare men det beror ju också på att det går tyngre(snö och grövre däck) samt att klimatanläggningen får jobba mer.
Men samma test på vintern borde ändå visa hur mycket tillgänglig kapacitet sjunker av den lägre temperaturen
Detta är inte ett säkert sätt att veta batteriets kondition men är ändå intressant att se hur batteriet presterar i olika förhållanden
Lite data från en resa i december
Jag gjorde två laddstopp och har individuell info för varje delsträcka men ger här totalen och medelvärden för hela resan

Sträcka 283,9 km
Temperatur -18 till -26 grader
Kupevärme 20 grader
Batteritemperatur vid ankomst 14,9 grader
Energiåtgång 52,354 kWh
Snittförbrukning 1,85 kWh/mil
Tillgänglig batterikapacitet
29,5kWh (91,4% av original netto 32,3kWh, uppmätt till 96,9% i somras)
Räckvidd 159 km
Största spänningsskillnad i cellerna 0,336%
Jag är nöjd att jag får ut 16 mil när det är så kallt ute med 40 grader varmare i kupén

Intressant att efter första sträckan på 116km så var temperaturen i batteriet 6,9 grader och beräknade tillgängliga kapaciteten 29,7kWh
När jag klickade på ECO+(värmen avstängd) såg jag att jag hade 28mil räckvidd vilket är
10,6 kWh/100km och stämmer ganska bra med vad den drar på sommaren så beräkningarna går ihop bra
