Lastmaskin i miniformat *Nya bilder 070503*

Berätta om dina pågående projekt.
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

Vad är det för gods du har i ramen och hur mycket räknar du med att det håller för?
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Vild gissning: 100*100*4 :lol:
BildOch en hållfasthetsberäkning av typen "snabb titt på bilden" säger att det håller. Iaf längre än leden i midjan, och den ser inte klen ut heller.
Senast redigerad av Sparkz 20 juni 2006, 22:34:56, redigerad totalt 1 gång.
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

Jo, jag gissade väl det också men jag tyckte bara att det lät så fruktansvärt överdimensionerat så jag blev lite tveksam. Kanske borde litat på instinkten ;-)
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jupp, det är mycket riktigt 100x100x4. Hålfastheten har jag dock inte räknat på alls eftersom jag varken har byggt ramen eller leden. Ramen är dock byggd av en kille som driver en svetsfirma. Leden är byggd av en firma specialiserad på mekanisk bearbetning och tillverkning av små serier.

Jag hoppas det kommer att hålla iallafall!

Dock, idag har jag äntligen kört den med hydraulisk drift!!!!!!!!!!!! Jag har en liten filmsnutt som jag skall försöka ladda upp senare, nu måste jag socialisera lite med sambon! 8)

Ett tillägg! Jag hade ingen styrning så det var lite trixigt att köra! Konstaterade också att den går för fort. Skall byta till en 45 kuggs drev bak. Nu har jag 15 fram och 30 bak, så jag tror 45 blir ypperligt!

/Magnus
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Så, nu har jag monterat ett 46 kuggars drev bak och testat lite. Nu blev den betydigt starkare men det skulle nog vara allra bäst att byta från 100 cc motor till 200 cc.

Dags att bygga pedalen som styr pumpen och kåpan över hydrualiken och sedan gå på frontlastaren!

/Magnus
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Men usch då, varför tar det slut här? ;D
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Det har inte tagit slut!

Jag fixade lite längre kolvar till frontlastaren häromdagen. Dessutom har jag klurat ut hur jag skall lösa styrningen slutgiltigt. Det blir två tunna kolvar. 20mm stång och med 500mm slaglängd. Genom att montera två blir det väldigt stabilt och bra. Dessutom blir det lika många rattvarv åt båda håll.

Min Ixus 700 har dessutom packat ihop vilket gör det svårt att ta bilder. Dessutom lägger jag plattor i trädgården, byter tak och förbereder fest... På samma gång... I söndags var jag och de andra festarrangörerna i tyskland och handlade öl och vin... Notan slutade på 22000:- och resan resulterade i att jag var vaken 42 timmar i sträck. :wacko: :)

Mer info kommer!

/Magnus
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Nu har jag shoppat!

Köpte en integrerad hydrostat från en åkgråsklippare:

Bild

Med denna får jag en väldigt robust och driftsäker drift. Dessutom med differential i bakaxeln. 2000:- på blocket och den är oanvänd! ...plus att jag då får en hydraulmotor över vilken kan användas till något roligt. Det bästa kanske vore att använda den till styrningen så man slipper har kolvar till det.

Har även beställt en hydraulpump med lagring för remskiva.

Nu är jag mer peppad än någonsin inför detta projekt, snart kan snön gärna få komma!

/Magnus
vikingen
EF Sponsor
Inlägg: 167
Blev medlem: 5 februari 2004, 15:39:43
Ort: Orust

Inlägg av vikingen »

Finns det diff-spärr på den bakaxeln? Det brukar inte göra det på gräsklippare. Ska du ha andra däck? För med dom däcken och bara enhjulsdrift så tror inte jag att du kommer många meter i lite blöt gräs, ännu mindre i snö, iallafall inte med full last fram. Där är ju svårt att ta sig fram med en åkgräsklippare, hur går det då med en framtung hjullastare?
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Inlägg av ahlsten »

Dubbla bakbromsar (diffbromsar) ist för diffspärr så får man lite traktor-känsla på köpet ;]
vikingen
EF Sponsor
Inlägg: 167
Blev medlem: 5 februari 2004, 15:39:43
Ort: Orust

Inlägg av vikingen »

Fast dubbla bakbomsar tycker inte jag fungerar tillräckligt bra, iallafall inte de som jag har testat, och det är med baklass. Tycker det brukar sluta med att man bromsar så mycket att traktorn knappt orkar, men det kanske har varit för svag traktor.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Tjo!

Funkar det inte så kan jag ju alltid montera en till, likadan hydrostat istället för nuvarande framaxel. Ni har helt klart en poäng med diffen bak, men jag kan inte göra annat än att testa och se hur det går. En extern diff spärr kan man ju bygga med fyra kedjedrev och en axel med ett inkopplingsbart koppel.

/Magnus
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Fick hem hydraulkolvar idag!

Två stycken 16/25x300 dvs 16 mm kolvstång, 25 mm invändigt och 300 mm slaglängd. Nu kan jag bygga en styrning som kan svänga istortsett 180 grader och som blir tillräckligt "snabb". Jag har räknat ut att det räcker med 2,5 - 3 rattvarv mellan ändlägena. Orbitrolen ger 80 cc per varv.

Bilder kommer!

/Magnus
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Tänkte bara lägga upp lite mer bilder. Har skruvat cirka 30 h med detta bygge sedan sist. Det syns kanske inte så mycket eftersom jag har har ändrat planerna på flera punkter och således fått riva en del och börja om.

Here we go:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Den ser lite sne ut i vissa lägen, men det beror på att ena framhjulet är punkterat!

Styrningen fungerar helt perfekt med de nya kolvarna. 2,5 rattvarv från ändläge till ändläge, och svängradien är drygt två meter, dvs mindre än fordonets längd!

Uj va klurigt det är att montera prylar på så litet utrymme som möjligt. Jag vet inte hur många platser jag har testat att montera oljetanken på innan jag svetsade dit fästena. Det skall ju helst inte komma i konflikt med remmar, stag, kablar, slangar osv! :shock: Jag vill ju helst ha allt el och hydraulik under stolen så man kan klä ställningen med durkalu och slippa se det sen.

Väntar på anslutningarna till pumpen sen skall den monteras.

Har provkört hydrostaten och den fungerar över förväntan, det gav mig en kick att fortsätta spendera tid i garaget!

/Magnus
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Snyggt! :) Mycket kul projekt, och roligt att det går framåt! :)
Skriv svar