Lastmaskin i miniformat *Nya bilder 070503*
Jupp, det är mycket riktigt 100x100x4. Hålfastheten har jag dock inte räknat på alls eftersom jag varken har byggt ramen eller leden. Ramen är dock byggd av en kille som driver en svetsfirma. Leden är byggd av en firma specialiserad på mekanisk bearbetning och tillverkning av små serier.
Jag hoppas det kommer att hålla iallafall!
Dock, idag har jag äntligen kört den med hydraulisk drift!!!!!!!!!!!! Jag har en liten filmsnutt som jag skall försöka ladda upp senare, nu måste jag socialisera lite med sambon!
Ett tillägg! Jag hade ingen styrning så det var lite trixigt att köra! Konstaterade också att den går för fort. Skall byta till en 45 kuggs drev bak. Nu har jag 15 fram och 30 bak, så jag tror 45 blir ypperligt!
/Magnus
Jag hoppas det kommer att hålla iallafall!
Dock, idag har jag äntligen kört den med hydraulisk drift!!!!!!!!!!!! Jag har en liten filmsnutt som jag skall försöka ladda upp senare, nu måste jag socialisera lite med sambon!

Ett tillägg! Jag hade ingen styrning så det var lite trixigt att köra! Konstaterade också att den går för fort. Skall byta till en 45 kuggs drev bak. Nu har jag 15 fram och 30 bak, så jag tror 45 blir ypperligt!
/Magnus
Det har inte tagit slut!
Jag fixade lite längre kolvar till frontlastaren häromdagen. Dessutom har jag klurat ut hur jag skall lösa styrningen slutgiltigt. Det blir två tunna kolvar. 20mm stång och med 500mm slaglängd. Genom att montera två blir det väldigt stabilt och bra. Dessutom blir det lika många rattvarv åt båda håll.
Min Ixus 700 har dessutom packat ihop vilket gör det svårt att ta bilder. Dessutom lägger jag plattor i trädgården, byter tak och förbereder fest... På samma gång... I söndags var jag och de andra festarrangörerna i tyskland och handlade öl och vin... Notan slutade på 22000:- och resan resulterade i att jag var vaken 42 timmar i sträck.

Mer info kommer!
/Magnus
Jag fixade lite längre kolvar till frontlastaren häromdagen. Dessutom har jag klurat ut hur jag skall lösa styrningen slutgiltigt. Det blir två tunna kolvar. 20mm stång och med 500mm slaglängd. Genom att montera två blir det väldigt stabilt och bra. Dessutom blir det lika många rattvarv åt båda håll.
Min Ixus 700 har dessutom packat ihop vilket gör det svårt att ta bilder. Dessutom lägger jag plattor i trädgården, byter tak och förbereder fest... På samma gång... I söndags var jag och de andra festarrangörerna i tyskland och handlade öl och vin... Notan slutade på 22000:- och resan resulterade i att jag var vaken 42 timmar i sträck.


Mer info kommer!
/Magnus
Nu har jag shoppat!
Köpte en integrerad hydrostat från en åkgråsklippare:

Med denna får jag en väldigt robust och driftsäker drift. Dessutom med differential i bakaxeln. 2000:- på blocket och den är oanvänd! ...plus att jag då får en hydraulmotor över vilken kan användas till något roligt. Det bästa kanske vore att använda den till styrningen så man slipper har kolvar till det.
Har även beställt en hydraulpump med lagring för remskiva.
Nu är jag mer peppad än någonsin inför detta projekt, snart kan snön gärna få komma!
/Magnus
Köpte en integrerad hydrostat från en åkgråsklippare:

Med denna får jag en väldigt robust och driftsäker drift. Dessutom med differential i bakaxeln. 2000:- på blocket och den är oanvänd! ...plus att jag då får en hydraulmotor över vilken kan användas till något roligt. Det bästa kanske vore att använda den till styrningen så man slipper har kolvar till det.
Har även beställt en hydraulpump med lagring för remskiva.
Nu är jag mer peppad än någonsin inför detta projekt, snart kan snön gärna få komma!
/Magnus
Finns det diff-spärr på den bakaxeln? Det brukar inte göra det på gräsklippare. Ska du ha andra däck? För med dom däcken och bara enhjulsdrift så tror inte jag att du kommer många meter i lite blöt gräs, ännu mindre i snö, iallafall inte med full last fram. Där är ju svårt att ta sig fram med en åkgräsklippare, hur går det då med en framtung hjullastare?
Tjo!
Funkar det inte så kan jag ju alltid montera en till, likadan hydrostat istället för nuvarande framaxel. Ni har helt klart en poäng med diffen bak, men jag kan inte göra annat än att testa och se hur det går. En extern diff spärr kan man ju bygga med fyra kedjedrev och en axel med ett inkopplingsbart koppel.
/Magnus
Funkar det inte så kan jag ju alltid montera en till, likadan hydrostat istället för nuvarande framaxel. Ni har helt klart en poäng med diffen bak, men jag kan inte göra annat än att testa och se hur det går. En extern diff spärr kan man ju bygga med fyra kedjedrev och en axel med ett inkopplingsbart koppel.
/Magnus
Fick hem hydraulkolvar idag!
Två stycken 16/25x300 dvs 16 mm kolvstång, 25 mm invändigt och 300 mm slaglängd. Nu kan jag bygga en styrning som kan svänga istortsett 180 grader och som blir tillräckligt "snabb". Jag har räknat ut att det räcker med 2,5 - 3 rattvarv mellan ändlägena. Orbitrolen ger 80 cc per varv.
Bilder kommer!
/Magnus
Två stycken 16/25x300 dvs 16 mm kolvstång, 25 mm invändigt och 300 mm slaglängd. Nu kan jag bygga en styrning som kan svänga istortsett 180 grader och som blir tillräckligt "snabb". Jag har räknat ut att det räcker med 2,5 - 3 rattvarv mellan ändlägena. Orbitrolen ger 80 cc per varv.
Bilder kommer!
/Magnus
Tänkte bara lägga upp lite mer bilder. Har skruvat cirka 30 h med detta bygge sedan sist. Det syns kanske inte så mycket eftersom jag har har ändrat planerna på flera punkter och således fått riva en del och börja om.
Here we go:















Den ser lite sne ut i vissa lägen, men det beror på att ena framhjulet är punkterat!
Styrningen fungerar helt perfekt med de nya kolvarna. 2,5 rattvarv från ändläge till ändläge, och svängradien är drygt två meter, dvs mindre än fordonets längd!
Uj va klurigt det är att montera prylar på så litet utrymme som möjligt. Jag vet inte hur många platser jag har testat att montera oljetanken på innan jag svetsade dit fästena. Det skall ju helst inte komma i konflikt med remmar, stag, kablar, slangar osv!
Jag vill ju helst ha allt el och hydraulik under stolen så man kan klä ställningen med durkalu och slippa se det sen.
Väntar på anslutningarna till pumpen sen skall den monteras.
Har provkört hydrostaten och den fungerar över förväntan, det gav mig en kick att fortsätta spendera tid i garaget!
/Magnus
Here we go:















Den ser lite sne ut i vissa lägen, men det beror på att ena framhjulet är punkterat!
Styrningen fungerar helt perfekt med de nya kolvarna. 2,5 rattvarv från ändläge till ändläge, och svängradien är drygt två meter, dvs mindre än fordonets längd!
Uj va klurigt det är att montera prylar på så litet utrymme som möjligt. Jag vet inte hur många platser jag har testat att montera oljetanken på innan jag svetsade dit fästena. Det skall ju helst inte komma i konflikt med remmar, stag, kablar, slangar osv!

Väntar på anslutningarna till pumpen sen skall den monteras.
Har provkört hydrostaten och den fungerar över förväntan, det gav mig en kick att fortsätta spendera tid i garaget!
/Magnus