Mjukstart åt en toroidtransformator?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Mjukstart åt en toroidtransformator?
Jo, men det är 280 VRMS. topp-till-topp är det roten ur 2 x högre, sedan behöver du säkerhetsmarginal på det.
Den ger upp till runt 20% högre spänning än matande, vid 230V in 280V ut, vid 244V in ca 300V ut.
Jepp jag började läsa om det och kom på det själv, det är faktiskt väldigt logiskt och lättförstått då man väl tänker på det... Har inte tänkt på det här med RMS och peak to peak spänning men jo det blir så då man jämnar ut DC spänningen.
Jag kollar nu kring på nätet efter potentiella mätare, bara för att se vad som finns. Om jag fattar rätt är skillnaden på en AC och DC voltmätare att AC mäter RMS och DC peak to peak. Men kan kan köra en DC mätare på AC, men då får man inte RMS värdet.
Annars så mätaren man är ute efter borde väl representera de spänningar man är intresserad av, så om jag behöver mäta säg 0-400V, går inte det eller måste man ha en 0-600V, eller har inte redan 0-400V marginal färdigt inbyggt i det ifall det blir tillfällig överspänning?
Jag kollar nu kring på nätet efter potentiella mätare, bara för att se vad som finns. Om jag fattar rätt är skillnaden på en AC och DC voltmätare att AC mäter RMS och DC peak to peak. Men kan kan köra en DC mätare på AC, men då får man inte RMS värdet.
Annars så mätaren man är ute efter borde väl representera de spänningar man är intresserad av, så om jag behöver mäta säg 0-400V, går inte det eller måste man ha en 0-600V, eller har inte redan 0-400V marginal färdigt inbyggt i det ifall det blir tillfällig överspänning?
Nej ett DC instrument mäter enbart DC, lägger du AC på det så visar det 0.
Vad AC instrumentet visar beror helt och hållet på vilken typ det är.
De flesta visar likriktning medelvärde, dvs varken RMS eller T-T.
Vad AC instrumentet visar beror helt och hållet på vilken typ det är.
De flesta visar likriktning medelvärde, dvs varken RMS eller T-T.
OK då har jag läst om nåt annat än vad jag trodde det gällde och råddat.
Men typ dessa borde funka då. Utgående från en 280V vridtrafo.
0-300V för AC sidan (testad vid 1000V):
https://www.ebay.com/itm/303828354756
0-400V för DC (2000V max i en minut):
https://www.ebay.com/itm/174249385867
Tänker inte köpa just dessa, men som exempel.
Men typ dessa borde funka då. Utgående från en 280V vridtrafo.
0-300V för AC sidan (testad vid 1000V):
https://www.ebay.com/itm/303828354756
0-400V för DC (2000V max i en minut):
https://www.ebay.com/itm/174249385867
Tänker inte köpa just dessa, men som exempel.
-
Det är skillnad på motstånd och motstånd. Båda två har en ingångsresistans så långt ok sen blir det en jättestor skillnad.DennisCA skrev: ↑23 mars 2022, 06:55:36 Ja se det visste jag inte alls, jag kopplade in den som voltmätarna bara och tänkte inte mera på det.
Men den är som ett motstånd och det är så den mäter strömmen?
Voltmätarna då? Har jag gjort fel där också? Jag tror det är rätt, dom behöver kopplas så för att kunna mäta spänningen dock. googlade lite och voltmätare ska kopplas parallelt och ammetrar i serie... Jag läser dom kan också störa varandra om dom har olika resistans.
En viktig sak när man mäter är ju att instrumentet inte förändrar kretsen man mäter i. Därför måste instrumenten ha vissa egenskaper.
Att mäta spänning brukar oftast inte ställa till några större problem. Det säger sig självt att för att inte påverka spänningsmätningen ska instrumentet inte dra någon nämnvärd ström. En hög ingångsresistans på instrumentet är vad som krävs. De flesta multimetrar har en ingånsresistans på 10Mohm eller bättre vid spänningsmätning. Mäter vi vid 24V DC så går enligt ohms lag (I = U/R) 2,3 uA genom instrumentet. Vid 230V AC så går 23 uA genom instrumentet. Det ska vara väldigt känsliga kretsar om denna lilla ström ska pverka mätningen.
En ampermeter måste ha en låg resistans som inte ger spänningsfall i kretsen vi mäter i. Eftersom ampermetern ska kopplas i serie för att elektronerna ska gå in i instrumentet och sedan vidare till objektet vi vill mäta strömmen till. Det ska alltså vara objektet som bestämmer strömmen och inte instrumentet. I det här fallet är Kirchoffs lag för seriekoppling den som ska användas tillsammans med ohms lag. En ampermeter med hög resistans ger upphov till ett större spänningsfall. En del av spänningen kommer alltså inte fram till objektet.
Exempel. En ampermeter med en ingånsresistans på 1 ohm ska mäta i en 12V krets med två extraljus. Dessa drar tillsammans 10A. Ett snabbt överslag ger att 1ohm som det går 10A genom får ett spänningsfall på 10V (ohms lag U = I * R). Kirchoff säger att om vi matar in 12V och tappar 10V så har vi två volt kvar till extraljusen. I det här fallet påverkar instrumentets resistans kretsen så mycket att strömmen blir mycket lägre med ampermetern inkopplad, extraljusen kommer knappast att lysa. Med en ingångsresistans på 0,1 ohm i ampermetern kommer vi att få ett bättre resultat. Fast fortfarande blir spänningsfallet märkbart, vi tappar i det här fallet 1V över instrumentet.
Mäter vi i en 230V krets kommer resultatet att bli bättre. Vid 10A tappar vi fortfarande 10V över ampermetern om den har 1ohms resistans. Att vi tappar 10V i en 230V krets blir mindre märkbart än i en 12V krets.
Vad händer om vi kopplar fel. Om vi skulle parallellkoppla ampermetern i en 230V krets så säger ohms lag att strömmen som går genom ampermetern är I = U/R. 230V och 1 ohm ger 230A. Effekten i instrumentet blir P = U * I = 230 ' 230 = 52,9 kW. Nu kommer vän av ordningen att säga att vi har säkringer som löser långt innan. Tröga säkringar i elcentralen kanske även om det är snabba är de inte så jättesnabba. I instrumentet har man förhoppningsvis supersnabba men är ni säker på det. Mäter man kortslutningsströmmen i väggutag är det inte ovanligt att man mäter upp kortslutningsströmmar på ca 1kA.
Nu har man standarder som kategori märker instrument. För mätningar inomhus i vägguttag bör man ha ett kat.3 instrument.
Innan kat. märkningen kom hände en otrevlig olycka i Umeå på 80 - talet. En industrielektriker hade mätt ström med sin multimeter. Sedan när han skulle mäta spänningen i ett trefasuttag glömde han att flytta mätsladdarna och vrida om till spänningsmätning. När han anslöt instrumentet exploderade det i handen. Vredet svedde bort lite skinn på örat. Han hade tur och fick visst inga större skador i ansiktet. Handen däremot hade inte mycket skinn kvar och något finger försvann.
Vid en senare undersökning framkom att han hade ersatt instrumentets dyra säkring med en billig trög säkring. Suppersnabba säkringar med bra brytförmåga kan kosta upp mot/eller över 100kr, en trög säkring kostade då 1kr på vilken tv-verkstad som helst.
På den tiden jobbade jag åt ett företag som bl.a sålde Fluke. Många instrumentföretag gjorde filmer som med smällar och andra effekter sprängde konkurenternas instrument, så även Fluke.
Numera använder elektriker strömtänger vilket ökar säkerheten. Multimetern ser man till att den är kategorimärkt och att ingen byter ut mot fel typ av säkringar och på det sättet äventyrar kategorimärkningen. Fast ofta ser man mätprobar som de knaprat bort isoleringen på. Tar man bort en del av isoleringen på mätspetsen äventyrar man kategorimärkningen men kommer bättre åt att mäta. Man riskerar även att kortsluta enklare. Felsöker man i känslig elektronik riskerar man då att infoga mer fel när man kortsluter kretsar, är det stora strömmar som man kortsluter är det mindre kul.
Finns ju exempel på mindre begåvade tekniker i USA mest bak i tiden men även modern tid som mätt spänning på mång MVA-klass stationer i 20 Amp strömläget. Vissa har dött på plats, vissa har överlevt men bara knappt med tredje gradens brännskada i ansikte och övre bål och med en hand eller två bortbrända alternativt en halv arm.
Det blir ju liksom inte bara en hyfsad smäll vid MVA stationer utan bågen fortsätter ju en tid.
Det blir ju liksom inte bara en hyfsad smäll vid MVA stationer utan bågen fortsätter ju en tid.
Senast redigerad av Henry 23 mars 2022, 09:20:12, redigerad totalt 1 gång.
-
AC instrument brukar vara rätt mycket dyrare. Det är lättare att hitta begagnade permanentmagnets DC vridspoleinstrument.
Ett tips är att man gör ett instrument av en vanlig DC spänningsmötare /strömmätare med en likriktarbrygga och lämpliga förkopplingsmotstånd som tål effektutvecklingen och spänningen.
Egenetligen är alla analoga visarinstrument strömmätare, men de kan ha inbyggda förkopplingsmotstånd som gör att de kan kopplas som spänningsmätare
Det går att göra exakt samma sak med en likströmsmätare , men med en diodbrygga som matar strömmätaren.
Man kan behöva lägga in ett justerbart motstånd i kretsen för att kompensera att vridspoleinstrument mäter medelvärde, inte RMS som TomasL skriver. I detta fallet blir det medelvärdet av likriktad, men inte glättad DC.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Börjar låta jobbigt och invecklat.
AC spänningsmätare verkar inte va så dyra, då jag kollat runt:
https://www.starelec.fi/product_info.ph ... ts_id=5836
AC spänningsmätare verkar inte va så dyra, då jag kollat runt:
https://www.starelec.fi/product_info.ph ... ts_id=5836
-
Klart bättre om man hittar en AC mätare för rimligt pris.
Jag tänker försöka på att hålla det så plug & play som möjligt. Det är nog inte lämpligt för mig att försöka bita av mera än jag klarar i detta skede.
Kanske man ska ge upp ammetrarna helt då det började låta svårt att få till på ett bra vis. Finns ju alltid strömtång.
Kanske man ska ge upp ammetrarna helt då det började låta svårt att få till på ett bra vis. Finns ju alltid strömtång.
-
det fanns även amperemeters för AC på hemsidan, flera som såg lämpliga ut.
Ja för AC, men då borde man väl lägga det bakom isolationstrafon? Så den hela tiden får mäta vid 230V, då får man väl veta vad enheten drar som helhet. Vid låga spänningar låter det svårt att få till det på ett bra vis, enligt hur jag tolkar inlägget ovan av Mindmapper.
P.S. Jag tänker på hur man ska få till en hölje till den här klumpedunsen när det blir aktuellt. Jag börjar luta mot att tillverka en helt egen av plåt. Fast då borde man tänka extra på att jorda höljet ordentligt. Är det något man bör tänka på annat än att vara jäkligt noga med att ingenting bakom isolationstrafon rör i höljet, för jag tänker om det händer så blir enheten "earth-referenced" och slutar vara isolerad.
P.S. Jag tänker på hur man ska få till en hölje till den här klumpedunsen när det blir aktuellt. Jag börjar luta mot att tillverka en helt egen av plåt. Fast då borde man tänka extra på att jorda höljet ordentligt. Är det något man bör tänka på annat än att vara jäkligt noga med att ingenting bakom isolationstrafon rör i höljet, för jag tänker om det händer så blir enheten "earth-referenced" och slutar vara isolerad.
Jag tror det på grund av det som Fluke tog fram instrument med fasta sladdar och utan omkopplingsbart mätområde, för att försöka eliminera den mänskliga faktorn vid mätningar.Henry skrev: ↑23 mars 2022, 09:17:51 Finns ju exempel på mindre begåvade tekniker i USA mest bak i tiden men även modern tid som mätt spänning på mång MVA-klass stationer i 20 Amp strömläget. Vissa har dött på plats, vissa har överlevt men bara knappt med tredje gradens brännskada i ansikte och övre bål och med en hand eller två bortbrända alternativt en halv arm.
Men är det rätt avsäkrat borde det ju inte vara nån fara med att råka göra fel, säkringen borde lösa. Tyvärr är det sällan som säkringarnas spänningsområde matchar multimeter. Jag har sett många multimetrar smo har VAC-område på upp till 700 V, men på 10 A-ingången sitter det en vanlig 10 A 250 V glasrörssäkring.
De Fluke jag tittat i hade rejäla 600 V-säkringar för strömmätningen (storlek som ett AAA-batteri nästan).
-
Så svårt är det inte att få till det. De flesta multimetrar klarar att mäta på 20A området vid låga spänningar, men man ska vara medveten om att det kan bli spänningsfall. Speciellt vid extremt låga spänningar och höga strömmar. Har man koll på vilken resistans instrumentet har är det ju inget större problem att räkna fram felet.DennisCA skrev: ↑23 mars 2022, 14:19:56 Ja för AC, men då borde man väl lägga det bakom isolationstrafon? Så den hela tiden får mäta vid 230V, då får man väl veta vad enheten drar som helhet. Vid låga spänningar låter det svårt att få till det på ett bra vis, enligt hur jag tolkar inlägget ovan av Mindmapper.
Vid mätning av höga strömmar brukar man ha voltmetern efter ampermetern, då ser man att spänningen inte sjunker under gränsen för vad som är bra.
Förr tog man ett visarinstrument för att mäta t.ex. 60mV. Man beräknade en shunt (resistans som ger ett visst spänningsfall vid max ström). Låt säg att du vill mäta 50A med ett 60mV instrument, Resistansen på shunten blir då R = U/I = 0,06 / 50 = 0,0012 ohm dvs, 1,2 mohm. Lite svårt att få tag på men då fick man tillverka det själv. Man behövde då en resistans brygga att kontrollmäta med. Kan du godkänna ett högre spänningsfall så väljer du ett instrument för högre spänning. Du fick också ta hänsyn till instrumentets resistans den hamnade ju parallellt med shunten. Sedan pilade man isär instrumentet och gjorde en ny skala med strömgradering.
Idag använder du ett hallelement för DC istället.
Det finns ofta flera lösningar på ett problem.