Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Rondavouz

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av Rondavouz »

nä, man ställer inte in kugg, man ställer in e step, ska se om jag hittar en bra video som jag vet finns.

Här är den, den e klockren:
http://www.youtube.com/watch?v=JZGdMc2ebPo&w=560&h=315
du behöver inte resetta för att ladda upp, det var på den gamla goda tiden =)
Senast redigerad av Rondavouz 14 februari 2014, 22:11:34, redigerad totalt 1 gång.
wrep

Inlägg av wrep »

Siffran där du hade 200*5.18 är steps per millimeter... alltså steg motorns antal steg per varv gånger utväxlingen gånger den microstep du valt.
Om du inte orkar räkna kan du skriva i som de gjort i firmware från början. Tex 200*4,3*8
hawkan

Inlägg av hawkan »

Du har den slangkopplingen i J-headen som är genomgående eller? Det hade jag i reprap.me's J-head.
Kolla då att slangen inte åkt upp utan att den verkligen går ner ända i botten till det varma i spetsen på J-headen.
Det finns ett väldigt tydligt stopp.
Slangen åkte upp efter ett tag för mej och då blev det för trögt även för den växlade motorn.
Bara en idé.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

J-head utan slangkoppling utan versionen med en ställskruv med genomgående hål, fixade till lite så den sitter kloss mot ändå mot effectorn. Men verkar hyffsat ok nu.

För att ha allt rätt, vilket thermistor table kör du hawkan?
Och för att utesluta alla möjliga misstag, hur kyler ni er hotend? Hade lösningen som flåsar lite neråt först, men ville testat den riktiga lösningen som hör till designen, men denna känns ju extremt svårmonterad med probe etc.

Fast även om det funkar helt ok nu, så är det ändå fel på designen enligt de som kan detta.
Och Peter på reprap.me verkar ha fått för sig att lösa problemen med egna sätt som tydligen inte gör något annat än skada.

Ingen koll på det själv, men hittar bara klagomål på hans "j-head"
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

frallzor skrev:Smälter fint först, sen börjar det ge med sig. Och enligt det jag hittat på nätet är det ett problem med reprap.me och deras kopior.

Så händer när den inte orkar extrudera, detta var med min gamla lösning, direktdriven extruder, trodde det var problemet först.
Men uppför sig exakt likadant med den nya utväxlade. Är precis som att hot-enden inte orkar med efter ett tag. Temperaturen är exakt samma hela tiden +- det man kan förvänta sig

Den ska fungera felfritt upp till 100mm/s med 0.4mm nozzle om den är enligt spec, men reprap.me verkar ha lite egna lösningar. :/
Så får väl köra reklamation där eller bara tvinga mastercard att lösa det, RichRap som kan en del om det har ju t om påpekat detta för Peter på reprap.me men det verkar inte göra mycket nytta.

EDIT

Märkte jag försökte mata 90mm när jag skulle mata 60mm så det är ändra nu, funkar mycket bättre nu, men ändå inte så bra som den ska kunna. Men användbar nu iallafall :)
Peter Bögelby på Reprapme är en riktig filur, skulle akta mig för att köpa något från honom
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Wohoo, fick precis hela autolevel sequencen att köra!
Har kopplat hotenden också så nästa steg blir att trycka ut lite plast.
hawkan

Inlägg av hawkan »

frallzor skrev:J-head utan slangkoppling utan versionen med en ställskruv med genomgående hål, fixade till lite så den sitter kloss mot ändå mot effectorn. Men verkar hyffsat ok nu.

För att ha allt rätt, vilket thermistor table kör du hawkan?
Och för att utesluta alla möjliga misstag, hur kyler ni er hotend? Hade lösningen som flåsar lite neråt först, men ville testat den riktiga lösningen som hör till designen, men denna känns ju extremt svårmonterad med probe etc.

Fast även om det funkar helt ok nu, så är det ändå fel på designen enligt de som kan detta.
Och Peter på reprap.me verkar ha fått för sig att lösa problemen med egna sätt som tydligen inte gör något annat än skada.

Ingen koll på det själv, men hittar bara klagomål på hans "j-head"
I Repetier som jag kör nu har jag
#define EXT0_TEMPSENSOR_TYPE 1
När jag körde Marlin hade jag
#define TEMP_SENSOR_0 5
Jag vet inget riktigt bra sätt att verifiera rätt temperatur (förutom med en termometer då och det har jag inte).
Hot-enden jag köpte från reprap.me ligger numera i reserv. Fann alternativ på ebay som såhär långt inte gett mej något som helst strul.

Jag kyler hot-enden bara indirekt, ungefär såhär http://www.thingiverse.com/thing:117988, men med egen design som är lite smidigare. Kylningen av hot-enden har aldrig varit något problem för mej, däremot att luften blåser mot hot-enden, blir varm och sedan träffar utskriften har varit ett problem och närmast omöjligt att få tunna sektioner bra. Med lite otur så kan orginalfläktfästet ge den effekten.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Hur visste du att det var den tempsensorn i marlin t ex? Hittar inget vettigt hos reprap.me gällande vad han använder.

Den lösningen du länkar på kylning är den jag kör jag med så det ska inte vara problem då mao.

Från att ha fungerat dugligt igår till att bråka igen idag med samma inställningar, hot-enden är verkligen helt jä*** värdelös och ska inte säljas som en J-head Mk V.
Tror inte ens kineserna som säljer kloner hade accepterat denna :)

Peter ska jä*_ar i det få betala tillbaka varenda krona för denna. :) Marknadsför den som snabb etc, vet inte vad han kallar snabbt men den fungerar löjligt dåligt i allt över 30-40mm/s
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

http://e3d-online.com/E3D-HotEnds/E3D-B ... tal-HotEnd

Denna hot-enden som jag har köpt verkar bra,och det verka vara positiv respons av denna produkt i detta forumet.
Har inte hunnit prova den, så kan inte införa mina erfarenheter.
Lite dyr men då slipper man kanske lägga ut pengar(som jag skrev, har inte provat den än) på ännu en hot-ende.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ja hur var det nu? För Marlin tror jag att jag tog samma värde som för grabbens Prusa, det följde med programvara jag tjuvkikade i. Det stämmer också med kommentarerna i Configuration.h. Men jag är inte helt säker att det är exakt rätt.

När jag körde igång min Kossel så gjorde jag ett antal kalibreringsövningar och vet nu att med den inställning jag har så är 190 grader är en bra inställning för att extrudera och 210 grader är bra när jag vill trycka in filamentet lite extra i bottenplattan. Så nu bryr jag mej inte så mycket om exakt gradtal, jag vet att 190 grader är det som gäller för att det ska funka bra för mej. Nån övning handlade om att fylla med kryssmönster och man skulle sänka tempen tills infillen började pärla sej. Och sånt.

Om du vill testa så är det väl bara att öka 20 grader och testa. Det borde gå lättare att extrudera tycker man.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

frallzor skrev:Hur visste du att det var den tempsensorn i marlin t ex? Hittar inget vettigt hos reprap.me gällande vad han använder.

Den lösningen du länkar på kylning är den jag kör jag med så det ska inte vara problem då mao.

Från att ha fungerat dugligt igår till att bråka igen idag med samma inställningar, hot-enden är verkligen helt jä*** värdelös och ska inte säljas som en J-head Mk V.
Tror inte ens kineserna som säljer kloner hade accepterat denna :)

Peter ska jä*_ar i det få betala tillbaka varenda krona för denna. :) Marknadsför den som snabb etc, vet inte vad han kallar snabbt men den fungerar löjligt dåligt i allt över 30-40mm/s
Hej jag har en ny E3D Hotend liggande du kan få den för 500 bor i malmö (0.4 o 0.3)

0707278714
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Vad har du för hot-end då, när du kan låta en E3D Hotend samla damm. :)
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Tack men nej tack för tillfället, allt jag gjort är för en J-head så ska ha en sådan fungerande när det löser sig :)
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Vilken slicer mjukvara rekommenderar ni?
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

J-head och E3D har samma fäste.
Skriv svar