Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12819
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

Det är ju inte helt lätt med jord på ett fåtal uttag före trafon. Om du ansluter båtjord och får något fel på ansluten utrustning så blir det visserligen ofarligt att vistas på båten men landgången blir inget höjdarställe att vistas på/kring. Om du ansluter inmatningens jord och det blir nåt jordfel på matande ström (ovanligt men kan hända, typ PEN-släpp för hela kvarteret eller så) så blir utrustning ansluten i uttagen strömförande relativt båten (som väl bör kunna anses ha "äkta" jord via skrovet och vattnet). Om du ansluter båda jordarna så förlorar du allt skydd mot galvanisk korrosion. Fast det här vet du förstås redan...

Man kan ju dock tänka sig att en väl fungerande jordfelsbrytare bör ta varje jordfel i ansluten apparat även om jord kommer från båten medan faser+nolla kommer från inkommande matning. Fast jordfelsbrytare har väl en lite för hög felfrekvens för att vara enda skydd.

Sätt gångjärn + winsch på landgången och en brytare som känner av att landgången inte är utfälld som förreglar matningen till trefasuttagen :mrgreen:

Vad säger reglerna om mindre båtar som inte har en isolertrafo? De reglerna är kanske lämpliga att följa här?


6mm2 anses väl oftast "tillräckligt" för 32A, tror jag. Eftersom du har en trafo så lär ju den ändå ge en såpass hög impedans att skillnaden mellan 6mm2 och 10mm2 kvittar med avseende på utlösningsvillkor. I princip behöver du ju för övrigt endast tre fasledare och inget mer för att mata trafon, men för uttagen och ev. prov/mätfunktioner behövs givetvis även nolla och jord. Här kan det nog vara bra att betrakta alla ledare som strömförande och ej möjliga att skydda med skyddsjord, d.v.s. kolla upp om det finns någon kabeltyp som är specad att ha extra god isolering.


Sorry om jag redan sagt det, men i/vid elskåpet är det nog en bra idé att montera upp nån fast installerad dubbelisolerad belysningsarmatur (ev både i skåpet och ovanför) som matas före stora trafon.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag lär ju dra landnolla och landjord in till centralen och tydligt märka upp det där. Då kan man koppa trefasurtagen hur man vill sen. Spontant känner jag att nolla+faser från land och båtjord i trefasuttagen och en jordfelsbrytare på det känns bäst. I normala fall ska ju strömmen bara gå mellan faserna och nollan men om det blir nåt fel borde som sagt jordfelsbrytaren ta hand om det.

Ditt resonemang om PEM-släpp skiljer sig väl inte från det normala användandet av trefaskablar? Om jag drar en förlängningskabel och kopplar in min svets på en regnig parkeringsplats så ger det ju samma felfall.

Denna kabel borde väl duga att dra från intaget via slang och kabelstegar till centralen: Gummikabel RDOE 5G6 H07RN-F
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5772
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av anders_bzn »

I vanliga fall får man inte använda gummikabel i fast installation. Detta är nog mer rätt:

http://www.amigaab.se/Servlet?page=11&a ... sJordkabel
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Misstänkte att det skulle vara så. Då faller min idé att använda nån av alla förlängningskablar som har har liggandes ;)

Finns ju till hyffsat pris ändå. 50 spänn metern. http://www.billigtvvs.se/produkter/7000 ... 7/n1xv-5g6

Fnular lite på hur jag ska få dit kabeln på ett bra sätt. Intaget ska sitta på främre skottet. Där ska kabeln gå igenom för att sen gå förlagd bakom inredningen i isoleringen ca 2 meter innan den hamnar på en kabelränna i ett installationsshakt som leder till centralen. Om jag lägger slang från kabelrännan till intaget så kan man kanske byta ut kabeln vid behov men då måste jag få till nån slags vattentät genomföring för slangen genom stålet. Finns nåt motsvarande en kabelförskruvning för slang? Den måste ha låg bygghöjd så den får plats inuti intaget.

Bild
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1530
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av CPMS »

En TET-tätning i skottet bakom intaget? går ju att bygga ut intaget lite så TET-flänsen får plats bakom.
untitled.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1992
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av GastonDeVille »

Läste lite här och kom att tänka på grejor som jag kom i kontakt med för evigheter sedan
http://www.roxtec.com/se/products/database/

Vet inte mycket om just båtvärlden men det kanske kan vara nåt?

:edit: Halkade över bilder som såg trevliga ut!
Roxtec2.jpg
Roxtec.jpg
Ännu fetare och blankare kablar
Roxtec3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12819
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

Sant, "svets på parkeringen" är rätt jämförbart. Fast en skillnad där är väl att i villaområdet eller industriområdet finns det dels gott om förbindelser mellan PEN/PE och t.ex. vattenledningar och annat som är "mer eller mindre" jordat, och dessutom sker merparten av elanvändningen inomhus. På båten blir landström-jord lite som att inte bara ha svetsen ute på parkeringsplatsen (och dessutom svetsa medan det regnar - torr asfalt är väl en hygglig isolator?) utan att slå upp ett tält på gräsmattan och leva hela sitt liv där snarare än inne i huset.

Jag vet inte vad som specifikt gäller för båt-el, men dels stämmer det som anders_bzn skriver att gummikabel inte är avsedd för fast installation. Dels så kan det också vara bra att veta att "jordkabel" typ EKKJ och liknande (alltså "svarta kablar" för fast installation) oftast verkar ha sämre brandklass än "icke-jordkabel" typ EKK, EKLK, EQLQ och vad de nu heter (alltså "vita kablar" för fast installation). Det kan kanske vara en idé att ha kabeltyp med bättre brandklass för den sträcka som är inomhus. Jag är inte helt säker på vad som skiljer men gissar att de "vita" är självslocknande och/eller kanske inte avger lika farliga gaser vid brand, eller nåt sånt. Värt att kolla upp skulle jag tro.

Kan du montera en dosa med nån slags lock precis på insidan av väggen där intaget är monterat? I så fall kan du ju använda någon decimeter kabel och i dosan gå över till FK som dras i slang, och så kan den slangen kanske med fördel gå hela vägen i kabelrännan.

Hur stor är sannolikheten att det uppstår något fel på denna kabel utan att du också minst blir tvungen att riva inredningen? Förutom rena tillverkningsfel på kabeln och skador pga t.ex. att någon borrat på fel ställe så föreställer jag mig att de tänkbara fel på kabeln som kan uppstå också leder till brand eller åtminstone tillbud som är så allvarligt att man vill inspektera utrymmet den är dragen i. Om det nu är så som jag tror (utan att faktiskt veta) så torde det kvitta hur lätt/svårt det är att byta kabeln.

P.S. det här vet du säkert redan men för trefas så behöver du bara räkna på ström i tre ledare för att avgöra hur många FK med viss area som är okej att dra i en viss typ av rör. Nu är det ju uppenbart då de normalt matar en Y-kopplad trafo, men kan vara bra att veta i allmänhet. Undantaget är t.ex. sådant som är fasvinkelstyrt, det kan i värsta fall ge högre ström i nollan än den tål till och med...

Just ja, din trafo vill väl i sig ha drygt 28A in om jag inte minns fel? Kan det inte vara läge att sätta ett 63A-intag med en gång så att det i ett hypotetiskt scenario går bra att både köra en fet svets eller liknande samtidigt som det är full fart på båtens elgrejer? Eller så är det kanske totalt onödigt... Hur som helst så lär du väl för säkerhets skull avsäkra inkommande matning i centralen eftersom det går väl inte helt att lita på att båtens matning inte är översäkrad. D.v.s. jag skulle nog inte endast köra t.ex. 32A (eller 25A?) automater till trafon samt 16A och 32A till CEE-uttag (och nåt för schuko-uttag) utan kanske även en säkring på inkommande. Annars kan nån tänka "aha, båten har ju ändå 32A-intag" och strunta i att säkra ner på nån landmatning som egentligen är för 63A, och så kan nån annan tänka "det är ju säkring på landmatningen" och dra igång stora svetsen samtidigt som båtens trafo lastas hårt. Risken är väl rätt liten - utvärdera själv vad du tycker är vettigt.

Vad gäller jordfelsbrytare så vet jag inte om det ens är nåt man brukar ha för att mata trafon. Om den ska matas med jordfelsbrytare så kan det kanske vara läge att ha en separat så att den inte bryts om det blir jordfel på en ansluten svets eller liknande.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

CPMS skrev:En TET-tätning i skottet bakom intaget? går ju att bygga ut intaget lite så TET-flänsen får plats bakom.
untitled.png
Enligt databladet är det max godstjocklek 4 mm. Men det kanske går att hitta någon annan som funkar. Spontant känner jag att en riktig kabelförskruvning är säkrare mot läckage men man kan ju alltid täta lite extra med gucka.
MiaM skrev:J...så kan det också vara bra att veta att "jordkabel" typ EKKJ och liknande (alltså "svarta kablar" för fast installation) oftast verkar ha sämre brandklass än "icke-jordkabel" typ EKK, EKLK, EQLQ och vad de nu heter (alltså "vita kablar" för fast installation)....
Jag har slängt iväg en fråga till några som sysslar med marinelektronik om det här. Som du säger verkar "vanlig" kabel generellt ha bättre brandegenskaper. Se här för olika kabeltyper och applikationer: http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv ... 1_A4_1.pdf

MiaM skrev:...Hur stor är sannolikheten att det uppstår något fel på denna kabel utan att du också minst blir tvungen att riva inredningen?...
Egentligen obefintlig. Jag har kommit fram till att det inte är så knepigt att i framtiden ta upp ett hål i väggen innanför intaget om det skulle behövas.
MiaM skrev:...Kan det inte vara läge att sätta ett 63A-intag med en gång så att det i ett hypotetiskt scenario går bra att både köra en fet svets eller liknande samtidigt som det är full fart på båtens elgrejer? Eller så är det kanske totalt onödigt...

Det kommer inte behövas. Jag funderade förut på om man skulle köra 16 eller 32 men 64 är totalt överdimensionerat. Det verkar som att det är 16 eller 32 som finns att tillgå vid kajer normalt.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Man ska ha elrör/flexslang på 25 mm för att dra 5 st FK på 6 mm^2. Jag har tomrör för PEX-slang gjort av HDPE hemma som är 25 mm och den ju ser ut precis som flexslang.

Men är det lämpligt att dra den 2 m i en vägg för att dra el i?

Googlesökning ger att elrör för mark brukar vara HDPE men elrör för att dra inomhus brukar vara PVC. Jag lär ju inte dö om jag använder slangen, men det kanske finns nån vettig anledning som jag gissar har med brand att göra. Någon som vet och kan utveckla?

HDPE är dock mycket svårare att limma så det blir kanske inte lika lätt att täta genomföringen i skottet med gucka. Men det suger ju om jag måste köpa 50 meter elslang bara för att jag behöver 2 meter...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15460
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Utomhusrören är gjorda för att tåla nedgrävning under lång tid.

Inomhusrören får inte avge farliga gaser vid brand.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

A-psis. Men var kan man köpa 25 mm flexslang på löpmeter? Är inte så sugen på att kasta 22 meter slang i soporna bara för att jag behöver 3 meter.
Dwight
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 april 2014, 09:02:34

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Dwight »

Knalla in på en elfirma och ta med lite fikabröd. Brukar inte vara några problem att få några meter slang. Ibland kan ju elinstallationsfirmor även ha en butik där de säljer lampor och småel. Då brukar man också kunna få kvitto när man köper kabel och slang...
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Bauhaus hade slang på 10 m så jag slog till på en sån. Det blev så att jag svetsade fast två rörstumpar på insidan av skottet med lite uppåtlut och sen limmade/tätade jag slangen med PU-fog på utsidan och insidan. Mitt i röret trädde jag på lite uppslitsad slang för att centrera.
2015-06-11 18.24.32 (Medium).jpg
När det gäller kabel till matningen så verkar det ju finnas en uppsjö olika varianter som är för fast förläggning. Men alla finns ju inte i 5g6 dock. N1XV, Aceflex, FKK, S1XV-R, FXQ, MMJ osv osv. Man blir snurrig... Egentligen behöver jag ju inte en jordkabel då den går i slang/på kabelränna inomhus och då kanske det är bättre att välja nån inomhusvariant med bättre brandegenskaper.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2450
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av LeCanard »

Kabeln du är ute efter heter FEO. Tyvärr så har ju den svenska varvsnäringen mer eller mindre upphört, så jag är osäker om den tillverkas längre.

/LC
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag drog också ut slangar till två armaturer som ska vara till utebelysning. Jag kan tipsa om att M20-kabelförskruvningarna på Classe har en innerdiameter som passar perfekt mot en 16 mm flexslang. Så jag satte förskruvningen genom väggen och tryckte in slangen på baksidan med lite PVC-lim och då sitter den som berget.

Så här blev det på insidan. Där nere så går det en 25-slang till intag, en 20-slang till trefasuttag och en 16-slang till ett 230-uttag.
2015-06-16 16.10.41 (Medium).jpg
På uttaget ser det ut så här. Fast nu har det tillkommit ett dubbelt shukouttag till vänster oxå.
2015-06-12 11.57.30 (Medium).jpg
Det börjar bli hög tid att ta tag i elcentralbyggnationen. Det är nog svårt att köpa något färdigt då allt är lite special.

Finns det någon bra mjukvara för att rita upp layouten på centraler? Skulle ju va smidigt om det fanns nåt legoaktigt.

Är det någon som sysslar med sånt här som kan tänka sig att hjälpa till? Jag betalar givetvis för jobbet samt bjuder på visning av båten och kaffe som dricks.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar