Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: Senaste reparationen

Inlägg av frownlayer »

Jag skruvade ner den max. låste rullen och vevade, efter ca en minut kände man att den hade blivit sjukt mycket lättare. vet inte om det var för segt fett eller om teflonspray och lite friktionsvärme gjorde tricket. men nu fungerar allt bättre än innan.
jag passade även på att slänga i lite schimsbrickor så jag slapp vändglappet i pendelrörelsen av rullen. tenderade innan till att bli mycket mer tråd i ytterkanterna på rullen. nu är den i princip helt rak. sen får jag nog byta eller vända på tråden på rullen, men det får jag se efter morgondagens fisketur. jag orkade inte dra av den iaf.
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

danei skrev:Man behöver inte köra aggressivt för att bromsarna ska funka. Men försök att använda dem lite hårdare någon gång per tur, särskilt om det är fuktigt.
Definiera "inte aggressivt" , har bytt skivor (sönderrostade) och renoverat bromsok (satta kolvar) till x antal förare som påstår sig köra *normalt*, men aldrig någon skev bromsskiva. Borde kanske ingå i förarutbildningen, "bromsa för fan - och stanna vid stopp-skyltar!" 8)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vat jag menar att en mjuk körstil inte är någon nackdel bara man bromsar till och får bort ytrosten någon gång per tur.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Efter en fadäs med en trottoarkant och i brist på en bra lösning med däck så hittade jag ett gammalt reservdäck som hade fint mönster men var tämligen hårt... intressanta ljudfenomen med däckskrik i låg hastighet och allmänt skumt buller på väg till macken för att pumpa däck. Men en billig nödlösning var det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sa0azs

Inlägg av sa0azs »

Aha, ett så kallat "Hollywood"-däck :)

En kollega hade såna på sin bil ett tag. Det lät som han driftade i garaget, medan det i själv verket gick i under 10 km/h :mrgreen:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men, man är väl inte en äkta tekniknörd om man inte har grejer för att pumpa däcket hemmavid? :wink:

(Förutom kompressor så går det ju faktiskt att pumpa bildäck med en del cykelpumpar. Det går inte ens tungt - det är ju lägre tryck - men man får hålla på rätt länge för det är ju bra mycket mer luft)
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Reparerade ena nyckel-fjärrkontrollen till föräldrarnas husbil.
Det hade troligtvis kommit diesel på den vid tankning, så plastdelarna på tryckströmbrytarna på kretskortet hade mjuknat så inga knapptryckningar registrerades.

Har dock inte testat den live ännu, annat än med spektrumanalysator och då sänder den när man trycker på knapparna, vilket den inte gjorde innan :)

Lite skillnad med 20:- för två nya tryckknappar jämfört med 3500:- som det skulle kosta för en ny nyckel-fjärr (med programmering).
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kommer ihåg nyckeln till bilen som märkesverkstaden ville ha 850:- för att byta batteriet i då den behövde omprogrammeras som de sade.

Undrade om så verkligen kunde vara fallet och efter snabb googlande visade det sig att man med enkelhet kunde byta batteri själv (vilket gjordes och fungerade fint) utan att någon jäkla omprogrammering behövdes så sina 850:- kunde verkstaden stoppa upp någonstans.
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Det går inte, för där finns redan ett tanklock för 2837:-
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

:rofl
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Lagat det ena mottagarkortet till min TOA-mottagare. En 1N4148 hade börjat att läcka i backriktningen, vilket gjorde att antenningång B inte fungerade längre. Började dock först med att sätta små trådbitar i alla viahål på kortet pga ärg.

/// Marcus
Användarvisningsbild
olalofberg

Inlägg av olalofberg »

FICK en "kass" TI-89 från skolan.

Den gick inte igång med några knep, nya batterier eller hemliga reset-knapp-tryck-kombinationer.

Med hopplöshet skruvade jag isär den och upptäckte till min stora glädje att det satt en SMD-säkring direkt efter batteriet på 0.5A.

Den var av...

Min diagnos är att det sitter en backvänd diod efter som skyddar räknaren och blåser säkringen om man vänder alla batterier fel (vilket säkert har hänt).

Lödde bort säkringen, lödde upp en glasrörssäkring och lödde dit tråden på kortet direkt istället.

Succe!

(Antiklimaktiskt nog har jag sen ett år tillbaka redan en TI-89, så nu blev det två, men de kanske kommer till pass nånstans).

TI-89 = 68000 = cool.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Fick inspiration att titta på min verktygssamling som börjar se riktigt bra ut efter att jag jagat lite grejor och samlat under åren... En Weidmüller :drool: kabelskalare som skaffades för ett tag sen från Elfa, host, få se... när jag praktiserade efter skolan - måste varit på åttiotalet :lol:
Som sagt, den kärvade lite konstigt så jag undersökte den och hittade ett metallhjul /trissa som var tänkt att rulla men hade degat ihop. Eftersom detta är kvalitetsgrejor så gick det att knacka ur axeln och få ut hållaren för trissan och då kvarstår att få till avfettning och smörjning. När jag hinner, kanske efter jobbet. Imorgon.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Lagade min gamla rc-bil av märket Shinsei (julklapp anno 1978).

En ganska märklig men sinnrik konstruktion med en massa elektromekanik i form av reläer och andra elektromagnetiska ställdon. Endast en elmotor för både framdrivning och styrning. Istället för styrservo har man två styrarmar (jmfr snören på en lådbil), dessa drivs med kuggstång som kopplas in genom att man elektromagnetiskt spärrar en roterande trumma med piggar. :shock:

En varistor hade vibrerat sönder och skramlade runt innanför karossen med resultatet att bilen endast svängde vänster.
image.jpg
Köpte en trimpot som dock var för stor så jag lödde kablar från där den gamla suttit och gömde undan poten på annat ställe.

Nu kör bilen igen :)
Mygg@n
Kontakt:

Inlägg av Mygg@n »

Fixade relä till en Golf 1988 idag som soppapumpen inte gick på...
Reläet gick ej att få tag i, hade utgått ur sortimentet 2008 så blev till att plocka isär och felsöka vilket inte va så svårt,
Spruckna lödningar hittades så efter lite puts och omlödning så går bilen igen.
Skriv svar