Min teori är att det beror på att program som Mach3 och LinuxCNC kom på den tiden då i princip alla datorer hade parallell-port och det fanns inga andra styrsystem/alternativ för DIY-CNC, därför blev programmen så populära och utspridda så att än idag tror många att det är rätt väg att gå att skaffa en gammal dator och köra detta på. Det funkar såklart om man får till det och som du säger, inte kopplar upp datorn emot internet eller kör något annat än just styrsystemet, men det är ändå ruskigt dåligt(kontrollmässigt och prestandamässigt) i jämförelse med ett separat styrsystem eller styrkort. Man måste dedikera en hel dator med processor i Ghz-klassen och sen bara utnyttja kanske 0,5-1% av prestandan, ändå kan man ha latency-problem och tappa steg. Det är helt enkelt inte byggt för det, lika som Gripen för flugjaktPerkla skrev:Om det nu skulle vara på det viset så undrar jag varför inte alla kör med helt andra grejer än PC, jag har set hundratals CNC maskiner live och några tusen på youtube... i princip alla har drivits av en PC... konstigt med tanke på att det nu skulle vara så dåligt..

Edit: Jag säger inte att det är fel att ha en dator. Det betyder inte automatiskt att datorn genererar stegpulserna bara för att programmet där man ser grafiken med arbetsområde, verktygsbanor mm körs på en dator. PC-baserade styrsystem som tex. Smoothstepper, UC400, ArduinoGRBL mm körs såklart med en dator. Även jag kör min maskin ifrån en laptop via USB, men jag kan köra 3D CAD samtidigt som maskinen kör eftersom det enda datorn i princip gör är att skicka kod(ser till att hålla styrsystemets program-buffer fylld) och kommandon till styrsystemet samt ta emot info ifrån styrsystemet. Datorn genererar inte stegpulserna och har därför massa kraft över till annat. Styrsystemet får koden från datorn och gör sen all matte och pulsgenerering i rätt ordning och rätt sync.