Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perklas CNC 3040 - Fräsa PCB eller Kina ?

Inlägg av Perkla »

Ja där ser man, kanske vill man dock köpa av ställen där andra köpt, så man inte riskerar att kanske inte få några kort eller om man får några så kanske det är ren och skär skit.. :S
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Beror ju lite på vilken kvalitet du behöver och hur små komponenter du tänkte montera, har en inga större krav fungerar nog vilken som.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja jag har ju det tråkiga att jag inte har några kunskaper i programmen man gör layout i, detta har diskuterats tidigare, jag har gjort mina layouts i ritprogram och liknande. Får nog betala nån för att fixa fram en bra layout som passar mina elektronikgrejer jag bygger..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Har du provat lizerdboys guide till diptrace?
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 14&t=58347
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har testat en del program för flera år sen när jag försökte mig på några program, problemet var att jag saknar kunskap i hur olika komponenter ser ut och beskrivs i scheman osv, dessutom hittade jag inte alla komponenter jag använder i fler av programmen, jag sitter inte och konstruerar PCB layouter alls, jag tillverkar inte många olika saker, bara typ två stycken och alla två modeller är precis exakt lika, skulle kännas lättare om nån annan fixade det åt mig när det väl blir dags.. :D
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Den där guiden har jag inte sett.. massa bra videos där.. :D tack för tipset :D :tumupp:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Idag tillverkade jag plektrumskydd nummer 3.. av den enkla orsaken att jag akut behövde ett, maskinen har stått stilla i flera dagar då jag haft för mycket annat att göra.

Satt i ett par timmar och jobbade i Artcam och jag tror till slut att jag faktiskt fick till nått skapligt, körde med 5.7mm 1 flute stål och i displayen på VFD stog det 180, och matningen var 1350.. funkade faktiskt riktigt bra, mycket bättre än med 2 flute stål som jag testade tidigare. Blev några misstag dock, som jag nu vet om och ska ändra på tills nästa gång. I övrigt passade detta plektrumskydd bra som fan, och snyggt blev det åxå :D

Så här blev det..

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perklas CNC 3040 - Plektrumskydd nr 3 tillverkat

Inlägg av Perkla »

Nu är det verkligen så att det blev stor skillnad på hur snabbt maskinen kör i svängarna när jag la till G64 P0.1 i G koden, Nu saktar den absolut inte in nästan nånting alls, ja lite förstås men inte alls lika mycket som tidigare, nu bränns det heller inte lika mycket, nästan inget alls vill jag påstå, plast går bra att köra nu åxå, fin fint, ABS 2mm inga problem med 1 flute 5.7mm stål.

Dock, 2 Flute 90 graders V stål som jag nu börjat testa att köra plektrumskydd med, det funkar faktiskt mycket över förväntningarna, blir inte 100% bra, troligen måste jag laborera mer med rpm där, körde nu ikväll ett plektrumskydd med skapligt resultat, V stålet alltså.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Perklas CNC 3040 - G64 P0.1

Inlägg av Meduza »

Kul att höra, nu när du tillåter den att avvika 0.1mm så ger du den en sportslig chans att kunna hänga med i svängarna och det borde ge precis det resultatet som du ser, bra att teori stämmer med praktik i bland :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det är verkligen bra att teori stämmer med praktik, man ser ju att den jobbar på ett helt annat sätt nu, mycket stabilare och jämnare gång på grejerna, ska laborera lite mer med mitt skit dåliga jula V stål, o se om jag kan få det så bra som jag vill, behöver nog köra rejält låga varv, ligger runt 110 på VFD nu, kanske borde testa gå ner lite till, matningen ligger på 1350, knepigt att köra plast med 2 skärigt, skulle vara mycket bättre om det fanns 1 skäriga V stål.. 90 graders. om det finns är dom nog svindyra.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Tänk på att nu när du tillåter fräsen att avvika en tiondels millimeter från tänkt ideallinje kan det synas ganska tydligt på bredden av fasningen du kör med v-stålet.

Du kan nog behöva ändra avvikelsens storlek beroende på vilket stål och vilket sätt du kör med eller tänker jag helt fel?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Som jag tolkar det ovan så gör han hela konturfräsningen med ett V-stål, och då kommer det inte bli någon skillnad alls.

Om han först gör en konturfräsning och sedan en separat fräsning med v-stål för att fasa av kanten en liten bit så kommer motion plannern troligtvis göra hyfsat lika avvikelser på två nära identiska rörelser (men ja, det går väldigt lätt att se små skillnader i bredd på avfasningar, så gör den inte det kan det synas tydligt)

Och ja, behöver man en högre precision än 0.1mm så får man ju naturligtvis ställa ner det till 0.05 eller liknande, och då ta konsekvensen av att fräsen inte klarar hålla uppe hastigheten lika bra.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Jupp. Det kan kanske vara en ide att prova köra med en rak pinne först och sen fasa kanten så det inte blir en vass kant längst in mot kroppen, det blir nog både snyggare och starkare kant om du lämnar en halv millimeter ofasat.
persa

Inlägg av persa »

Kul att det funkade :). Nu när du ser hur det funkar har du ju alla förutsättningar att laborera vidare och få det riktigt snyggt
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu när du ser hur det funkar har du ju alla förutsättningar att laborera vidare och få det riktigt snyggt
Jag tänker precis lika, ska labborera med deta här nu tills jag hittar nått som funkar, hämtade 2050x1250mm ABS 2mm igår.. så jag har ju en bra skvätt att testa på om man säger så. Det känns dock drykt att fräsa ytterkant med rakt stål först och sen med V stål, men skulle det innebära en snyggare kant så... ja visst :D

När stålen jobbar som dom ska så blir det fina spånflisor av plasten precis som när jag kör med raka stål, vill få samma resultat med V stålet åxå.. :D
Skriv svar