Hade tyvärr ingen tennsug att testa med, är van vid att använda fläta till allt, brukar hjälpa att ösa på lite blyat tenn om det strular att få bort men denna gången ville det sig inte av någon anledning. Känndes som lödtennet som satt där var av riktigt usel kvalite, var som en slags skorpa på tennytan.
Får beställa en ny tennsug nästa gång jag gör en beställning
Fråga ang z probing.
Jag har fått till z proben så den går ner mäter och trycks tillbaks upp. Mitt problem är dock att efter en probing när jag flyttar hotenden från x min till x max så skiljer det någon 10/mm.
Man märker det då man längst till vänster och i mitten precis får under ett papper, men längst till höger körs hotenden ner i bädden och det är omöjligt att få under någonting.
Någon soim har en aning vilken inställning jag ska kontrollera? Kör marlin och det känns om något geometri problem.
Vad är det man ska ändra för att anpassa koden efter en utväxlad extruder? Skaffade ny extruder som ser ut att vara samma utväxling som den som ska vara till bygget, men kommer inte ihåg hur man ändrar för att anpassa
Marlin?
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {100, 100, 100, 200}
Sista numret "200" ska ändras.
Be Marlin extrudera t ex 100 mm filament (G1 E100 F50 eller använd menyknappar).
Mät hur mycket det blev i verkligheten med t ex streck på filamentet.
Justera "200" upp eller ner tills den matar in 100mm när du begär det.
För Repetier är det samma förfarande fast det är
#define EXT0_STEPS_PER_MM som ska justeras.
Nej, det är säkert resultat av precis en sådan mätning.
Jag har värdet 469, men allt beror på utförande och utväxling.
Det är bara att testa, du kan ju testa med ett lågt värde till att börja med,
då matas för lite filament rätt säkert.
Förresten kanske dessa värden går att ställa in i eepromet så du slipper
ladda in Marlin på nytt vid varje försök. Kan inte kolla det just nu.
Nu med ny extruder inser jag dock jag har samma problem som innan, matar ut en bit och börjar ge upp, tänkte ge mig på att ändra så E0 går till den andra uppsättningen pinnar till E1.
Någon som råkar veta hur man bytar så E0 hamnar på andra uppsättningen pinnar där E1 egentligen ska sitta?
Kör ramps 1.4
EDIT-
Verkar nästan som att Reprap.me har en dålig kopia av J-head Mk V helt enkelt :/ Vad ska man göra åt det?
Någon som haft samma erfarenhet tro?
Smälter fint först, sen börjar det ge med sig. Och enligt det jag hittat på nätet är det ett problem med reprap.me och deras kopior.
Så händer när den inte orkar extrudera, detta var med min gamla lösning, direktdriven extruder, trodde det var problemet först.
Men uppför sig exakt likadant med den nya utväxlade. Är precis som att hot-enden inte orkar med efter ett tag. Temperaturen är exakt samma hela tiden +- det man kan förvänta sig
Den ska fungera felfritt upp till 100mm/s med 0.4mm nozzle om den är enligt spec, men reprap.me verkar ha lite egna lösningar. :/
Så får väl köra reklamation där eller bara tvinga mastercard att lösa det, RichRap som kan en del om det har ju t om påpekat detta för Peter på reprap.me men det verkar inte göra mycket nytta.
EDIT
Märkte jag försökte mata 90mm när jag skulle mata 60mm så det är ändra nu, funkar mycket bättre nu, men ändå inte så bra som den ska kunna. Men användbar nu iallafall
vilken temp? och vilken hastighet? Går att mata på så snabbt att de flesta extruders ger upp.
Om du backar ut ditt fillament , hur ser skårorna ut i det där "kuggen" dragit?
Kan du ta en bild på detta?
Ingen bildmöjlighet just nu, men 60mm extrude gav mig ganska exakt 90mm extrude.
Testade ändra lite smått till 66% flow i cura och det gav resultat.
Om man vill ställa in exakt var ändrar jag då i koden. Och hur räknar man på det lite mer exakt?
Och var ställer man in för olika stora dimensioner på extruderkugg (om det spelar roll är större än de 11-12 som orignaldesignens kugg är, eller det kanske är oväsentligt)