Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Hur många andra här är det som aldrig har pysslat med CAD-program förutom
kretskortcad?

Vad ska man satsa på för program?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kan bara hålla med, nu börjar det suga i byggartarmen! Det börjar bli dags att köpa hem färg, LED:ar, kabelkedjor, fötter och annat smått och gott :D

Hur blev det sagt, skulle vi samköpa även kabelkedjor? Vidare undrar jag hur det blev med idéerna om spindelplatta i aluminium (för stabiliteten i infästningen) sen saknas ju slitsen i kressplattan på senaste bilderna?

Bra jobbat Jojje! :bravo:

/PeterH
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jo jag är också intresserad av CAD-tips. Är det SolidWorks, AutoCAD/Inventor eller något annat som gäller?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Autocad har låg inlärningströskel så länge man håller sig till 2d. I princip bara att skriva vad man vill ha för verktyg och var man vill börja och sluta och diverse parametrar.

Har hört från flera obekräftade källor att det finns gratis fullversion på något som de kallar för bittorrent. :roll:
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Ahaa.. Jo för 2d är det som känns aktuellt..
Blir till att *host* köpa det då :)

Fick tips på annat håll: http://www.linuxcnc.org/
Istället för Mach 3.. För att styra fräsen.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

hmmm........ det verkar ju hög-intressant.

Är det någon som har provat?

för/nackdelar?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Idag på förmiddan var jag å bytte ut en sorts skruvar mot andra + köpte några till. Sargsprintarna kommer om ca 1 vecka.

Var även å hämtade 90st stegmotorer. Så nu har jag 110st i lager.
OBS: Ni kan inte ändra era val av motorer nu.

Sen åkte jag till Nordbergs Tekniska för att köpa 6 meter PET TX 16mm rundstång till dom glappfria muttrarna.

På eftermiddan hämtade jag 420st avgasklämmor på Mekonomen, 100st färdigmonterade småkort och 35st Breakeout-kort från MultiCAD.
Dom klarade av det före semestern. :happy:

På vägen till Tibnor för att hämta upp 210st aluvinklar, så passade jag på att ta en sväng inom Fabri för att beställa alla rör. Kungsängen Mekaniska fick fick veta att jag ville ha rören i måndags, men dom drog ut på det, å idag fick jag mail om att dom har fyra veckors semester. Efter det jag skrev till svar, vill dom nog inte se mig nåt mera än vad jag vill se dom. :evil: Tur att Fabri ställer upp med en gubbe fast att dom verkar också vilja ha semester snart. Tack Petter för det.

Klockan 16:15 var jag på brädgårn för att hämta 5st av varje MDF-bit. Måste ha iaf några när jag ska göra fixturer för att få lite fortgång i processen. Resten kan jag hämta > måndag eftermiddag.

Tur att några vet vad service innebär, även om man inte är en jättekund (iaf inte än så länge 8) )

Jag använder iaf AutoCAD & SolidWorks + Mach3.

Just det, hur gick det med kabelkedjorna?

Använder man Kress, så finns det nog inget behov för aluplatta. Knappast till Dremel'en heller, men vi får prova först, å se behovet sen.
Slitsen är 2mm och jag har fräst med 6mm. Så den får jag såga upp i stället.

Längst ner på denna sida finns gratisprogram av både CAD & CAM.

Nu till dagens bilder.

Bild
Snart brakar väl köksbordet ihop. Speciellt dom 90st stegmotorerna längst bak väger bly. Två stora tunga lådor med U-klammrar, 6m PET TX och alla gängstänger ligger fortfarande i garaget.

Bild
100st "kraftkort" och 35st BreakeOut-kort. Tack MultiCAD för hjälpen. :bravo:

Bild
Lite av alla små MDF-bitar. Det tog dom några timmar med alla omställningar, men på måndag ska dom köra resten (till 30st maskiner), så bilen blir väl helt full av dammiga MDF-bitar. :cry:
Senast redigerad av jojje 6 juli 2007, 19:49:10, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Macce skrev:Autocad har låg inlärningströskel så länge man håller sig till 2d. I princip bara att skriva vad man vill ha för verktyg och var man vill börja och sluta och diverse parametrar.

Har hört från flera obekräftade källor att det finns gratis fullversion på något som de kallar för bittorrent. :roll:
Jodå autocad är inte allt för svärt då man håller sig till 2D. Har man bara tid på sig så fixar sig det mesta även när man håller på med sin första kurs i det i skolan:
http://img262.imageshack.us/my.php?imag ... odetb9.gif
Fick man göra då det gick lite för fort framåt. Hade totala höjden, det var allt så var bara att sitta med linjal och skala det så bra som det gick.

EDIT:
Jojje du ska ha ett väldigt stort tack för att du orkar med allt fortfarande och gör det med glad min (iaf av vad vi ser) :) Tackar så jätte mycket :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack för det Purre. Ska tacka lilla frugan också, för att hon håller sig borta mesta av tiden så man får lite arbetsro. :D
Tex nu är hon och lilla dottern på väg till Finland.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Säger detsamma som Purre stort tack för allt nerlagt jobb för att förse oss med fräsar till VÄLDIGT fördelaktigt pris.

Jag läste CAD i skolan för (nu) en herrans massa år sen och svårt var det egentligen aldrig. Fast det hela beror ju på hur man är lagd också (inte sexuellt) en del "kan" ritningar och en del ser det aldrig.

För att fräsa har jag dock ingen aning om hur man gör.

:?:
Säg att man tex definerar ett runt hål med djup 3mm och 14mm i diameter i en 25 mm skiva. Hur överför man det till verkliga världen så att säga?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Skönt att se kretskorten! Då kan man andas ut. :D

Men du ska väl inte löda alla BreakOut-korten Jojje? Sätt ut dem på legotillverkning hos köparna. :)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jimmy: Om man hoppar x antal sidor bakåt i tråden så tror jag det är det som är tanken. Hur många har jag ingen aning om, börjar bli rätt många... :wink:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det är typ 18 sidor tillbaka till där jojje skrev det:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 245#237245
whynot

Inlägg av whynot »

Här finns många firmor som säljer Kress maskiner och andra grejer också,
kanske någon som har bättre pris på lite antal.

Länk 1

Länk 2

Förkortade länkarna lite för ökad läsbarhet. //Macce
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Oj de där länkarna får du fixa till...alldeles för långa. :wink:

Själv håller jag nog på cnc-plus.
Skriv svar