Det bästa är väl om man kan cadda cirkelbågarna direkt?H.Andersson skrev:I de cam-system jag jobbat i finns valet att posta ut sådana korta delstreck till bågar iställe
Så gör iallafall jag.
Det bästa är väl om man kan cadda cirkelbågarna direkt?H.Andersson skrev:I de cam-system jag jobbat i finns valet att posta ut sådana korta delstreck till bågar iställe
Enkelt uttryckt utan G64 i programmet försöker maskinen hela tiden följa mittstrecket på vägbanan. Med G64 i programmet talar du om hur bred vägen är och maskinen tillåts att använda hela vägens bredd och gena där det behövs. Klarar man inte hålla sig på vägen ändå så dras matningen ner automatiskt. Så har jag fattat det hela på den enkla beskrivningen G64 för Linux CNC jag googlade framPerkla skrev:Jag behöver kolla upp då hur jag lägger till den där G64 och var jag gör det...
Ja jag är i stepconfi wizard nu.. ska se, var det nu möjligen kan vara som är acceleration,Men du ska ändå kolla upp accelerationen i stepconf
Googlade lite till och det verkar som G64 P0 är grundinställningen för LinuxCNC. Det är ju kanske inte så lätt att mäta exakt på dina bitar, men det innebär att du har rätt stora avvikelser på färdig detalj mot programmerad bana. Sen är det ju frågan vilken betydelse det har på ett plektrumskydddaer skrev:Detta till skillnad från att man kört med G64 P0 som betyder att gena så mycket som behövs för att hålla uppe feedrate till det efterfrågade. Detta oberoende på hur mycket det måste avvika.