Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Jag googlade lite och det som jag tror är det som förvirrar är att brytarna ska sitta mot "nollan", så därför tror folk att nollan måste vara nolla. Men som sagt var, dimmern ska ju inte kunna se nån skillnad. Om du har två trådar med 230 V mellan kan du ju inte se om det är två faser eller en fas och nolla?
Men du har väl tidigare i tråden börjat se över motorerna? Men det kanske är en prioriteringsfråga?gunne skrev:<klipp>
Vi kommer tyvärr inte gå för egen maskin de närmsta åren, så främst behövs ju reservkraften i dagsläget för att hålla skutan frostfri och flytande vid eventuellt elavbrott.
Dum fråga kanske: Men vad ska du ha båten till? Permanentboende, sommarboende eller som båt?
Fantastiskt projekt! Själv har jag inte ens tagit tag i att rensa krypgrunden från organiskt material

MVH: Mikael
Båten ska bli permanentboende. Sen ska man kunna ta sitt permanenta boende och flytta runt det lite i skärgården, men det är som sagt en bit kvar tills det är görbart...
Motorprojektet ligger på is. Vi måste först flytta in och få det bobart.
Motorprojektet ligger på is. Vi måste först flytta in och få det bobart.
Vad har Stor-Erik för dräktighet?
Yann sålde Svalbard bland annat för att den kostade så mycket att ha i körbart skick, eftersom den är på över 100 brutto. Den nya han har köpt har han lämnat in på varv och fått avkortad för att komma under 100.
Yann sålde Svalbard bland annat för att den kostade så mycket att ha i körbart skick, eftersom den är på över 100 brutto. Den nya han har köpt har han lämnat in på varv och fått avkortad för att komma under 100.
Mitt förslag med Conrad-termostater var delvis tänkt för "lobotomering". Eftersom det är ett elektronikforum så utgår jag (ibland felaktigt) från att folk tycker att det är lättare att bygga elektronik än mekanik, och då kan en färdig klump med motorn (eller vad det nu är) för radiatorventilen vara en bra början att ansluta till egen elektronik.
Fast det är kanske inte aktuellt här.
Fast det är kanske inte aktuellt här.
Nu ville han ju ha ett färdigt system för att komma igång fort. Då går det nog bort att bygga om prylar.
Stämmer. Jag behöver 6 st radiatortermostater för nuvarande installation. Det blir ju ca 3600 spänn för Danfoss. Men då jag är egenföretagare vid sidan om båtbygget så går det ju ganska lätt att räkna ut att jag "sparar" pengar/tid på att köpa nåt färdigt.
Radiatorerna sitter som sagt innanför paneler med perforerad plåt längs båtens sidor. Så här:

Tanken är att man har "termostater" belägna nånstans centralt i rummen. Dessa är ju egentligen bara temperatursensorer som snackar Z-wave. På cenralkontrollern borde man då kunna göra nån slags skript som ställer in danfosstermostaterna beroende på vad det är för temp mitt i rummet. Förhållandet mellan temperaturen i rummet och det börvärde som ska ställas in på radiatortermostaten är säkert inte linjärt, men om man kan laborera sig fram till en tabell så kan ju skriptet ta hänsyn till detta.
Framledningstemperaturen har jag en styrning till med inne- och utomhusgivaren. Jag funderar lite på om man bara ska styra framledningen m.a.p. utomhustemperaturen och sen sköta resten av regleringen med radiatortermostaterna.
Radiatorerna sitter som sagt innanför paneler med perforerad plåt längs båtens sidor. Så här:

Tanken är att man har "termostater" belägna nånstans centralt i rummen. Dessa är ju egentligen bara temperatursensorer som snackar Z-wave. På cenralkontrollern borde man då kunna göra nån slags skript som ställer in danfosstermostaterna beroende på vad det är för temp mitt i rummet. Förhållandet mellan temperaturen i rummet och det börvärde som ska ställas in på radiatortermostaten är säkert inte linjärt, men om man kan laborera sig fram till en tabell så kan ju skriptet ta hänsyn till detta.
Framledningstemperaturen har jag en styrning till med inne- och utomhusgivaren. Jag funderar lite på om man bara ska styra framledningen m.a.p. utomhustemperaturen och sen sköta resten av regleringen med radiatortermostaterna.
Jovisst. Den snabbast inhandlade och installerade lösningen har jag ju också föreslagit - vanliga 230V rumstermostater, en per rum, parallellkopplade, som driver en kontaktor som styr on/off på elpatronen. Det blir förvisso bara en reglering för hela systemet men ett utmärkt frysskydd som lätt installeras på en timme efter att ha spenderat en halvtimme för shoppande på ClasOhlson, typ. Sen kan man ägna flera månader åt att skapa det perfekta styrsystemet.
Räkna på hur mycket extra elen kostar för att du utan någon reglering alls idag "drar på lite extra" för säkerhets skull och att det lär ju åtminstone ta nån vecka eller två innan du får Danfoss-lösningen på plats. Jag vet inte hur mycket el uppvärmningen drar så jag kan inte säga vilket som är lönsammast.

Räkna på hur mycket extra elen kostar för att du utan någon reglering alls idag "drar på lite extra" för säkerhets skull och att det lär ju åtminstone ta nån vecka eller två innan du får Danfoss-lösningen på plats. Jag vet inte hur mycket el uppvärmningen drar så jag kan inte säga vilket som är lönsammast.
Fast den lösningen kommer ju inte att fungera när de t.ex. eldar i kaminen... Spelar ju ingen roll om termostaterna slår av elpatronen om värmen kommer från kaminen.
Sen är jag ju lite tveksam till om det installeras på en timme... det lär behöva dras kabel.
Sen är jag ju lite tveksam till om det installeras på en timme... det lär behöva dras kabel.
Alltså planen är att regleringen ska funka bra med hela mitt värmesystem sen när allt är igång. I dagsläget håller jag underhållsvärme med en lutvärmepump och måste bara manuellt sätta på/slå av elpatronen i ackumulatortankarna för att hålla vattnet över nollan. Jag tänkte då bara använda ett Z-wave styrt uttag till att kunna slå på/av denna på distans resten av denna "vinter".
Skulle inte en ren termostat som hållet tanken på 15grader vara den smidigaste lösningen?
Jo, jag har en termostat liggandes brevid som ska kopplas in. Dock har jag geometriska problem med monteringen och måste tillverka nån slags adapter vilket inte är lika enkelt som att koppla in en stickpropp. Men frostskyddsproblemet är i praktiken inget problem eftersom det inte är så kallt och jag har ~20 min till båten. Det är snarare så att jag är i färd med att koppla in dimmers till belysningen och då kör ett större grepp kring Z-wave när jag ändå håller på. Samt att om jag ska ha nån slags värmereglering till nästa säsong så säger mig erfarenheten att det är dags att sätta igång nu om det ska bli av.
Jag ska nog beställa Z-wavepaketet enligt ovan ikväll och börja koppla lite smått så fort det är levererat.
Jag ska nog beställa Z-wavepaketet enligt ovan ikväll och börja koppla lite smått så fort det är levererat.
VeraEdge verkar dock inte funka med danfoss termostat i dagsläget: http://forum.micasaverde.com/index.php?topic=28868.0 
Men förhoppningsvis löser det sig. Eller ska man satsa på nåt annat som OpenHab etc? Det är ju en jävla djungel med olika kontrollers och mjukvaror.

Men förhoppningsvis löser det sig. Eller ska man satsa på nåt annat som OpenHab etc? Det är ju en jävla djungel med olika kontrollers och mjukvaror.

Nu beställde jag prylarna ändå så om några dagar borde jag kunna börja koppla in saker lite smått.