Vår verkstad [Råkade införskaffa en gammal ZCorp 3D printer]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Vår verkstad [uppredning av röran & lägenhetsrenovering]

Inlägg av MiaM »

Håller med ralvejd. Halva poängen med att montera dem olika är att man kopplar rätt handrörelse till hur man tar tag i handtaget.

Sånthär borde det inte laboreras med. En närbesläktad grej jag retar mig på är att Burger King har runt dörhandtag på sina ytterdörrar oavsett om man ska dra eller skjuta. Det ska vara en relativt rund grej där man ska skjuta, och ett avlångt vertikalt handtag där man ska dra! De borde få betala extraskatt för att avvika från byggnorm/byggpraxis!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Möjligt. Jag kollar dock alltid om jag ser några gångjärn på en entrédörr. Ser jag dem så drar jag i dörren, ser jag dem inte så skjuter jag på. Har alltid funkat hittills. :D
Undantaget de dörrar där rotationscentrum sitter mitt i och baksidan av dörrbladet är runt. De brukar dock gå att svinga runt åt båda håll.

Ang skåpluckor så har jag aldrig upplevt det mindre bekvämt eller på något sätt konstigt att öppna luckor med horisontella handtag. Så är det hemma hos morsan å farsan, och även här. Mina är dock 45cm långa så det skulle se otroligt dumt ut om de satt vertikalt. :p

Alltid lika roligt att se en gäst försöka öppna en lucka på fel sida. Handtagen sitter symmetriskt så det går inte att se vilket håll luckorna öppnar sig åt. Dessutom öppnar sig en av luckorna åt "fel" håll pga vissa omständigheter. :lol:
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Det är såna tekniska lösningar som kräver manual för att använda. :wink:
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Är diskmaskinen nr 7, eller hoppar du över den?
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

kankki skrev: Nu är det ju Finland vi bor i så ett torköverskåp är ett måste :D
Förlåt en okunnig (men inte heller google kunde hjälpa mig) - vad är ett torköverskåp, och vad har man det till?

Angående dörrar och handtag, så är det så vitt jag vet krav på att samtliga nödutrymningsvägar ska öppnas utåt, detta för att man inte ska fastna vid en paniksituation. Oftast är affärers ytterdörrar nödutrymningsväg, men uppenbarligen inte alltid...
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jag har alla handtag horisontellt i köket (bortsett från de till kyl samt frys som faktiskt är placerade lodrätt).

Men jag hade funderat på att byta plats på vask och häll+ugn. Kika även på det raka hörnskåpet, jag tycker de delade luckorna är så rangliga på denna.
Annars är väl tanken att IKEA vill tvinga in en i butik för att verkligen sanity-checka utformningen, de hade en del kontrollfrågor när vi var där.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

MadModder skrev:Tips: montera ALLA handtag horisontellt oavsett lucka. Det ser så oregelbundet ut om man har lodräta på skåpen, och horisontella på lådorna.
nej nej nej nej. Då vet man inte vilken ände man ska dra i och vips så rycker man sönder gångjärnen.

I alla fall om man har långa handtag och är centrerade... vilket syrran har :<
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag håller nog med, byt plats på spis och diskho ifall du är högerhänt.

Det kan nog vara rätt bra att titta på hur köken brukar se ut i svenska 60-70-talshus (både miljonprogrammets stora höghus och villorna) - layouten är optimerad för de sysslor som gjordes då det begav sig. Förvisso lagas inte samma slags mat idag men troligtvis är skillnaderna i de praktiska momenten inte så stora.

Trist är dock att det inte byggdes kök för vänsterhänta, typiskt dåvarande tänk... :cry: (Jag är själv högerhänt så jag drabbas inte av det, men ändå).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vem 17 öppnar skåpluckor med sådan kraft att man drar sönder gångjärnen? :humm:
En enda gång i hela mitt liv har jag öppnat en skåplucka hårt och snabbt.
Jag bodde hemma, och skulle öppna den vänstra 40-luckan i 80-skåpet där alla tallrikar mm stod, men tog av misstag tag i det högra handtaget och luckan for upp med sån kraft så den slog till mig så jag spräckte underläppen. Aldrig mer. ;)

Öppnar sig inte luckan med en kraft man normalt använder för att öppna luckor så tar man väl inte i mer? Det finns ju liksom inget som håller i från insidan...
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ja, ska höra vad IKEA tycker. Vet inte om de går att montera hur man vill ens. Förborrat?

@Jonaz

Japp, Ikeas intergrerade billighetsmaskin :)

@Zhorts @Lond

Ja, kom inte på vad det riktiga namnet för det var. Men sådan som Lond länkade till! Ett skåp med gallerhylla så vattnet droppar ner på diskbänken.

@13th Marine @MiaM

Nu är det så att uttaget och avloppet är redan fixad där så jag tror de måste nästan bli där. Men jag tycker det borde funka? Ser inte vad ni syftar på med höger/vänsterhänt?

--

Mattan på plats i badrummet! Riktigt bra blev det. Lite smutsig på bilden. (klicka för rätt väg..)
DSC_0399.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Inga av de luckor jag köpt någonsin har haft förborrade hål för handtag.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Har aldrig köpt några luckor till skåp som det varit förborrat till. Bara göra en mall av handtagen man har och sen välja hur långt in/upp från kanten på luckan man vill ha handtaget. Sen märker man bara ut och borrar alla hål.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ikea har en borrmall i sortimentet.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Mitt förra kök (Noblessa) kunde man välja att få förborrat eller inte. Fick rådet att välja förborrat med tanke på risken av att inte få dom lika så fick bli så. Anledningen till att det inte finns hos IKEA är en pengafråga. Helt plötsligt skulle det krävas flera modeller av luckorna dessutom skulle dom få mer återköp och reklamationer pga att folk skulle ta fel lucka vilket även det blir en kostnad för IKEA.
Skriv svar