Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Perklas CNC 3040 - Första Plektrumskyddet tillverkat

Inlägg av LaRdA »

Bifoga gärna HELA filen...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Perkla skrev:Så här ser det ut i första raderna innan själva programmet börjar i ett av grejerna jag har gjort, ja det lär väl se lika ut i vad jag än gör med tanke på att jag har ungefär samma inställningar i alla verktyg då jag kör mest i trä.

1: %
2: G90
3: G49
4: M3 S15000
Det där sa ju inte mycket.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Här är plektrumskyddet jag körde.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Med täta G1'or som du kör, måste du nog köra med G64.
Hade du kört G2/G3 kanske det hade fungerat bättre.
daer

Inlägg av daer »

Varken G61 eller G64 i filen.
Vet med andra ord inte nu heller vad du kör med. Kanske default inställningarna.
I din ini fil, har du någon rad där RS274NGC_STARTUP_CODE sätts?
Om Ja, i så fall till vad?

Denna rad beskriver för LinuxCNC vad de initiala inställningarna skall vara.
t.ex. skall koordinater vara i mm (G21) eller inch (G20).

Det är väldigt bra att sätta en del här så man vet default beteendet. Manualen är en bra början på en vettig sträng. Själv hade jag inte kört med G64 P0.001 eftersom min fräs inte har den upplösningen.

http://www.linuxcnc.org/docs/devel/html ... GC-section

NOTERA det som står i manualen.
"This is not a substitute for specifying modal g-codes at the top of each ngc file, because the modal codes of machines differ, and may be changed by g-code interpreted earlier in the session."
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag vet inte vad ini filen säger då jag inte varit där och kollat, vet inte ens var den ligger då jag aldrig haft nått ärende dit, den mesta informationen sätter jag in i Stepconf Wizard så som mm eller inch och matning och portar och allt sånt skit, ja det mesta kan jag tänka mig. Så pass mycket att maskinen går att göra och den funkar precis som den ska, inga konstigheter alls, förutom att den stannar upp lite mycket i skarpa svängar, annars är precis allt frid och fröjd med den saken.

Som jag sagt flera gånger tidigare så granskar jag inte G koden eftersom allt skapas i Artcam, jag har lixom aldrig haft orsak att försöka lista ut varför och hur jag kan få fram g koden så jag se exakt hur den ser ut i varje fil jag tillverkar, eftersom det funkar till synes som det ska, förutom att jag undrade lite varför den stannar upp lite mycket ibland i dom snävaste svängarna, vilket en CNC operatör i stan där jag bor i närheten av säger precis som nån sa här för länge sen i denna tråden, matning och RPM på spindel är viktig, sen kommer andra parametrar som kan innebära att man måste kolla vad G kod säger osv osv, jag menar, man lär ju inte plocka isär en bilmotor för att den går lite illa, man lär ju undersöka det man kan på utsidan först. Så lite trist att andra här vill mena att matning och rpm är absolut inte viktigt, det är bara ett snabbhack för att sticka huvvet i sanden för det verkliga problemet, som snubben jag känner säger, nej nej, rpm och matning är så pass viktigt att du bör labborera med det med olika stål tills du hittar rpm och matning som verkar funka perfekt i förhållande till vilket material man kör, hitta en bra balans mellan varm och kallt och snabb matning och sakta matning. Han är tidigare medlem här, ja han har nog kvar sin profil men inte varit här på några år då han tycker att vissa är rätt stöddiga och vet alltid bäst.

Jag har läst manualen till LinuxCNC flera gånger både innan och under tiden jag försökte få igång den, dock har jag väl absolut inte allt kvar där i huvvet, troligen inte mycket alls, den är ganska omfattande.

Så ligger det till i dagsläget... :D
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har nu fått smaka på dom första problemen med min CNC maskin som hittills har funkat precis klockrent, idag när jag fräste skyltar i trä så stannade den lixom upp en halv sekund eller nått, ett par gånger, precis som nån mixtrade med elen till maskinen, jag tänkte precis då oj då, nu blir det dags för en ny kabelhärva troligen, den tanken kändes extremt jobbig.. Det hände som sagt två gånger och bara runt en halv sekund båda gångerna.

Jag undrar just om fler upplevt samma sak med dessa kina maskiner ?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Idag har dom kommit... mina magneter.. dom är rätt så jävla starka kan jag lova.

Bild
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Kanske blir lite mycket med åtta magneter om dom är väldigt starka men du kan se till att du får lite avstånd mellan dom för kraften minskar ganska fort med ökat avstånd.

Ta en och prova om gitarrplåten är magnetisk.

Säg till om du behöver hjälp med att rita på skon eller det kanske går bra ändå.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja jag tänkte jag ska göra lite glesare mellan magneterna på ritningen, ja jag testade o sätta en på en sånt där gitarrplatta, satan vad den satt hårt.. :S
persa

Inlägg av persa »

Tänk dig att du kör 100 km/h på en normal Jämtländsk länsväg. Motorn spinner fint och lite svagare kurvor drar inte ned på hastigheten. Efter en stund blir det betydligt krokigare, men du försöker hålla hastigheten i det längsta innan du blir tvungen bromsa häftigt för att inte hamna ute i skogen

Bättre hade varit att gå ned till 70 km/h innan det krokiga partiet alternativt att vägen genom ett trollslag blir betydligt bredare så att du kan hålla hastigheten uppe bättre

G64 i ISO-koden sköter bägge dom åtgärderna automatiskt

ArtCam vet när motorn spinner bäst, men inte hur avancerad bilförare du är :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

ArtCam vet när motorn spinner bäst
Ja det kan man ju diskutera :mrgreen:
persa

Inlägg av persa »

Ja, rättare sagt den som matar in hastigheten i ArtCam överskattar sin kurvtagningsförmåga :)
H.Andersson

Inlägg av H.Andersson »

Fenomenet med hack och inbromsning är vanligt på äldre maskiner som inte har lika mycket processorkraft och maskindynamik som nyare.
Varje rad i programmet tar ett visst tag att göra om från G-kod till maskinrörelser.

I Ditt exempelprogram var det bara raksträckor =>

Man kan rita en rund cirkel med en LINJAL om man gör raka streck som är mycket korta. Det är just det som händer här, Artcam delar upp dina runda former till korta raka,
Så om du ska fräsa en radie som säg för enkelhetens skull är 50mm i omkrets (Mer rätt Båglängd), och varje delstreck blir 0.1mm långt, resulterar detta i 500 rader kod.

Om din maskin "Tänker" i 0.01 sekunder innan nästa rad kan köras har du här ca 5 sekunders processtid plus den tid som det faktiskt tar att fräsa sträckan.

Detta fenomen är välkänt inom cam-världen, maskinen blir då att uppföra sig exakt som du säger, ser ut att stå still utan förklaring. Men i själva verket kan 1000-tals rader kod ha körts i det ögonblicket!

I de cam-system jag jobbat i finns valet att posta ut sådana korta delstreck till bågar istället, dessa blir enklare för maskinen att hantera, och problemen brukar då försvinna!
Sök i hjälpavsnittet för Artcam efter arc smoothing, arc output, arc filtering eller liknande. (Borde finnas inställningar för det?)
---
Ni som kan G64:
Jag är inte säker på hur G64 fungerar utan look ahead? Man kanske ställer största godtagbara felet mellan är och bör där utan look ahead funktion? Men hur fungerar det utan återkoppling på en stegmotor-maskin? blir G64 parametrarna input till någon motion planer?
---

Du har kommit igång fint med fräsandet nu! :D fan va kul!
Har du sett han som gör skärbrädor här:
https://www.youtube.com/channel/UCWBTyv ... fu6ta1EAaQ
De med Echermönster är riktigt häftiga!
//H
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

persa skrev:Tänk dig att du kör 100 km/h på en normal Jämtländsk länsväg. G64 i ISO-koden sköter bägge dom åtgärderna automatiskt
Jodå det är ganska enkla beräkningar, kör yrkesmässigt över 60ton på vägarna så nog vet jag vad det innebär med naturens g krafter o så vidare.

Ja jag visste att det skulle finnas åtgärder, skulle alla CNC fräsar bränna så snart det kommer till en skarp kurva så skulle nog ingen använda sig av CNC fräsar.

Jag behöver kolla upp då hur jag lägger till den där G64 och var jag gör det... så kan jag testa o se vilken skillnad det gör så jag kan jämföra :D
Skriv svar