Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perklas CNC 3040 - Första Plektrumskyddet tillverkat

Inlägg av Perkla »

Har ingen möjlighet till det då jag har MDF under som skydd och den tål inte vatten, rätt bökigt att byta åxå så vill absolut undvika vatten..
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ahh, då är det inte så lämpligt med vatten ja. :)
Men lite tryckluft kan också göra skillnad.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jo precis.. dessvärre har jag fräsen inne i huset och extremt ont om plats, ingen vidare lust att släpa in min 50 liters kompressor o ställa på tröskeln in till sovrummet om man säger så, blir nästan lite bilverkstad över det hela, jag har redan tänkt på det och konstaterat att det blir inget av med det, till våren/sommaren ska jag göra iordning ett rum nere i källaren, ska kapa ner oljetanken nu i vinter och sen sätta riktigt golv och väggar och tak med isolering. Då kanske man kan ha lite andra grejer där nere som tex en liten kompressor.. osv osv
daer

Re: Perklas CNC 3040 - Ännu mer fräsjobb

Inlägg av daer »

Perkla skrev:stålet kletade igen och i dom snävaste svängarna så blev det lite kletigt, körde på 1350mm matning
Eftersom det bara kletade igen i de snävaste svängarna så gissar jag fortfarande på att fräsen inte kan hålla 1350 matning p.g.a. för lite eller ingen "blending". Vad kör du med? G61 eller G64?

Sedan vet jag inte hur ditt CAM program gör. I bågen nere till höger, lägger den ut det som små raka segment (G1) eller som cirkelbågar (G2, G3)? Vissa CAM program kan bara göra små G1 segment, andra gör en analys och slår samman dessa till cirkelsegment, vissa gör det automatiskt andra måste man göra det manuellt. Finns alla varianter. Vilket resultat man får beror också på hur indata är. Är utgångsmaterialet beskrivet som ett cirkelsegment eller som bågar? Detta är tyvärr frågor som man måste ta hänsyn till när man CAM bereder.

Om man kör med G61 måste fräsen sakta ner till i stort sett till 0 mellan varje segment. Detta även om det inte är en rät vinkel utan i varje vinkel mellan två raka segment.
Tänk att du skall till en punkt för att sedan gå rakt till en punkt lite längre fram till vänster. För att då verkligen komma till första punkten för att sedan gå till nästa, utan att gena, och upprätthålla farten så måste man ha oändlig acceleration till vänster eftersom det sker en riktningsförändring i punkten och du skall fortsätta i en annan riktning i denna punkt.
Fräsen har inte oändlig acceleration utan måste göra vad den är tillsagd att göra.
G61 => Den skall till alla punkter, resulterar i kraftigt minskad matning, resulterar i mera värme eftersom fräsen inte tar material.
G64 => Beror på parametrarna till den, bara G64 betyder håll uppe farten så mycket som möjligt, d.v.s. gena så mycket som krävs för att hålla uppe matningen du begärt. Med parametrar till G64 kan man säga "gena för att upprätthålla farten, men avvik inte mer än 0.1mm från punkten".
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Perkla skrev: 200 på displayen på VFD vet ej vilket varv det motsvarar,
Multiplikatorn är 60. 200 motsvarar alltså 12 000 rpm.
Spindeln är specad för 3 000 - 24 000 rpm, d.v.s. 50 - 400 på displayen.
Skriv ut en lathund med ex. 25 stegs (1 500 rpm) mellanrum och ha den till hands bredvid fräsen så är det enkelt att ställa rätt vartvtal.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

daer skrev: Vad kör du med? G61 eller G64? lägger den ut det som små raka segment (G1) eller som cirkelbågar (G2, G3)? Är utgångsmaterialet beskrivet som ett cirkelsegment eller som bågar?

Ja du, detta har jag absolut ingen som helst aning i, jag använder inget CAM program då jag har allt i ett i Artcam, jag både ritar och grejar G kod där, kan inte riktigt styra över vilken typ av G kod som programmet tillverkar, kan heller inte riktigt se hur g koden ser ut. Jag har precis noll koll på vad olika g koder betyder, eftersom jag inte ser sånt när jag sätter in den i det jag designat.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Hesabon skrev:
Perkla skrev: 200 på displayen på VFD vet ej vilket varv det motsvarar,
Multiplikatorn är 60. 200 motsvarar alltså 12 000 rpm.
Spindeln är specad för 3 000 - 24 000 rpm, d.v.s. 50 - 400 på displayen.
Skriv ut en lathund med ex. 25 stegs (1 500 rpm) mellanrum och ha den till hands bredvid fräsen så är det enkelt att ställa rätt vartvtal.
Ja det ska jag göra, tackar så mycket för den informationen, 25 på displayen är alltså 1500rpm, jag ska göra en liten lapp ...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Perkla skrev:jag använder inget CAM program
Jo det gör du visst, sedan råkar du även använda det programmets ritfunktioner i stället för ett annat CAD.
Perkla skrev:kan heller inte riktigt se hur g koden ser ut.
Jo det kan du visst, bara öppna den exporterade filen i lämplig texteditor
Perkla skrev:Jag har precis noll koll på vad olika g koder betyder
Finns bra med referensmaterial i LinuxCNC-manualen.

Men om du nu inte vet (och uppenbarligen inte tänker försöka förstå) själv, kan du ta och bifoga en fil du kör med här på forumet?
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Perkla skrev:Har ingen möjlighet till det då jag har MDF under som skydd och den tål inte vatten, rätt bökigt att byta åxå så vill absolut undvika vatten..
MDF finns som vattentåligt/härdat :D

http://www.ceos.se/sv-SE/Produktinformation/Tricoya-MDF
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

(och uppenbarligen inte tänker försöka förstå)
Du, det är lite mycket jag ska försöka förstå på samma gång här i och med att detta är helt nytt för mig, en del har jag genom tips här men framför allt testat själv lärt mig lite hur det funkar, håller fortfarande på att lära mig Artcam och dess grundfunktioner, det känns lite som att lära sig att köra bil.. samtidigt som man verkligen borde även lära sig att plocka isär motorn och sätta ihop den igen. G koden är viktig, jag vet, det är antagligen viktigare att jag lär mig hur maskinen och programmen funkar så därför lägger jag störst vikt på det just nu.

Det är korrekt att jag ställde en fråga, och ja jag har uppfattat och anade redan från början att det har att göra med hur G koden ser ut, men jag vet åxå att jag borde kunna reglera lite i RPM och matning, kanske inte ta bort problemet helt, men förbättra i alla fall.

Jag antar att det finns en orsak till att en CNC Operatörsutbildning lär vara minst ett år eller två, antar åxå att läraren knappast lär upplysa mig om efter 2 månader att "eftersom det inte verkar som att du hade tänkt lära dig mer än så här" så kan jag väl lika väl göra det här åt dig.

Sätt dig ner och lös en kub på under en minut... eller nått.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Problemet i detta fall är ju att det har ställts frågor om gkoden i flera sidor nu, men du bara slår ifrån dig frågorna med "jag har ingen aning" vilket för mig är rent nonchalant eftersom du ber om hjälp på ett öppet forum men ignorerar de som försöker hjälpa till, sen när du fräser så tycker du att du har löst det med närmast ett fulhack (lägre varvtal) men får samma problem igen och så är det gång på gång, i stället för att försöka angripa det verkliga problemen. Ta och läs de svar du får ordentligt i stället så kanske du kan få bra ordning på maskinen bra mycket fortare.

Jag har själv spenderat många timmar på cnc-forum och manualer, har ingen utbildning i detta i botten, men det krävs att man lägger ner tid på det.

Varför inte bara ladda upp en g-kodsfil hit så bringar det ljus på alla frågor om hur din gkod ser ut? det kan knappast ta mer än ett par sekunder...

Och angående att lösa en kub på en minut, det skulle kräva en hel del träning, har alltid varit värdelös på dom där kuberna :p
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

löst det med närmast ett fulhack (lägre varvtal)
Absolut inte, jag labborerar med Varvtal och Matning precis som flera sa redan tidigt i denna tråden, Matning och Varvtal är viktigt, så att bara slå ifrån mig, nja, det vill jag väl inte påstå eftersom jag håller på mixtrar med just detta.. rpm och matning. Varför gräva i en G kod när jag i första hand kan skriva in vilken matning jag vill direkt när jag väljer verktyget i ArtCam.. och på VFD har jag varvtal, rätt logiskt att jag testar det i första hand. Lika väl som att om din bil börjar gå dåligt, lika logiskt som att när din bil börjar gå dåligt, du lär undersöka allt kringliggande innan du plockar isär motorn. På sikt så ja, jag kommer nog lära mig det mesta med G koden åxå, men matning och rpm har jag full kontroll över via Artcam och VFD känns det som. Fast även där har jag väl fel.
Jag har själv spenderat många timmar på cnc-forum och manualer, har ingen utbildning i detta i botten, men det krävs att man lägger ner tid på det.
Ja och jag lägger mycket tid jag åxå, medans du sätter dig in i hur G koden funkar i första hand så lägger jag energi på att lära mig hur LinuxCNC och VFD och CNC funkar i första hand, och inte minst ArtCam.. jag är ganska fucked så att säga om jag inte kan dessa grejer, vad ska jag då med kunskapen om G koden till ? Jag har kört ganska mycket med min maskin redan, det mesta har jag lärt mig själv, ofta genom att testa eller få tips från kunnigt folk här. Senaste dagarna har jag haft fullt upp med att fräsa skyltar åt folk, även idag står 8 skyltar på tur som måste skickas imorgon senast så jag får ta en sak i taget. Trodde absolut inte att bara folk jag känner var så intresserad av en simpel träskylt.
Varför inte bara ladda upp en g-kodsfil hit så bringar det ljus på alla frågor om hur din gkod ser ut? det kan knappast ta mer än ett par sekunder...
Det skulle jag kunna göra.. om jag vet hur jag ska göra för att bara få själva G koden och inget annat.. ?
Och angående att lösa en kub på en minut, det skulle kräva en hel del träning, har alltid varit värdelös på dom där kuberna
Jag är totalt värdelös på att lära mig mjukvara, jag är ingen teoretiker alls, jag är praktiker, lära mig att se vad som funkar i praktiken och inte.
Borre

Inlägg av Borre »

G-koden är i filen du öppnar i Linuxcnc.

Har du läst på om och testat något med accelerationen ändå?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Det är bara att lägga upp den filen som ArtCAM genererar som du normalt öppnar med LinuxCNC.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Så här ser det ut i första raderna innan själva programmet börjar i ett av grejerna jag har gjort, ja det lär väl se lika ut i vad jag än gör med tanke på att jag har ungefär samma inställningar i alla verktyg då jag kör mest i trä.

1: %
2: G90
3: G49
4: M3 S15000
Skriv svar