nsbvzy skrev:Vilken modell av ikea - lampa är det som brunnit sådär? Det ser ju inte så bra ut...
8.1 W E27, samt LED102768 som borde vara något artikelnummer. En googling leder till IKEA, men inte så mycket mer.
Här är en till bild på resterna av den, samt den reparerade jag skrev om tidigare. Funkar ju bra utan glob också, och säkert ger det lite bättre kylning...
(lampan sitter inte monterad i en armatur där någon riskerar att vidröra den)
fr_186_size1024.jpg
Offtopic: Vad gäller hållbarheten på LED-lampor så är det väl bara att gilla läget, och acceptera att de kommer kosta 19-29 kr och hålla ungefär lite längre än en glödlampa men inte så mycket mer.
Varianterna från IKEA har så gott som obefintlig kylning och blir såpass varma att man inte kan vidröra dem, och när elektroniken dessutom är helt ingjuten som i lampan med den taskiga lödningen?
Ja, jag skulle säga att det är tveksamt om vi kan prata på att få ut 10.000-tals drifttimmar ur något sådant...
Som jämförelse så kan vi ta denna lampa från Lidl, som nu har lyst dygnet runt i över 4 år. Räknar jag rätt så blir det 36.000 timmar!
Den är på 3 W och lyser ungefär som en vanlig glödare på 40 W eller så. Har inte märkt av någon försämring av ljusstyrkan då jag jämfört den med en annan av samma modell som har betydligt färre timmar på sig.
Varm blir den, men inte värre än att man kan hålla kvar handen runt lampan.
fr_196_size1024.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.