Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Nu till ventilation.
Jag tänkte ha forcerad ventilation såklart för att få ordentlig omsättning på luften. Planen är att ta in luften strax under taket vid styrhytten, köra det genom en värmeväxlare och sen leda ut det till alla rum nere under däck. Med en tallriksventil i varje rum kan man förhoppningsvis justera flödet så att det blir lagom jämt. Övertrycket som blir där nere får då luften strömma upp genom trappan upp till däckshuset där det evakueras och går upp till tidigare nämnda värmeväxlare.
Värmeväxlaren funderar jag på att bygga själv och i dagsläget ser skissen ut så här:
Det gråa i mitten är aluminiumplåtar på 330x330x1 mm. Dessa staplas korsvis med distanser mellan så att man får omväxlande kanaler med 90* orientering. Luften trycks genom värmeväxlaren med en kanalfläkt. Lämpligt placerad dränering tar hand om kondens inuti. Distanserna görs av t.ex. alu eller PE så att de tål lite fukt. Lådorna på sidorna kanske av tunn plywood som målas. Eller plåt...
Den värmeupptagande/avgivande arean blir ca 1 m^2 i denna skiss. Tvärsnittsarean genom växlaren i varje riktning blir ca 165 cm^2 att jänföra med spirorörets 78 cm^2.
Tyvärr får jag bara plats med 100 mm spirorör till ventilationen. Jag har sneglat på denna kanalfläkt som max kan leverera 205 m^3/h.
Några spontana reaktioner? Nån som byggt egen FTX som kan dela med sig av erfarenheter?
Edit: 4->1 m^2
Jag tänkte ha forcerad ventilation såklart för att få ordentlig omsättning på luften. Planen är att ta in luften strax under taket vid styrhytten, köra det genom en värmeväxlare och sen leda ut det till alla rum nere under däck. Med en tallriksventil i varje rum kan man förhoppningsvis justera flödet så att det blir lagom jämt. Övertrycket som blir där nere får då luften strömma upp genom trappan upp till däckshuset där det evakueras och går upp till tidigare nämnda värmeväxlare.
Värmeväxlaren funderar jag på att bygga själv och i dagsläget ser skissen ut så här:
Det gråa i mitten är aluminiumplåtar på 330x330x1 mm. Dessa staplas korsvis med distanser mellan så att man får omväxlande kanaler med 90* orientering. Luften trycks genom värmeväxlaren med en kanalfläkt. Lämpligt placerad dränering tar hand om kondens inuti. Distanserna görs av t.ex. alu eller PE så att de tål lite fukt. Lådorna på sidorna kanske av tunn plywood som målas. Eller plåt...
Den värmeupptagande/avgivande arean blir ca 1 m^2 i denna skiss. Tvärsnittsarean genom växlaren i varje riktning blir ca 165 cm^2 att jänföra med spirorörets 78 cm^2.
Tyvärr får jag bara plats med 100 mm spirorör till ventilationen. Jag har sneglat på denna kanalfläkt som max kan leverera 205 m^3/h.
Några spontana reaktioner? Nån som byggt egen FTX som kan dela med sig av erfarenheter?
Edit: 4->1 m^2
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av gunne 12 september 2014, 12:25:20, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Dammfilter?
Hur har du tänkt lösa så att det blåser bara i varannan glipa? Remsor längs två av plåtens sidor och vrida varannan 90 grader? (De fungerar ju då samtidigt som distanser.)
Edit: Ah, jaha, nu klickade jag upp bilden och ser ju hur du tänkt där.
Hur har du tänkt lösa så att det blåser bara i varannan glipa? Remsor längs två av plåtens sidor och vrida varannan 90 grader? (De fungerar ju då samtidigt som distanser.)
Edit: Ah, jaha, nu klickade jag upp bilden och ser ju hur du tänkt där.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Ja, filter har jag tänkt ha nånstans... Kanske ett rektangulärt som täcker hela sidan på värmeväxlaren.
Jag har ännu inte räknat på effekten över huvud taget utan det är bara en första skiss. Jag har aldrig meckat med nån FTX själv så jag har ingen känsla för hur stor/vilken effekt den behöver kunna överföra. Det blir till att stolpa upp lite data och ge till min vän TermoSven kanske så får han räkna lite...
Jag har ännu inte räknat på effekten över huvud taget utan det är bara en första skiss. Jag har aldrig meckat med nån FTX själv så jag har ingen känsla för hur stor/vilken effekt den behöver kunna överföra. Det blir till att stolpa upp lite data och ge till min vän TermoSven kanske så får han räkna lite...
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
En kors-värmeväxlare, en sådan du har skissat, har dålig verkningsgrad. Genom att koppla i hop två stycken så att du får en mot-värmeväxlare får du mycket högre verkningsgrad.
Man skulle kunna använda självhäftande gummilist som distans mellan plåtarna.
Man skulle kunna använda självhäftande gummilist som distans mellan plåtarna.
- MarcusUmeå
- Inlägg: 575
- Blev medlem: 25 februari 2011, 00:09:21
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Värmeväxlaren bör vara stående och med ena hörnet neråt. Då samlas kondensvattnet upp i det nedre hörnet så du lätt kan bli av med det. 

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Den är precis som du säger tänkt att sitta på diagonalen.
Pga utrymmesbrist är det tveksamt om jag får plats med två stycken även om jag har tänkt på det. Men jag kan ju såklart göra två mindre med totalt samma yttervolym kanske. Ska skissa på det...
Pga utrymmesbrist är det tveksamt om jag får plats med två stycken även om jag har tänkt på det. Men jag kan ju såklart göra två mindre med totalt samma yttervolym kanske. Ska skissa på det...
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Nu har jag skissat vidare. Så här blir det typ en motströmsvärmeväxlare:
En justerbar kanalfläkt på både till och från gör att man kan kontrollera flödet.
Tyvärr får jag inte plats med två paket på diagonalen över varandra vilket hade varit bra ur kondenssynpunkt. Men gör man så här kan man utforma den nedre luftfördelarlådan så att den har en lågpunkt där man kan dränera.
Varje plåt är 330x500 mm och det är 9 st som är värmeledande mellan till/från så det värmeledande area blir då 9*0,33*0,5 = 1,485 m^2.
Edit: ord.
Edit2: Jag har plats på djupet, så jag kan ju ganska lätt göra växlaren dubbelt så djup.
En justerbar kanalfläkt på både till och från gör att man kan kontrollera flödet.
Tyvärr får jag inte plats med två paket på diagonalen över varandra vilket hade varit bra ur kondenssynpunkt. Men gör man så här kan man utforma den nedre luftfördelarlådan så att den har en lågpunkt där man kan dränera.
Varje plåt är 330x500 mm och det är 9 st som är värmeledande mellan till/från så det värmeledande area blir då 9*0,33*0,5 = 1,485 m^2.
Edit: ord.
Edit2: Jag har plats på djupet, så jag kan ju ganska lätt göra växlaren dubbelt så djup.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Ser väldigt bra ut.
Skall bli intressant och se den färdigbyggd.
Har funderat på en liknande konstruktion till friskluften. Det gäller bara att hitta lämpligt tunn aluminium.
Skall bli intressant och se den färdigbyggd.
Har funderat på en liknande konstruktion till friskluften. Det gäller bara att hitta lämpligt tunn aluminium.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Jag fick just ett pris på uppklippt plåt från Flexplåt i Tyresö. Ca 45 kr + moms för en obehandlad plåt på 330x500x0,7 mm om man köper 24 st. Jag ska nog ta en ytterligare en vända till ritbordet innan jag beställer plåt...
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Eftersom du inte har platsbrist borde det finnas begagnade lösningar.
Kanske en koll med Krille K kan ge dig ett paket!
Men det borde finnas anpassningsbara paket. Efter att ha sett produktionen på SWEP har jag stor respekt för just paketen.
Kanske en koll med Krille K kan ge dig ett paket!
Men det borde finnas anpassningsbara paket. Efter att ha sett produktionen på SWEP har jag stor respekt för just paketen.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
När jag hade nära till Stena-metall så kunde man hitta mycket aluminium plåt med varierande tjocklek till bra pris. Kg-pristet är högt men man får mycket area per krona.
Funderar på om man kan använda en begagnad intercooler. Eller kanske en ny:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ler-79744/
Funderar på om man kan använda en begagnad intercooler. Eller kanske en ny:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ler-79744/
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Nu är det så att just här så har jag begränsat med plats. Det är den grå lådan i bilden som är max tillåtna yttermått.
Vem är Krille K?
Nu har jag beställt fläktarna i alla fall. Det är ett litet skott från höften men jag har redan 100-rör på plats så det får bli de fläktarna...
Vem är Krille K?
Nu har jag beställt fläktarna i alla fall. Det är ett litet skott från höften men jag har redan 100-rör på plats så det får bli de fläktarna...
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Jag håller nu på att flytta vattenpumpen till sin plats i maskinrummet. Vattenpump + trycktank ska vara där och sen går det en PEM-slang ca 6 meter framåt till tanken. Pumpen sitter ungefär i höjd med tankens övre tredjedel så sughöjden blir bara nån halvmeter.
Kan man sätta backventilen direkt på pumpen istället eller finns det någon bra anledning att ha den ända borta vid tanken?
Har man den vid tanken så blir ju hela slangen trycksatt, vilket inte är nåt problem. Dock sitter den lite mer servicevänligt till om man sätter den direkt på pumpen istället. Man får då inget tryck i sugledningen, men så länge den är tät så borde den ju hålla sig vattenfylld ändå.
Tankar kring detta?
Kan man sätta backventilen direkt på pumpen istället eller finns det någon bra anledning att ha den ända borta vid tanken?
Har man den vid tanken så blir ju hela slangen trycksatt, vilket inte är nåt problem. Dock sitter den lite mer servicevänligt till om man sätter den direkt på pumpen istället. Man får då inget tryck i sugledningen, men så länge den är tät så borde den ju hålla sig vattenfylld ändå.
Tankar kring detta?
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Det är sugsidan som kommer att vara 6 m ?
I så fall vid pumpen, om det är på tryck sidan av pumpen och sen 6 m till hydrofor tanken så vid hydrofor tanken.
I så fall vid pumpen, om det är på tryck sidan av pumpen och sen 6 m till hydrofor tanken så vid hydrofor tanken.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Pumpen och tanken sitter precid brevid varandra. Sugledningen från pumpen går ner ca 0,7 m sedan ca 6 m horisontellt fram till färskvattentanken.