Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
-
Re: Perklas CNC 3040 - Ryker i svängarna
Fel av mig 10 sec googleakrobatik och hittade denna:
http://www.ebay.com/itm/1-5KW-7A-2HP-VF ... 462f054142
Analog setting method: External voltage 0-5V, 0-10V, 4-20mA, 0-20mA
http://www.ebay.com/itm/1-5KW-7A-2HP-VF ... 462f054142
Analog setting method: External voltage 0-5V, 0-10V, 4-20mA, 0-20mA
-
Perkla har du nått bra tips på V-fräsar f att gravera och fräsa skyltar ?
Nä jag letar själva efter bra V fräsar då jag kör med Julas nu, visst den funkar väl men blir slö fort känns det som, köpte en till nyligen o den funkar bättre, ett tag, sen blir det samma skit igen, ja den funkar ju inte jätte dåligt men borde kunna funka bra lite längre.
Nä det ser inte ut som jag kan göra nått sånt från min dator.. det här är en billig VFD, kanske inte direkt skitgrejer men relativt billigt i alla fall..konig7070 skrev:Fast du kan styra frekvensomriktaren från datorn också. Det brukar vara via 0-10V signal, PWM eller fältbuss man använder då.
Jasså jahaa.. ok, jag kan inget om sånt där.. funkar för jävla bra att köra som det är dock, förutom att det ryker lite ibland, kan ju bero på dåliga stål åxå till viss del, i kombination med lite fel rpm kanske, kan ju vara nått sånt.-
Det tråkiga är att vi flera gånger tidigare i denna tråd påpekat det för dig. Visst, den är ofantligt lång redan (flest inlägg per tidsenhet i ickepolitisk tråd?) men det blir lite tröstlöst att försöka hjälpa till.
Tråkigt.. det är väl inte tråkigt ? Jag labborerar ju och meddelar väl när jag hittar nått som funkar, eller inte funkar, och det funkar absolut bättre nu än tidigare eftersom jag sänkt RPM rätt mycket och ökat matningen så funkar det bättre, söker info om var man får tag på billiga fräs stål nu, notfräsar och sånt, V fräs som har lite bättre kvalité än Julas. Tycker det är roligt med en aktiv tråd att folk skriver, oavsett om det är dåliga svar eller bra svar.
Tröstlöst att hjälpa till.. ? Vad ska jag svarar på det ? Känner du så så lär det väl inte vara nån mening att du gör det då, eller nåt.
Utan all hjälp på detta fantastiska forum så hade jag aldrig nånsin kommit igång med detta i alla fall, det är jag oerhört tacksam över. Så ett stort tack till alla er som orkar med alla konstiga frågor hit och dit.
Tröstlöst att hjälpa till.. ? Vad ska jag svarar på det ? Känner du så så lär det väl inte vara nån mening att du gör det då, eller nåt.
Utan all hjälp på detta fantastiska forum så hade jag aldrig nånsin kommit igång med detta i alla fall, det är jag oerhört tacksam över. Så ett stort tack till alla er som orkar med alla konstiga frågor hit och dit.
Mitt svar handlade om att flera skrivit att det visst går att styra din VFD från dator om man vill, men du fortsätter att säga "Nej det går inte".
Då är ju felet mitt.. jag skulle hellre ha sagt: Nä det vet jag inte, kanske, kanske inte, troligen inte eftersom jag inte ser var jag skulle kunna reglera det på nått annat sätt än på vridreglaget på VFD, som jag skrev nått inlägg lägre upp så skrev jag att det går NOG inte.. ej helt säker eftersom jag saknar kunskap.
Vilken VFD är det du har? Jag har en HUANYANG som följde med min maskin, och den styr jag med min mk2/4 planet-cnc controller från datorn utan problem. Det enda som inte fungerar till 100% är att få exakt varvtal då det inte är 'closed-loop' styrning utan bara en signal1-10V som inte verkar vara helt perfekt linjär
Om det är på utgången från min controller, eller om det är på ingången av VFD som linjäriteten brister vet jag inte.

Nu vet jag ju inte hur Perklas VFD är kopplad till LPT:n (syns inte på bilderna), men på min egen box (X6 från Carving-CNC) går det INTE per default att styra VFD:n annat än spindeln på/av (ett relä styrt via LPT pin 1). Varvtal kan enbart regleras manuellt på boxens panel.
Om man tittar på Perklas parallellkort: så ser man inte ens något relä.
Min VFD är en "NowForever" (tjusigt namn!) och ser utanpå precis likadan ut som Perklas. Panelen är lite annorlunda.
Jag hittade manualen via CNCzone och VFD är i sig hellt kontrollerbar, om den bara vore kopplad.
Jag tänkte i något skede kolla om man kunde koppla varvtalsstyrningen också, men det får bli en senare grej när projekt-backlogen blivit mindre.
Om man tittar på Perklas parallellkort: så ser man inte ens något relä.
Min VFD är en "NowForever" (tjusigt namn!) och ser utanpå precis likadan ut som Perklas. Panelen är lite annorlunda.
Jag hittade manualen via CNCzone och VFD är i sig hellt kontrollerbar, om den bara vore kopplad.
Jag tänkte i något skede kolla om man kunde koppla varvtalsstyrningen också, men det får bli en senare grej när projekt-backlogen blivit mindre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag tog en noggrannare titt på bilden och ringade in två suspekta saker.
Man ser tydligt att det finns utrymme för ett kontaktdon för VFD-styrningen (VC och PWM - röda ringen). Jag hade väntat mig ett relä för styrning spindel på/av (gula ringen) men det kan ju för all del hända, att det sköts med en optokopplare någonstans.
Perkla: kan du starta/stoppa spindeln i G-koden?
Man ser tydligt att det finns utrymme för ett kontaktdon för VFD-styrningen (VC och PWM - röda ringen). Jag hade väntat mig ett relä för styrning spindel på/av (gula ringen) men det kan ju för all del hända, att det sköts med en optokopplare någonstans.
Perkla: kan du starta/stoppa spindeln i G-koden?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... Path=69_73
Jag har fräsar men det är säkert fel pris på dem ...
Swech
Jag har fräsar men det är säkert fel pris på dem ...

Swech
Du kan se bild på min VFD i första inlägget...m_thread skrev:Vilken VFD är det du har? Jag har en HUANYANG som följde med min maskin, och den styr jag med min mk2/4 planet-cnc controller från datorn utan problem. Det enda som inte fungerar till 100% är att få exakt varvtal då det inte är 'closed-loop' styrning utan bara en signal1-10V som inte verkar vara helt perfekt linjärOm det är på utgången från min controller, eller om det är på ingången av VFD som linjäriteten brister vet jag inte.