Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Freezer7Pro det var väl lite att ta i va? ;)

nsbvzy
Där ser man, jag tror att de flesta trodde du bytt de gröna mot blåa, jag inkluderad ;)
Men vitt är ju inte helt fel, fast de kan bli rätt starka.. precis som blåa iofs ;) hehe

Du får fixa ordning resten också, så du får ett till miniprojekt :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Blått ljus är ganska läckert om det inte strålar direkt utan får lysa upp annat eller sippra fram genom hål och springor i chassin.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Nja.. Har du något exempel? Jag gillar mer direkt, men inte för starkt ljus. Blått kan även vara ganska "irriterande" för ögonen.
Man får ju inte titta i blått sken, genom blåa glas osv. för att man inte ska skada synen.

Ett schysst bakgrundsljus är det som SEB har på vissa av sina skyltar, åtminstone här i Stockholm.. De har ett grönt bakgrundsljus bakom deras silverskyltar. Det är helt ok, hade det däremot varit blått hade det nog stuckit lite i ögonen :P
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

* tittar på Toffies visningsbild * :vissla:
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Meh.. mja, men, asså.. ok då :D
Jo så är det ju snyggt, det är ju sant förstås :)

Men där är heller inget starkt direktljus, så det är helt ok :D
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ja, tycker faktiskt de 4$ blå 16x2 lcd från eBay är bra, och ganska snygga. Om det är en sån på bilden vet jag ej, men det liknar en :)
Senast redigerad av kankki 26 juli 2011, 20:52:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Det är faktiskt en från Electrokit
http://www.electrokit.se/opto-display-l ... d_41002513

Som jag använde i ett mini-projekt som inte är klart :roll:
Om jag kan få tummen ur där solen inte skiner, så kanske jag postar en tråd en dag :D
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Sommarens miniprojekt blev en länsautomat till båten så att den inte ska sjunka om det regnar när jag är borta.

Ett flöte aktiverar en brytare via en hävarm.
DSC_0282.jpg
DSC_0283.jpg
Om brytaren varit aktiverad i 10s så startar en pump, som drivs av ett MC-batteri. Kretsen ser också till att batteriet inte överladdas eller dras ur för mycket. Allt monterat under en 10W solpanel.
DSC_0299.jpg
På plats i båten. Efter att bilden togs har slangen kapats vid relingen och fixerats mha en brädbit, så att den alltid pekar ut ur båten. Ett par bitar håller den också på plats på sätet. När jag använder båten lyfter jag ur hela klabbet.
DSC_0301.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Snyggt, tyckte de va lite väl mkt elektronik för en lenspump först men när man såg att de var solpanel och hela köret så förstog man.

En sån här burk för elektroniken kanske?
En ögla att dra låskättingen igen också kanske?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

En liten testuppkoppling med en switchregulator.

För ett tag sedan så på ett projekt ritade jag schema och mönsterkort där jag ritade in regulatorn rakt av från "Typical Application" i databladet, när kortet var etsat och monterat testade jag det, hopps, 48V rakt in i 5V-komponenterna, måste ha lyckats elda upp regulatorn :(
Tack vare det bakslaget lades projektet på hyllan då jag inte orkade köpa en ny regulator för 50:-.

Nu hittade jag det gamla kretskortet och tänkte att jag skulle testa om regulatorn verkligen var kass, lödade loss den SO8-kapsel den är i och lödade fast på ett SO8 till DIP-adapterkort, kopplade upp på breadboard:
DSC00200.jpg
...vred upp spänningen på labbagget:
DSC00203.jpg
Och se på fasen! :P
DSC00202.jpg
...Det innebär alltså att det projektet kan tas upp igen, då blir broder glad! :D

Då ska vi se när jag lyckas ha sönder regulatorn när jag ska löda bort den från adapterkortet :doh:
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Fick för mig att testa att spela in nån liten video från hojjen, blandannat för att jag inte vill glömma de underbara mullret :P från motorn efter att jag sålt den.. Men jag hade ingen pryl som jag smidigt kunde koppla in en microfon till annat än vad som fanns inbyggt, så jag hackade om min gamla kompakt (som ändå bara duger att filma med) och ersatte den inbyggda microfonen med ett 2.5mm uttag - idag kom mikrofonen från ebay! Det var den enda mic jag kunde hitta i denna storlek som hade den mindre 2.5mm modellen på kontakten. Snart kommer en lite längre sladd också att koppla in imellan!
Ljudet blev bättre än jag trodde, den tidigare inbyggda var faktiskt ganska okay, men denna var helt klart bättre!

Funderade även på att mellanlagra ljudet på ett annat medie, men det var ju inte lättare det utan dyra tillbehör för exempelvis mobilen el likn...

Bild
Användarvisningsbild
dubbear
Kontakt:

Inlägg av dubbear »

Jolles: Hur blev ljudet?
kan du inte ladda upp filmen någonstans?
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

dubbear: Har inte spelat in den ännu, måste fixa en liten plåtbit att fästa kameran på också :-)
Tråkigt att det inte finns några tunnlar (vad jag vet) i skåne :wink: annat än möjligen över till danmark...
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Inte speciellt elektronikrelaterat, men ändå.. :)
Som alla så sitter man ju och skriver en hel del :) och jag har inte hittat nåt vettigt armstöd till datorn som uppfyller mina krav att vara anpassat och centrerat för ett
Microsoft Natural Keyboard, som jag gillar att använda, och som dessutom ger stöd för hela underarmarna när man jobbar.
Så mitt projekt de sista dagarna blev att bygga ett sånt :)

En plywoodbas med bilisolering som "mjukmaterial".
pud1.jpg
Baksidan. Bultarna används för att fästa bygget i skrivbordet med en spikplåt på undersidan av bordet.
pud2.jpg
Det färdiga resultatet, med konstläder spänt över bilisoleringen.
pud3.jpg
Nu ska jag bara se om detta känns vettigt att jobba med :)
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Eftersom jag var i snabbt behov av en v.tail mixer till mitt vulcan depronplan så var jag tvungen att slänga ihop ett själv.
Baserat på attiny26 och bascom. inte den lättaste mixern men spelar mindre roll på detta planet.
20110806072.jpg
Skriv svar