Att bygga en amatörradiostation
Re: Att bygga en amatörradiostation
Jag har caddat ihop ett styrkort för slutsteget. Det är ett generellt kort med digitala, analoga I/On, en USB-port för debug, en openASC-bus för kommunikationen till manöverenheten och sedan lite annat strunt. Allt är byggt runt en MEGA2560.
De små korten är för att placera och löda kablar direkt i de små stiftlisterna, så man kan enkelt ta bort kontrollerkortet om man vill.
De små korten är för att placera och löda kablar direkt i de små stiftlisterna, så man kan enkelt ta bort kontrollerkortet om man vill.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
I helgen har det blivit väldigt lite gjort. Jag har inte känt någon direkt lust att pyssla så mycket så jag har mest bara städat lite i lagårn och sedan fixat ordning lite i radiorummet så att vi får en operatörsplats till för tävlingen som är om två helger. Jag fick även en ny larmcentral då sirenutgången på min förra gick sönder men det var inga problem, de skickade upp en ny central så ska jag skicka ner den trasiga till dem.
Detta är usla bilder för kameran har ingen blixt (jag har tappat den för många ggr).

Rent och fint, tyvärr tog jag ingen bild före men jag tror de flesta som hälsat på kan intyga det såg ut som f*n. Man kunde knappt gå genom så nu är det bättre. Jag ska bygga ett arbetsrum i lagårn nu framöver som blir isolerat så man kan vara där på vintern, då behöver jag lite utrymme för kap mm så jag behövde rensa upp lite.

Här ska det också rensas upp men det får bli efter jag gjort av med virket.

Täppte igen ett fönster
Till helgen ska jag försöka få 4-1000A slutsteget att fungera på 80m igen så vi kan använda det där under tävlingen. Sedan blir det lite annat fix att få klart den tredje operatörsplatsen.
Detta är usla bilder för kameran har ingen blixt (jag har tappat den för många ggr).

Rent och fint, tyvärr tog jag ingen bild före men jag tror de flesta som hälsat på kan intyga det såg ut som f*n. Man kunde knappt gå genom så nu är det bättre. Jag ska bygga ett arbetsrum i lagårn nu framöver som blir isolerat så man kan vara där på vintern, då behöver jag lite utrymme för kap mm så jag behövde rensa upp lite.

Här ska det också rensas upp men det får bli efter jag gjort av med virket.

Täppte igen ett fönster
Till helgen ska jag försöka få 4-1000A slutsteget att fungera på 80m igen så vi kan använda det där under tävlingen. Sedan blir det lite annat fix att få klart den tredje operatörsplatsen.
Lite snöbilder!

Den vackra

10m stacken i nedspelat läge

Grannen kom förbi och skottade åt mig snäll som han är!

4-SQ för 80m och 160m vertikalen i bakgrunden

Den vackra

10m stacken i nedspelat läge

Grannen kom förbi och skottade åt mig snäll som han är!

4-SQ för 80m och 160m vertikalen i bakgrunden
Lite OT, men tänkte kolla om det är någon som vet om man kan köpa en "2 radio, 4 antenner"-switch, eller är man hänvisad till att bygga själv?
Jag har just beställt lite kort för 2 radio 6 antenner switch som du kan köpa ett set om du vill. Sedan finns det att köpa färdiga från t.ex. www.arraysolutions.com eller www.microham.com
Du kan skicka ett PM om du är intresserad av att bygga en egen.
Du kan skicka ett PM om du är intresserad av att bygga en egen.
Jag som är pyttelite fotonörd också skulle nog vilja säga att bilderna utan blixt är riktigt bra. Den första är lite suddig, om du har inställning för att höja ISO-känsligheten så minskar nog suddigheten rejält.
Bilden där man ser den ljusblåa vindan med kabel/rep uppe till vänster, och bilden på det igensatta fönstret, skulle jag säga är bättre än om du hade kunnat använda blixt.
Ett litet tips också är att om du kan påverka autoexponeringen så kan det vara läge att ställa upp kameran att exponera lite mer ("plus"-hållet på exponeringsinställningen) när du tar bilder på snö, kameran blir lätt lurad av snö.
OBS, det här är absolut inget klagomål, jag tycker att tråden är klart intressant att läsa och jag hade följt den även om bilderna varit mycket sämre!
Bilden där man ser den ljusblåa vindan med kabel/rep uppe till vänster, och bilden på det igensatta fönstret, skulle jag säga är bättre än om du hade kunnat använda blixt.
Ett litet tips också är att om du kan påverka autoexponeringen så kan det vara läge att ställa upp kameran att exponera lite mer ("plus"-hållet på exponeringsinställningen) när du tar bilder på snö, kameran blir lätt lurad av snö.
OBS, det här är absolut inget klagomål, jag tycker att tråden är klart intressant att läsa och jag hade följt den även om bilderna varit mycket sämre!
Tack för tipsen! Dock är jag av typen som är mest intressarad av att motivetet överhuvudtaget syns än kvaliten på bilderna. Men kameran tar riktigt bra bilder när det är ljust ute men det blir ju lite värre som sagt när det är mörkare. Men jag ska experimentera lite med ISO-inställningarna om jag får lust, kameran har även lite automatiska lägen för mörker osv.
Ja, ikväll har jag varit lite flitig igen. Jag har lindat 2st anoddrosslar som är för att hindra att HF går tillbaka från anoden på rören till nätdelen. Anledningen att jag har valt att använda 2st är för att slippa självresonanser inom de frekvensområden slutsteget ska fungera på. Eftersom jag behöver mycket induktans vid låga frekvenser men det gör att resonanserfrekvensen sänks, så använder jag 50uH vid 7-28 MHz och 50+120uH vid 1.8-3.8 MHz. Vid 7-28 MHz drar jag bara vakumreläet och kortsluter 120uH spolen. De är lindade runt 25mm kärnor gjorda av teflon.

2st spolar och vakumreläerna

Reläet som ska kortsluta spole 1

Standoff och en avkopplingskonding som ska bytas ut till en 4700pF

DC-block kondensatorn, som blockerar så att 2500v inte går ut till utgångsfiltret. Detta är en 3300pF kondensator.

Ytterligare en vy

Parasitic suppressor, som sitter från anoden på röret till DC-block kondensatorn och dämpar allt högfrekvent och minskar risken för självsvängning.

2st spolar och vakumreläerna

Reläet som ska kortsluta spole 1

Standoff och en avkopplingskonding som ska bytas ut till en 4700pF

DC-block kondensatorn, som blockerar så att 2500v inte går ut till utgångsfiltret. Detta är en 3300pF kondensator.

Ytterligare en vy

Parasitic suppressor, som sitter från anoden på röret till DC-block kondensatorn och dämpar allt högfrekvent och minskar risken för självsvängning.
Lite mer gjort idag. Jag monterade dit parasitdämparna, anodspänningen och detta monterades på en aluminiumbit ansluten till DC-block kondensatorn. Jag förstärkte även upp chassiet lite så jag kunde montera dit de 2st glödtrafona.
Sedan beställde jag lite leder och kugghjul för att kunna koppla ihop stegmotorerna med vakumkondensatorerna och 10-varviga potentiometrarna som ska hålla reda på positionen. Anledningen att jag väljer att ha pottar är för att man ska få en enkel återkoppling som har minne.

Nu är det inte så mycket kvar runt rören. Ska fixa ordning något fäste för anoden på röret och sedan göra en ingång för anodspänningen plus montera de nya avkopplingskondensatorerna när de dyker upp.

Ännu en vy

Glödtrafos monterade, dock ej inkopplade än

Rejäla tåtar

Plats för mycket elektronik

Stegmotordrivkort. Jag väntar dock på controllerkortet för att testa dem.
Sedan beställde jag lite leder och kugghjul för att kunna koppla ihop stegmotorerna med vakumkondensatorerna och 10-varviga potentiometrarna som ska hålla reda på positionen. Anledningen att jag väljer att ha pottar är för att man ska få en enkel återkoppling som har minne.

Nu är det inte så mycket kvar runt rören. Ska fixa ordning något fäste för anoden på röret och sedan göra en ingång för anodspänningen plus montera de nya avkopplingskondensatorerna när de dyker upp.

Ännu en vy

Glödtrafos monterade, dock ej inkopplade än

Rejäla tåtar

Plats för mycket elektronik

Stegmotordrivkort. Jag väntar dock på controllerkortet för att testa dem.
Drivkretsar i sockel? De kanske inte ska ge så många ampere. Varför valet av två bryggor i separata kretsar, när det finns med dubbla från t.ex. Allegro?
Nej, det är 1A som kommer köras max, förmodligen kör jag ännu mindre. Valet av drivkretsar var för att jag tyckte 3955 mötte de kraven jag hade och dessutom har jag full kontroll över allt med uCn då. Jag ville ha lite tips så jag skapade en tråd på forumet men fick inga svar och när jag väl fick det hade jag redan hunnit köpa kretsarna.
Idag har jag byggt lite mer på slutsteget. Det blev att montera C1 (1000pF vridkonding donerad av SM3BDZ) som ska sitta i Pi-filtret och monterade även en 500pF konding som kan switchas in med ett vakumrelä om det behövs mer kapacitans. Jag lindade även en spole på 2.5uH av 6mm kopparrör som jag provade att silverplätera enligt ON7LR recept.
http://www.on7lr.org/special/ag/ag.htm
Nu framöver ska jag göra ett fäste till C2an och även montera spolarna. Jag behöver dock lite grövre kabelskor som jag tänkte köpa imorgon. Får se om jag även införskaffar lite mer bromsrör och lindar en till spole, på runt 9uH av tunnare kopparrör, för banden 80 och 160m (kanske även 40m).
Lite bilder

Spolen pläterad

Blir lite gulaktigt, gillar inte riktigt det. Jag ska prova gnugga på pläteringen sedan, som även tydligen ska bli rätt bra.

Vridkonding monterad med paddningen. Jag har beställt koppling mellan stegmotorn och kondensatorn och även några drev till pottarna.

http://www.on7lr.org/special/ag/ag.htm
Nu framöver ska jag göra ett fäste till C2an och även montera spolarna. Jag behöver dock lite grövre kabelskor som jag tänkte köpa imorgon. Får se om jag även införskaffar lite mer bromsrör och lindar en till spole, på runt 9uH av tunnare kopparrör, för banden 80 och 160m (kanske även 40m).
Lite bilder

Spolen pläterad

Blir lite gulaktigt, gillar inte riktigt det. Jag ska prova gnugga på pläteringen sedan, som även tydligen ska bli rätt bra.

Vridkonding monterad med paddningen. Jag har beställt koppling mellan stegmotorn och kondensatorn och även några drev till pottarna.

Fick just ett tips av SM2EKM som jag inte tänkt på, nämligen att man ska sätta reläet på andra sidan av kondensatorn. För då agerar kondingen som DC-block och man kan i princip ha vilket skräprelä som helst bara det klarar strömmen. Iofs klarar detta relä 3kV men det är väl bäst ändå, så jag ska vända det lite.
Blir lite gulaktigt, gillar inte riktigt det.
Rent silver har en väldigt svagt lätt gul ton och beror inte på oxidering eller dylikt utan det är helt enkelt silvers egenskaper. Däremot vet jag inte om det tex är ett extremt tunt lager att underliggande kopparfärg då kan gå igenom och kanske orsaka en gulare ton eller så.
Rent silver har en väldigt svagt lätt gul ton och beror inte på oxidering eller dylikt utan det är helt enkelt silvers egenskaper. Däremot vet jag inte om det tex är ett extremt tunt lager att underliggande kopparfärg då kan gå igenom och kanske orsaka en gulare ton eller så.