Ljusstyrd theremin *Klart*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Qbert

Inlägg av Qbert »

Kul att flera har byggt "optominer".. Det var nämligen jag och min kompis som byggde dom som såldes på jam. Det var väl lite mer än ett år sedan. 36 stycken byggde vi totalt och det var ett jävla jobb. Men kul som fan. Slänger upp lite bilder ifrån tillverkningen mm..

Första testet.. inget speciellt egentligen... men ville få den där ryska känslan över det hela...
Bild
Första prototypen som gav oss beställningarna:
Bild
Första serien a 10 st under "produktion"...
Bild
Några klara:
Bild
Första leveransen på plats:
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha, så det var ni som gjorde dem alltså! :)

Jättekul att se bilderna!

Vad var det som var jobbigast med att bygga alla? (Förutom att de var så många..) :)

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att prova er optominer. Du råkar inte ha ett litet ljudklipp så man kan få höra den?
Användarvisningsbild
Qbert

Inlägg av Qbert »

Det var just kvantiteten som var jobbig. Att fixa en snygg låda att bygga in i är rätt lätt, men att göra 10 var meckigt då vi satt och borstade alla lådor med stålborste. Kretsen vi byggde var väldigt enkel, inte i närheten så avancerad som de förslag mm jag har sett här. Men det blir en himla massa jobb i vilket fall som helst. Men det var riktigt riktigt roligt.

Jag har ett ljudklipp på datorn men ingenstans att lägga upp. Om du har möjlighet kanske jag kan maila dig så kan du lägga upp.

Kan tillägga att det inte är en luftstyrd theremin som används på good vibrations. Det är en electro theremin som inte har någon antenn. Utan man har en tråd med en ögla som man flyttar längs med en resistiv tråd.
Bild
Se även: http://www.electrotheremin.com/PTE-TPage.html
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Där tog du kål på en myt. :) Dvs att det inte var en luftstyrd theremin på "good vibrations". Kul att veta.

Du kan maila ljudklippet till jimmy snabel-a varion punkt se, så lägger jag upp filen här.

Skrev sådär för att inte någon spam-robot ska bry sig om adressen.. :)
(Mailen klarar inte filer större än 10MB.)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Qbert: Där ser man! Det är alltså du som ligger bakom allt detta :)

Jag vill också gärna höra ljudklipp. Jimmy kanske kan lägga upp det när han fått det?

Kan du berätta lite mer om er Qbert? Vad gör rattarna osv?

Antar att man inte får se schema? :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ljudklipp - Optomin (1.5MB)

Härligt ljud!

Det låter riktigt snyggt med reverb på theremin. 8)

Man blir inspirerad.. :) Så fort min nya labbplats är klar så ska jag bygga klart min ljus-theremin.

Qbert:
Såg att du skickat två mail. Den ena filen (i länken ovan) var 1.5MB och den som du skickade några minuter efter var 0kb. Saknas någon fil eller var det samma?
Användarvisningsbild
Nightsmoke
Kontakt:

Inlägg av Nightsmoke »

Grymt ljud!
Användarvisningsbild
Qbert

Inlägg av Qbert »

Jimmy: Jag hade lite problem med med att skicka filen.. men det skulle bara vara en fil.

Jag tycker att den låter najs. Vi sålde en (privat) till en kille som jobbar/jobbade på Estrad musik i stockholm. Vi kopplade in den i en jättestor pa anläggning i källaren med rejäla basar. Halva lokalen skakade då man kom ner på de riktigt låga tonerna.

En sak som jag tycker att du ska lägga till på din theremin är en gateknapp eftersom du inte bara kan göra en massa sjyssta dataspelsljud utan också för att det är jobbigt om den låter konstant när den är inkopplad.. Det gör den mycket mer användbar i bandsammanhang mm.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bra idé med gateknapp. Det skulle nog rädda flera personers tålamod.. :)

Tror att jag även lägger till ett telejack så man använda en pedal som gate och volym. Då kan man spela synth med ena handen och theremin med andra.

Ska bli jättekul när den är klar. Undrar hur den låter med rördist och wahwah/flanger-pedal? Borde bli lite åt elgitarr-hållet. Är även nyfiken på hur den skulle låta med autotune så man bara får ut alla halvtoner. Eller kanske voccoder? Jag har inte byggt klart thereminen men funderar redan på olika effektkombinationer..... :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Dags att fortsätta med detta projekt!

Alla delar är klara sedan långt tillbaka. Nu ska alla sladdar lödas ihop.
Att placera fyra kretskort i ett T-format chassi är lite som att lägga pussel. :)

Bild
(Har bara lagt korten löst i chassit för att bestämma placeringen.)

Nästa bild jag lägger upp blir på det färdiga resultatet. :)
Ljudklipp kommer förstås också.
Användarvisningsbild
Qbert

Inlägg av Qbert »

Det där ser riktigt nice ut, men var kommer gateknappen sitta?

Jag och en kompis har för övrigt suttit de senaste två veckorna och jobbat på uppföljaren till optominen. Den kommer att kunna generera en störd mängd störda ljud :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ojdå, en konkurrent-konstruktör. :D

Ska bli riktigt kul att höra hur er uppföljare låter!

Gate-funktionen och volymen kommer att styras med en fotpedal. Detta för att kunna spela med en hand. Det kommer även sitta en gate-knapp på baksidan, men den är mest tänkt som "panik-knapp".

Det var tur att jag inte gjorde chassit mindre, för det är extremt trångt! Jag fick fila ner både telejack och DC-jacket för att få plats. :)

Efter att jag tog bilden i förra inlägget så har jag borrat hål i baksidan och monterat alla kontakter. Det sitter en svart skumgummi-liknande matta längst ner i chassit. Alla kretskort är på plats. Nu återstår bara att montera LDR-motstånden och löda ca 15 sladdar till potarna.
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Fan va tufft!

Keep it up!
Användarvisningsbild
Qbert

Inlägg av Qbert »

Hehe... ja kanske det... :P
Se till och bygga klart nu för jag är jättesugen att höra hur den låter..

Vår nya är väldig annorlunda i förhållande till den förra... den är mer en analogsynt än en optomin. Två osc varav den ena amplitud och frekvensmoddulerar den andra. Tre vågformer på vardera osc, gateingång, gateknapp, potentiometer och ljusstyrning, och inställning för decay mm... den blir phat! 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Lite bilder på slutmonteringen:

Bild
Bild
Bild

Trångt? Jodå.. :)
Det röda på potarna är isolerande färg.

Ska *försöka* hinna lägga upp bilder på den färdiga ljusthereminen och en liten demo-låt i morgon. Lovar därmot inget den här gången. :)

Anteckning till nästa version: Använd ytmonterade komponenter och tunnare sladdar. :roll:
Skriv svar