Dator Fujitsu-Siemens-P4 startar inte
Re: Dator Fujitsu-Siemens-P4 startar inte
Nja, just den här modellen passar mig väldigt bra.tecno skrev:Summa summarum Tommy = SLÄNG SKITET
Därför vill jag göra ett sista försök.
Nej, jag vill ha CD-läsare, Diskettstation och USB.
Dessutom fungerar dessa med PS2-mus och DOS.
Dessutom fungerar dessa med PS2-mus och DOS.
Jag säger som ovan, byt innanmätet istället eller hitta en begagnad maskin med låda i samma storlek.
En 5 år gammal maskin med i5 och SSD kör i cirklar runt en 15 år gammal P4, startar på 20 sekunder och drar mindre el. Nätagg är ännu mindre värt det att försöka laga, det är enbart för underhållningsvärdets skull i så fall.
En 5 år gammal maskin med i5 och SSD kör i cirklar runt en 15 år gammal P4, startar på 20 sekunder och drar mindre el. Nätagg är ännu mindre värt det att försöka laga, det är enbart för underhållningsvärdets skull i så fall.
Det är svårt med multimeter,men vist kan man ,och om du får en hel del AC då är lytarna väck.säter skrev:Kan jag mäta ripplet med en multimeter i AC-läge?
Men helst skall man ha osciloskop.
Jag skulle byta alla lytarna på kortet för dom kostar inte så himla mycket, lägga på nytt fett
under processorn och köra. Men innan skulle jag ändå lätta på locket till nätdelen
och kolla på lytarna. Det är ganska trångt där inne men det går.
OBS! Riplet skall man mäta under belastning
Jag tror tyvärr att 10-15st kondensatorer med låg ESR lämpliga för DC-DC omvandlarna till P4 kostar mer än en komplett begagnad ersättningsmaskin. Core2Duo är en gammal häck men mycket bättre än P4, drar väl 50% så mycket ström för bättre prestanda.
245:- ink. moms, frakten går nog på mer. Just denna variant har inte floppy installerad men tittar man på bilder av moderkortet som reservdel och på andra med samma chipset (Intel G33) så verkar de ha floppykontakt. Jag kan bjuda på ett gratis PCI-IDE kort om säter vill köra en gammal PATA-disk.
Grafikdrivare för G3100 till XP/W2K finns fortfarande hos Intel liksom chipset-filer. Nätverkskortet (verkar vara Broadcom) har jag ej kontrollerat.
https://itastore.se/produkt/fujitsu-sie ... imo-e5720/
245:- ink. moms, frakten går nog på mer. Just denna variant har inte floppy installerad men tittar man på bilder av moderkortet som reservdel och på andra med samma chipset (Intel G33) så verkar de ha floppykontakt. Jag kan bjuda på ett gratis PCI-IDE kort om säter vill köra en gammal PATA-disk.
Grafikdrivare för G3100 till XP/W2K finns fortfarande hos Intel liksom chipset-filer. Nätverkskortet (verkar vara Broadcom) har jag ej kontrollerat.
https://itastore.se/produkt/fujitsu-sie ... imo-e5720/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Men Säter har ju klart o tydligt deklarerat att han inta vill ha något annat.
Och det där med kondningar stämmer inte. Vanliga standard går utmärkt.
Det där med att tänka på ESR är en stor överdrift och uppblåst företeelse på detta forum
Och det där med kondningar stämmer inte. Vanliga standard går utmärkt.
Det där med att tänka på ESR är en stor överdrift och uppblåst företeelse på detta forum
Så här ser kondensatorerna ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Oj, alla ellytar vid kylflänsen verkar ha sprungit läck och brun klet krupit ut, behöver inte felsöka så mycket mer IMHO, dessutom är det på VRM/PPM-delen som matar direkt till processorn i 1-2 Volts området och kanske 3.3 Volt...
- frågan är om den allt mer frånvarande kapacitansen har inneburit att processorn har fått kämpa med rippel med betydligt högre sving i toppspänning än den var dimensionerad för och kanske fått skador...
utan fungerande konding så är det ungefär som en nitrometanladdad dragrejs-motor på en cykelram och så fort gasen nuddas så blir det för mycket...
- frågan är om den allt mer frånvarande kapacitansen har inneburit att processorn har fått kämpa med rippel med betydligt högre sving i toppspänning än den var dimensionerad för och kanske fått skador...
utan fungerande konding så är det ungefär som en nitrometanladdad dragrejs-motor på en cykelram och så fort gasen nuddas så blir det för mycket...
Byt dom 7 St.Gör rent kretskortet,kolla fettet på processorn,kolla kondningarna i nätdelen
så kommer det säkert att fungera för en blygsam kostnad om du gör det själv
så kommer det säkert att fungera för en blygsam kostnad om du gör det själv
Jag fattar inte hur man får loss moderkortet.
Det är liksom nitskallar som sitter i nyckelhål i kortet.
Det är liksom nitskallar som sitter i nyckelhål i kortet.
Skruva ut de båda skruvarna i främre kanterna av moderkortet, skjut det sedan framåt i lådan så att kontakterna går fria från baksidan av lådan och lyft ur det. Ev. ta loss plastfronten innan det går att skjuta fram. Koppla ur alla kablar först.