'Wizard' för AVR-utveckling

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

"bzr gdiff -rtag:1.0..237" visar alla diffar mellan taggade revisionen 1.0 till revision 237.
Du får allt ta å läsa igenom dokumentationen tror jag. Jag har själv nyss börjat använda det, men har hittills inte misslyckas få till det jag önskar.

Bzr har även det en "smart server" med eget protokoll "bzr://".

Jag förstår inte varför du envisas få allt i terminalen? Du kör ju ändå under Gnome...
bzr gcommit är ju bland det bästa! Då kan man bläddra bland alla ändrade filer och se ändringarna, samtidigt som man skriver en utförlig dokumentation om ändringarna så allt kommer med i samma commit!
Det ser ut som min screenshot fast med ett textfält längst ner i högra rutan.

Det är nog incitament för att acceptera lite GTK, trots att jag själv alltid jobbar i Emacs i en terminal (ej Xemacs m.a.o.).
Varför måste du ha upp det i något så 70-tal som "less"? :)
Om du envisas, så prova iaf "most"...

Men färgläggning på den nivån vet jag tyvärr inte. Det kanske hade varit en idé att lägga ett sånt förslag på deras Launchpadsida? Det finns ju en "pygments"-modul till Python. ;)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jag vet inte riktigt om du förstår vad jag försöker mena. :) Om jag kör t ex "bzr gdiff -r1..4" så får jag bara upp skillnaderna mellan rev4 och rev1, inte skillnaderna mellan varje rev där i mellan och inga loggmeddelanden. Här är en screenshot på gitk som visar hur det ska vara. Det är ju en grundläggande funktion som man inte vill klara sig utan. Det stör mig att jag inte har hittat hur man gör i Bazaar än.

Jag vill kunna välja om jag vill köra via terminalen eller inte. Det händer ganska ofta att jag SSH:ar till min hemdator och då är det skönt att slippa GUI, särskilt om jag sitter vid en Windows-dator. Jag provade Gcommit och det såg trevligt ut. Det påminner om git-gui.

Det blir inga färger om jag kör "most" tillsammans med Git. :) :(
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Då tror jag jag förstår. Har aldrig behövt det, så jag heller inte hur man får till det. Kan förvisso bero på att jag aldrig sett det. :)
Hur ser gitk ut i terminalen då?

Vad gäller bzr-gtk å Windoze så finns ju X11Forward samt Xming. :)

Jag kör "most" som PAGER och får fram man-sidor i färg. Märkligt att den inte fungerar för git...
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Utvecklarna av Bazaar borde i alla fall ha sett det. Det är därför förvånande att det inte verkar gå att ordna på något enkelt sätt. Kanske dags att ställa frågan i något Bazaar-forum? Jag är trots allt väldigt sugen på att testa Launchpad. Upplägget verkar intressant, men Bazaar är jag fortfarande skeptisk till.

I terminalen blir det som jag visade på bilden på förra sidan. Alltså som "bzr log" fast med diffar för varje commit också.

Man-sidorna blir i färg men inte Git. :? Och att söka efter "most" på Google fungerar inget bra.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Med "bzr visualise" får jag iof fram ungefär, även om man måste klicka en gång för att se skillnaden mellan varje revision. Men så vare väl även i gitk?
Prova brancha t.ex. bazaars dev-repo och kör bzr visualise där.
Är det något sånt du är ute efter?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Kod: Markera allt

bzr cdiff -r1..5 fil.c | less -r
Så får du färgad diff iaf. Kräver bzrtools, men det är en grundläggande "plugin". :)

Får dock inte till diff av en fil där varje commit presenteras enskilt.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

> Med "bzr visualise" får jag iof fram ungefär, även om man måste klicka en gång för att se skillnaden mellan varje revision. Men så vare väl även i gitk?

I Gitk behöver jag inte klicka någonting. Jag kör igång det och navigerar med piltangenterna.

> Prova brancha t.ex. bazaars dev-repo och kör bzr visualise där.
Är det något sånt du är ute efter?

Nej, det tror jag inte.

> bzr cdiff -r1..5 fil.c | less -r

Var inte "less" ett "70-talskommando"? ;)

> Och slutligen: http://bazaar-vcs.org/BzrVsGit

Jo, Bzr lät väldigt bra när jag kollade igenom det där förut. Men om det inte kan visa (färg-)diffar mellan varje commit (både i CLI och GUI) och vara lite rappare så avvaktar jag lite.

Jag hoppas att någon av dom här kommer någon vart:
https://blueprints.launchpad.net/launch ... t-revision
https://blueprints.launchpad.net/bzr/+s ... ed-patches

:)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Det kan ju gå att navigera med tangenter också (antagligen), jag vet bara inte exakt hur själv.

Får heller inte färgsupport som jag trodde i "most". Antar att även jag får backa till less i dessa fall. :)

Som sagt så är bzr inte lika snabbt (än) men till fördel för flexibiliteten, och argumentet att man lättare får fler med sig om det är enklare är ju rätt vettigt.

Den senare av blueprints är man ju författare till, så den hoppas jag också på. ;)
Skriv svar