Bygge av lindningsmaskin

danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av danielr112 »

Ja borren ska göra jobbet men det kräver ett par grejer för att det ska funka...

1. Rätt trycke
2. Rätt slipning på borret kontra materialet man ska köra mot
3. Rätt varvtal

Sedan underlättar det något fruktansvärt att köra med en pelarborr. För de flesta fallen där borr går sönder när man handhåller är just för att man handhåller....
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:En variant på att borra i mitten av en rundstav är att ha ett träblock med två hål i. Ett för rundstaven, och ett för borrhålet.
Kör in staven i stora hålet och borra i det lilla hålet. Då glider det aldrig åt sidorna.
Kruxet är bara att få till "borrmallen" så DEN har hålet mitt i. :lol:

Och en lösning för att få till en "remskiva" är att börja med ett för stort ämne, borra mittenhålet först, i med en skruv och mutter, spänn fast i skruvdragaren, högsta växeln, och svarva till den. Då blir det garanterat centrerat.
Fasen, jag har så svårt att riktigt fatta vad du säger.

Det första stycket tror jag jag fattar men det andra vet jag inte.

Menar du att man har en typ 10mm tjock cirkelskiva av plyfa som man borrar ett hål i mitten på (bara det en utmaning :) ), sätter i en skruv och mutter och sedan i skruvdragaren varvid man sedan svarvar?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev:Ja borren ska göra jobbet men det kräver ett par grejer för att det ska funka...

1. Rätt trycke
2. Rätt slipning på borret kontra materialet man ska köra mot
3. Rätt varvtal

Sedan underlättar det något fruktansvärt att köra med en pelarborr. För de flesta fallen där borr går sönder när man handhåller är just för att man handhåller....
Intressant!

Speciellt det där med varvtal, vad ska man ha för varvtal egentligen?

Det enda jag fattat är att för högt varvtal gör det varmt (även med olja/T-sprit beroende på material dvs "allt"/aluminium har jag fått för mig) och lite smålogiskt borde borret bli skörare då(?)

Sedan tror jag att man helt enkelt måste hålla maskinen rakt, speciellt om man får för sig att pressa, vilket jag kommer sluta med.

MVH/Roger
PS
Jag knäckte ju tom en M3 gängtapp häromveckan, jag knäckte den två gånger tom. Båda gångerna berodde på att jag inte lät verktyget göra jobbet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag monterat pot, trissa och gummisnodd i pedalen.

Hade tänkt använda riktigt korta gummisnoddar som jag trodde mig ha kvar i innerfickan men dessa har jag tydligen tappat.

Så jag tog till en lite längre gummisnodd och gjorde ett halvslag över trissan samt kopplade den spänd och fin runt pot-axeln.

Sen var det dags för test...vilket fiasko!!

Pot-axeln rör sig inte ett skvatt, känner man på den är den dessutom ganska trög.

Det händer ingenting mao!

Eftersom jag behöver så lite vridning av potaxeln (som normalt är 270 grader, väl?) så är min nya ide att jag skaffar en bit pianotråd (som man använder i RC-båtar, t.ex) och sen borrar jag ett hål vinkelrätt mot pot-axeln och ett högt upp radiellt men utmed axeln på trissan och kopplar ihop dom.

Vad tror Ni om det?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7860
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av SeniorLemuren »

Det är ju precis vad ie föreslår fast i stället för en pianotråd genom axeln föreslår han en borrstopp. Lite mer robust än en pianotråd.
ie skrev:Jag tror inte så mycket på det där med snöre eller liknande.

Enklare och förmodligen mer tillförlitligt är att sätta en vinkelrät axel på pot'ens axel. Ta tex ett borrstopp och byt skruven mot en lång skruv eller gängstång, som du sen fäster på pot'en. Sen en axel från pedalen. Sätt ihop axlarna med en led, enklast t ex två öglor. Anpassa längden på axeln så att du får ca 90 graders utslag på pot'en.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1281
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av ie »

Kom just på att jag hade en bild av hur jag använder min lösning för att mäta hur mycket växthusfönstren är öppnade. (Väldigt snarlikt med att mäta pedalen.)
door_sensor6_400.jpg
/Ingvar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Ingvar!

Det där är snyggt!

Din lösning är ju tom briljant när man nu får se den på bild.

Jag kommer inte alltid ihåg vad jag skriver eller läser så därför blev du ignorerad, förlåt mig för det.

Jag ska göra som du säger, borrstopp har jag, M3 gängstång har jag, återstår bara staget som kanske blir naj-tråd (eftersom jag inte har pianotråd hemma).

Hur jag ska få till leden vet jag inte riktigt, din fina bild visar nån slags gängad plast(?).

Klart är i alla fall att min senaste tanke kräver två öglor som led (tänkte först skippa led :) ).

MVH/Roger
PS
Nu är leden ett problem, jag tänker inte försöka borra ett hål vinkelrätt genom gängstången.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1281
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av ie »

Leden var lite överkurs, mest för jag ville testa min nya bandsåg...

Den är en mässingsbit, som jag borrade och gängade ett hål i på kortsidan. På yttre änden sågade jag ut ett spår så att den blev som en gaffel, med en pinne igenom.

Enklaste leden är väl att vira några varv ståltråd runt axeln, där det mittersta varvet får bilda en ögla för pianotråden.

/Ingvar
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilket härligt enkelt och bra förslag, tack!

Det hade jag aldrig kommit på själv, jag som har Good Enough som devis :D

MVH/Roger
PS
Mitt mellannamn är Ingvar :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30164
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av MadModder »

Om jag hade velat ha ett stort utslag på potentiometern så hade jag tagit två olika stora kugghjul ur min samling återvunna kugghjul och limmat fast dem. Det går att få helt glappfritt, men man måste nog lagra upp potentiometeraxeln då det blir en hyfsad belastning i sidled.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra förslag!

Ett liiitet problem, vart får man tag i kugghjul? :)

Strunta i det, jag kommer köra på med ie's tips.

I går kväll, medan maten puttrade, blev jag att leka med några borrstopp jag köpt på Biltema.

Ett borrstopp passade perfekt (6mm), sen skruvade jag ur stoppskruven och trodde naivt på M3 men det visade sig vara M5.

M3 gängstång har jag men inte M5 så jag letade rätt på typ den enda skruv jag har som är M5 och skruvade i.

Låste då potaxeln med M5-skruven och kunde vrita potaxeln med den, känns perfekt :)

Nu tänker jag försöka få tag i M5X15 (inte svårt, bara bökigt) sen ska jag göra som Ingvar säger dvs linda dit en ögla.

Tänker mig lindandes 0,7mm silvertråd, i öglan ska jag sedan göra en led mha 1mm naj-tråd som dessutom kommer att utgöra stag till trissan där jag kommer borra ett axiellt hål radiellt sett långt ut.

Det fina nu är att iom att jag tacksamt anammar Ingvar's lösning (och inte min) så finns det trimningsmöjligheter genom att helt enkelt lossa på skruven och ställa in det resistansvärde man vill ha (speciellt noll för noll vill man ju ha).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30164
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av MadModder »

Kugghjul får man från gamla skrivare och kopieringsmaskiner mm. Finns också i gamla kassettdäck och dylikt. Känns som ju äldre de är, desto mer kugghjul är det i dem. Men så ska man ju ha fri tillgång till ställen där det finns elektronikskrot...
Annars får man köpa, och det är allt annat än gratis.´

Men det kan nog bli bra med armar och stänger sådär.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hittade faktiskt en kortare M5-skruv i min Raaco-låda från 70-talet :D

Nu ska jag linda en ögla på den precis som Ingvar föreslog.

MVH/Roger
PS
Fast det är klart, man hade kunna såga av den också även det inte är lika smidigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30164
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av MadModder »

Apropå mitt borrträblock jag beskrev som hastigast, så menar jag såhär:
borrblock.png
Borra ett hål horisontell genom blocket, lika stort som de runda stavarna du ska borra i.
Borra ett litet hål uppifrån ner exakt i centrum av det större hålet, i samma storlek som de hål du ska ha i stavarna.
Skjut sen in en stav som skall borras, och borra ner i hålet.
Exakt lika varje gång.
Men ska man bara göra ett hål i en enda stav är det kanske lite onödigt. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nedstämd.

Försökte få till vår nya ide' med pedalen men först krånglade gängstången ty gängorna ville inte fungera i nån av ändarna, tog till tång och klämde på ena sidan samtidigt som jag nyttjade ringnyckel på andra sidan, men stången slirade och då blev båda sidorna av gängstången obrukbara, försökte fila dom rätt i en halvtimme sen sågade jag av skiten och sågade upp en ny gängstångsbit.

Lärdom #1: använd aldrig tänger på gängstänger (tämligen självklart men jag är en idiot).

Lärdom #2. skruva dit två muttrar och dra istället.

När jag sen kopplade in trissan och staget (najtråd) såg det bra ut men när jag skulle koppla den till potten blev det fiasko (mest för att det glappar).

Tror att jag ska skippa led nästa gång och bara sno ett varv runt skruven, vinkelutslaget hos trissan är nämligen löjligt litet.

Fast ett hål genom skruven hade varit bäst (men då förlorar man möjligheten att trimma resistansen, eftersom skruven inte går att skruva längre :doh: Fast det krävs mycket lite å andra sidan...).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar