Nu har jag lindat klart trafon.
Kom sedan på att
\(B=\frac{U_{rms}}{4,44NAf}\)
vilket ger 10 Tesla i flödestäthet vid U=18V, f=20Hz, N~160, A=7X16mm
Så då undrade jag hur jag hade tänkt och tom om jag tänkt överhuvudtaget
Men nu ska Ni få höra på nåt roligt, när jag nu lindat klart trafon har den fått dessa statiska data:
1) 2Np/Ns=2,40
2) Refllekterad impedans på primärsidan av 4 Ohms högtalare blir då 2,4^2*4=23 Ohm D-D
3) 23 Ohm/4=5,8 Ohm/Trissa
och nu till det riktigt roliga:
4) fh(Uin=1,5Vpp, Rg=5,8, RL=3,9)=360kHz!
och sen till den stora förvåningen:
5) fl(Uin=1,5Vpp, Rg=5,8, RL=3,9)=20Hz!
slutligen har vi det mindre roliga:
6) f(Uin=8Vpp, Rg=5,8, RL=3,9, kärn-dist)~70Hz
Nu ska jag alltså köra 36Vpp vilket tycks ge att kärn-disten kommer att komma redan vid runt 36/8*70~300Hz.
Men iom att detta är en gitarrförstärkare så finns det inget som hindrar att man lägger ett HP-filter vid 300Hz ty gitarrer genererar ändå inte så mycket matnyttigt under 300Hz.
Å andra sidan kanske kärn-dist inte låter så illa
MVH/Roger
PS
Ser nu att jag mätt fel, typiskt mig
Rg (Drain-to-Drain) ska vara 23 Ohm.
Men vi kan spekulera lite, LF-gången beror på förhållandet mellan Rg och induktansen så om Rg ökar fyra gånger så måste induktansen öka fyra gånger för samma LF, detta kan man se som att fl kommer öka 4 gånger vid fyra gånger högre Rg, dvs fl är snarare 80Hz än uppmätta 20Hz, MEN vi har fortfarande problemet med kärndisten som kommer in tidigare så det gör inget.
När det sedan gäller HF är det lite svårare men om vi antar att det är kapacitans (vilket inte är helt säkert, kan vara läckage också) då sjunker HF-responsen en faktor 4 dvs vi hamnar strax under 100kHz vilket får anses helt okej ändå.
Summa summarum, min felmätning har ingen praktisk betydelse.