Bygge av klonk-brytare

rikkitikkitavi
Inlägg: 14953
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av rikkitikkitavi »

mange74
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:03:14
Ort: Stockholm

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av mange74 »

rogerk8 skrev:Och hur vet man det då ;)

MVH/Roger
Om man inte vet vad som är fas och nolla när man gör en fast installation bör man kanske ta sig en funderare på vad man håller på med...

Om det nu var det du syftade på.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

Njae, jag syftade mest på att när man t.ex monterar en sladdbrytare så är den oftast en-fasigt brytande och det är i regel slumpen som avgör om man sen bryter fas eller nolla, eller hur?

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av danielr112 »

Nej, Alla fasta montage man gör så ska man bryta på fasen. Finns några undantag med trappbrytare och liknande men oavsett så vet man vad som är fas och nolla på en fast installation om ingen klåpare varit framme och pulat...

En förlängningssladd eller liknande med stickpropp i ena änden är inte en fast installation
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, då förstår jag :)

MVH/Roger
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Pedalosaurus »

Roger säger ju sladdbrytare, det är väl ingen fast installation? Den bryter ju slumpmässigt eller hur?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5910
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av rvl »

Borde man använda t.ex. franska jordade uttag, då kunde man ha koll på var fasen borde vara även i skarvsladdar. :D
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av danielr112 »

Jo och jag poängterade att en fast installation inte är samma som en med stickkontakt i änden.

Men ja en sladdbrytare har man inte i en fast installation så bra att ha koll på det.

Däremot finns det kontakter både för 1-fas och 3-fas som man inte kan vända fel och därav kan man inte bryta fel om det är kritiskt.
T ex CEE kontakter av denna typen: Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

Pedalosaurus skrev:Roger säger ju sladdbrytare, det är väl ingen fast installation? Den bryter ju slumpmässigt eller hur?
Ja, man undrar ju över betydelsen av det där :)

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av danielr112 »

Notera också att jag svarade inte på faktumet om randomisering av en sladdbrytare persue utan det om fast installation och veta om fas och nolla :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

Men om man inte kan hålla reda på om man bryter fas eller nolla i hemmet vad spelar det då för roll om man alltid bryter fas utanför hemmet?

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av danielr112 »

Förstod inte helt din fråga dock? Man vill ha koll på det fram till dess att man har ett uttag. T ex på vissa enheter måste du ha nollan korrekt för at den apparaten ska fungera.

T ex de invertrarna jag har hemma till solelen. De har krav på nollan korrekt och har du sådanna i t ex en båt eller husvagn så är det inte en fast installation längre när de kopplas in på nätet då man drar en sladd.

Edit: Får lägga till att det finns mer kompetenta personer att svara på dylika frågor här på forumet och jag bara svamlar det jag har hört/lärt mig av andra innan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

Du svamlar väl inte, det är jag som svamlar :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu installerat ett modernt, billigt, trist men säkert klonk-surrogat.

Det är en sladdbrytare :D

Kablarna är alltså framdragna till en sladdbrytare som jag avser byta asap mot en riktig klonk.

Jag får dock genast nytta av detta tillfälliga arrangemang ty jag kommer som sagt knappt åt att sätta på rörslutstegen.

Jag har mätt att kablaget fungerar (utan kortslutning) och att brytaren bryter.

Jag har dessutom märkt ON med en etta på själva brytaren så att åtminstone den inlevelsen att i förlängningen tippa klonken uppåt för ON finns.

Jag kör nu utan klonk-surrogat för jag orkar inte bryta musiken, i morgon kommer jag dock köra skarpt.

Bifogar några bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu kör jag skarpt med min surrogat-klonk :D

Det elektriska montaget av sladdbrytaren tillhör inte det bästa jag gjort, hade problem med att stoppa i kardelerna i mässings-hållarna, hos endast en mässingshållare ser man att kardelerna har gått igen på andra sidan och är således bra gjord, alla andra tre ser man inte kardelerna och det är en smågrötig härva av kardeler framifrån, tveksam om huruvida många kardeler faktiskt sitter under skruven :(

Risk för värme här, alltså (går nog 4A i alla fall nu).

MVH/Roger
Skriv svar