Garageprojekt Dune Buggy bygge Ny youtube sid 6.
Re: Garageprojekt Dune Buggy bygge :-) Testkörd Youtube länk
clas ohlson sålde wire på lösmeter förr i alla fall (nu har dom kanske tagit bort det och ersatt med nån kinesisk kass elektronikpryl alla andra också säljer..), köpte det ofta på moppetiden.
wirehölje kallas vanligen bowdenkabel om man vill googla.
wirehölje kallas vanligen bowdenkabel om man vill googla.
- ochkl0620
- Kontakt:
Tror du har rätt 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Berrabongo
- ochkl0620
- Kontakt:
Nu har jag lite bekymmer...
Märkte att generatorn inte laddade batteriet, kan bero på att jag inte kopplat in en laddningslampa vilket antagligen dödade generatorn eller regulatorn (inbyggd). Har läst om det någonstans.
Inga problem hade 2 i reserv
I vilket fall så kopplade jag en led med ett ett 360R 1/2W i serie och 2st 670R 1/2W parallellt vilket borde funka.
Denna krets kopplade jag på generatorns D+ och tändning. Laddningslampan lyser nät tändningen slås på men slocknar inte när motorn startar. Har jag gjort fel eller är den också paj?
Märkte att generatorn inte laddade batteriet, kan bero på att jag inte kopplat in en laddningslampa vilket antagligen dödade generatorn eller regulatorn (inbyggd). Har läst om det någonstans.
Inga problem hade 2 i reserv

I vilket fall så kopplade jag en led med ett ett 360R 1/2W i serie och 2st 670R 1/2W parallellt vilket borde funka.
Denna krets kopplade jag på generatorns D+ och tändning. Laddningslampan lyser nät tändningen slås på men slocknar inte när motorn startar. Har jag gjort fel eller är den också paj?
Re: Garageprojekt Dune Buggy bygge :-) generatorproblem sid
Varför krångla med lysdiod och resistorer ? koppla en glödlampa istället ?
Annars kan du ju koppla D+ till B+ rakt över, men då får du ju ingen lampa som talar om ifall generatorn laddar eller ej
Och ja, har du inget anslutet till D+ så brukar du knäcka generatorn, men om det är inbyggd elektronisk reglering är det inte ens säkert att lampan behövs för magnetiseringsströmmen, den kan fixas internt istället.
Annars är det enda som ska behövas i normalfallet att du kopplar ihop jorden på generator och batteri, B+ till batteriplus och D+ via laddningslampa till batteriplus.
Annars kan du ju koppla D+ till B+ rakt över, men då får du ju ingen lampa som talar om ifall generatorn laddar eller ej

Och ja, har du inget anslutet till D+ så brukar du knäcka generatorn, men om det är inbyggd elektronisk reglering är det inte ens säkert att lampan behövs för magnetiseringsströmmen, den kan fixas internt istället.
Annars är det enda som ska behövas i normalfallet att du kopplar ihop jorden på generator och batteri, B+ till batteriplus och D+ via laddningslampa till batteriplus.
- ochkl0620
- Kontakt:
Jo men jag hade ingen glödlampa som var lämplig och sen ska samtliga indikatorlampor i panelen ändå vara led
Jo precis så det är kopplat.

Jo precis så det är kopplat.
- ochkl0620
- Kontakt:
Det verkar funka nu
behövde lite varvtal för att slockna, kunde inte gasa inatt 

då har du nog fel motstånd, jag vill minnas att det kan bli så om man har fel glödlampa nämligen, alltså att det krävs mer varv innan den börjar ladda.
- ochkl0620
- Kontakt:
Är ju faktiskt inget problem, tror jag? Den lär väl ladda oavsett?
När motorn går ner på tomgång igen så tänds den i vart fall inte 

Det är nog startströmmen som behövs för att magnetisera innan den är igång som blir för liten, så jo, då borde det bara bli så innan den börjat ladda.
- ochkl0620
- Kontakt:
Nu har stolarna kommit på plats och en gaswire är tillfälligt monterad (3st skarvade) 
Fick bli en tur ut i skogen och leka lite, gick förvånansvärt bra

Fick bli en tur ut i skogen och leka lite, gick förvånansvärt bra

Re: Garageprojekt Dune Buggy bygge Ny youtube sid 6.
Klara den medsols också eller är det en motsols-modell?
Du ser glad ut i vart fall!

Du ser glad ut i vart fall!

Re: Garageprojekt Dune Buggy bygge Ny youtube sid 6.
Vad är det för motor? Den låter trött. Trodde du byggde en dune buggy: