Laga Esselte 100 (skoldator)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av xxargs »

Är böjd att hålla med - droppen var också när klösbrädan lossnade på nyare modeller och börja vicka och hävda att det är något bra...

om det där otyget inte försvinner illa kvickt så vet jag inte längre vad för ny arbetslaptop man skall köpa...

är ganska nöjd med lenovo T530 även om den är ganska tung, att kunna få belysning uppifrån mot tangentbord (och inte underifrån som bländar) är också i stort sett ett krav och då finns det inte så många tillverkare att välja mellan...
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av grottan »

W540 är d*vulens påfund - styrpinnen är kvar men man måste trycka ned hela klösplattan för att klicka. Den mekaniska trögheten gör det omöjligt att t.ex klicka-markera i ett ritprogram då fördröjningen från tryck till action är för lång.

Nästan så man önskar få ett åsknedslag i datorn...

W550 verkar fått tillbaka det gamla tangentbordet.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14224
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av swesysmgr »

Högupplöst manualsida IO- och videokretsar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14224
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av swesysmgr »

Högupplöst manualsida minnes- och HF-kretsar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Platis »

Tack swesysmgr! :) :tumupp:
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Mortsde »

Jag letade efter en annan Didact maskin på nätet och hamnade via Google i detta forum. När jag gick i Gymnasiet, på KTS i Katrineholm, 1983/84 så hade vi en Didact maskin i det då super nya ämnet Datateknik. Ur minnet med uppenbar risk för fel: Den hade en 6802 CPU så misstänker att den var baserad på Esselte 100:an, men saknade video utgång, QWERTY tangentbord och således ingen BASIC tolk (vad jag vet). Istället var den utrustad med ett hexanumeriskt tangentbord, typ 0-9, A-F, Enter etc samt 4 eller 6 BCD displayer med vilken man knappade in små assemblersnuttar för hand. Det fanns också ett antal hylslister utdragna för att ansluta olika komponenter, lite som RPi eller Arduino shields. Möjligen fanns ett antal lysdioder och knappar inbyggda på en rad för jag minns en av labbarna gick ut på att bygga ett LED-pong där man skulle trycka ned knappen på sin sida när LED:en tändes, inte innan eller efter den slocknat, mycket roligt och frustrerande!

Vi kallade maskinen kort och gott för "Didacten". Någon som vet något mer om denna? Jag har tyvärr inget material kvar om den...
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Platis »

Välkommen till forumet! :)

Kan det ha varit en sån här?

Läs även lite i denna tråd!
http://elektronikforumet.com/forum/view ... lit=didact
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av qx5 »

Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Mortsde »

Japp en sådan var det! :) Antar att det satt något tillbehör på portkontakterna för det jag ser framför mig i tanken är mer som en labbplatta, men PORT A och B var det som programmerades.

Skulle hemskt gärna vilja skriva en driver så man kan emulera den i MESS (numera MAME), är det någon som har mer info typ scheman, romdump (om det ens fanns en rom) eller manualer? Det är lite av en hobby att återskapa gamla kreationer i emulatorn så målet blir isf att köra LED pong! :D Jag tror jag har en listning i en gammal skolpärm i källaren någonstans. Men det kanske inte hade så mycket med denna tråd att göra så jag kan skapa en ny om projektet rör på sig.

Givetvis är jag intresserad av att köpa en sådan där om det råkar ligga en oanvänd någonstans... :vissla:
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av qx5 »

Om du kan kopiera av EPROM:et så är det nog en enkel sak att skriva en emulator. Inte så komplicerat om man säger så med ett I/O chip och tangentbord med 7-seg.
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Mortsde »

Precis, det gäller att hitta en hårdvara eller någon välvillig som kan tänka sig att läsa ut ROM:en för detta projekt och sedan faktiskt knappa in LEDpong för hand i emulatorn (om jag hittar listningen alltså). 6802 och många periferikretsar finns redan emulerat i MAME så det ska inte vara ett stort projekt att få ihop, har redan gjort bidragit med ett par stycken andra hårdvarukonfigurationer till projektet och även skrivit emulering av ett par periferikretsar som saknades.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Jan Almqvist »

Mortsde skrev: Vi kallade maskinen kort och gott för "Didacten". Någon som vet något mer om denna? Jag har tyvärr inget material kvar om den...
Min minnesbild är en "Didact" i ljusblå plåtlåda med omkopplare och knappar för run och single step. ( Troligen 1978 eller 1979 )
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

Samma här.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av qx5 »

Om någon vill läsa ur EPROM:et utan en massa prylar så kan man förslagsvis skriva ett litet assemblerprogram som kodar datat till 7-seg:arna och använder en lysdiod som klocka. Samtidigt låter man en smartphone eller liknande filma apparaturen. Sedan är det bara att skriva ett program som avkodar alltihop med checksumma.
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Mortsde »

Plåtlåda känns igen, men den med plexit också, kanske hade vi flera modeller...
Skriv svar