anders_bzn skrev:MiaM skrev:Angående nivåomvandlaren:
Jag skulle nog ritat kretskortet så att de båda sidorna är helt galvaniskt skiljda eftersom det ändå inte kräver mycket ändringar att få det så.
Det finns varken jord eller -3/-15 i kontakten. Så det går inte.
Aha, rackarns. Men jag skulle ändå rekommendera att rita kortet så att det är "nästan" galvaniskt skiljt, d.v.s. så att sammankopplingen bara sker på ett ställe. Med ett dubbelsidigt kort kan det inte vara särskilt svårt att få till. Det är nog en typisk grej som kommer visa sig vara bra i framtiden när du beställt 10 exemplar av kortet från kretskortstillverkare, använt fem och sen behöver ett optokopplarkort till något annat. (Av samma skäl så kanske det är bra att göra plats för en stiftlist i "kantkontaktänden" av kortet). Men visst, nu gör jag det bästa till det godas fiende.
anders_bzn skrev:Jag tror att det är så här. C31 gör att man snabbt öppnar T6. D27/R69 är som du skriver en regulator som sänker basströmmen när transistorn blir bottnad. Jag undrar varför? Jag tror att man byggt såhär för att kompensera för att transistorn inte är så bra.
Som sagt så lär D27/R69 göra att transistorn bara är näst intill men inte helt bottnad när den varit i ledande tillstånd ett ögonblick. Att den inte är bottnad ger klart snabbare flank när den stängs av. C31 ger alltså snabbare flank vid tillslag och D27/R69 snabbare flank vid frånslag. Alla transistorer har ju sina begränsningar men det var väl svårare på den tiden att få tag på en transistor med tillräcklig prestanda utan detta extraarrangemang.
(Jag hittar ingen bra generellt referens på det här med bottnade transistorer och stigtid men väl
en gammal tråd där någon gjort praktiska mätningar, visserligen på en optokopplare men ändå...)
anders_bzn skrev:Sen har jag kopplat upp G888 och mätt.
Meanwhile, in Kävlinge, Anders_bzn is using Nema 5-15 connectors for mains power...
Jag googlade en liten smula men fann inget (säkert pga dåligt sökande); hur ser banden ut rent fysiskt? Om det är halvtumsband så kan gamla VHS-band kanske fungera för provkörning, fast de har antagligen fel "frekvensgång" för att ge ett helt rättvist test. Tillräckligt bra för att åtminstone se om något fastnar på bandet alls. Om det är kvarttum så passar givetvis vanliga gamla rullband. (Gamla 1/4"-rullband är vanligtvis "järnoxid" medan VHS-band har "kromdioxid"-karaktäristik på frekvensgången, även om man nån gång redan på 80-talet övergick till att använda annan kemi än krom).
Jag håller med om att det är bra med en fysisk brytare för skrivfunktionen. Tänk också på vad som händer just vid strömpåslag och avslag! En idé kan t.ex. vara att se till att den analoga kretsen kräver över 2V för att uppfattas som en etta, mata det med 74HC-logik (ej HTC) som är specad att fungera korrekt mellan 2-6V, och låta denna logik innehålla grindar som bland annat tar signal från en matningsspänningsövervakningskrets med lämplig uppstartfördröjning. Rätt gjort så kommer en sådan krets se till dels på analog nivå att det inte kan ske någon skrivning vid <2V på 5V-matningen, och på "analogdigital" nivå att det inte kan ske någon skrivning om 5V-matningen har minst 2V men inte hållt sig tillräckligt exakt inom 5V-området under tillräckligt långt ögonblick. Det gör att dels skräp på pinnarna på processorn vid uppstart inte kan skriva något, och likaså kan skräp vid avslag inte heller skriva något. Det behöver inte vara särskilt krångligt, en AND/NAND/OR/NOR (beroende på vad som passar) per skrivsignal och en 5V-övervakningskrets.
P.S. strömmen genom huvudet mäts ju lätt med diffmätning över R64. Det behövs alltså ingen strömtång om det finns ett oscilloskop med diffmätläge. En strömtång ger väl dessutom klart sämre frekvensgång än vad man vill ha. Om det bara är dc-strömmen som behöver mätas så kan man ju slå på skrivningen med permanent nolla in och dc-voltmäta över R64 med vanlig multimeter.