Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Håller helt med Icecap!

Men jag har funderat på många alternativ genom åren! Så fyra och fem eller 5 5 ligger nära till hands!

http://elektronikforumet.com/forum/view ... ll#p946959

Men faktiskt tror jag att Al_Bundy är Nyfiken, lat, naiv och intelligent men saknar eller har låg EQ.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Icecap skrev:OK Al, det finns två möjligheter här:
1: Du har seriösa inlärningssvårigheter - men det känns osannolikt då du rent faktisk kan använda språket rimligt och stavar ganska bra.
Det ena utesluter inte det andra - när jag gick i gymnasiet så hade vi en kille som var duktig på många saker, mycket bra i språk och hade mer eller mindre absolut minne (kommer dock inte ihåg hur han var i matte, men då det inte stack ut så var den nog som alla andra). Men det denne inte klarade av var att tänka logiskt och kunna bolla med alternativen för att hitta en lösning (mycket viktigt om man skall konstruera saker). dvs. denne var bra att kunna kopiera en text ur minnet till sista bokstaven, eller ett rita ett schema ur minnet eller upprepa en 'algoritm' - men helkört om uppgiften hade förändrats lite i tex. provet...

Vi har alla våra issue - själv har jag en släng av dysgrafi (brukar slarvigt klumpas ihop till dyslexi för alla typer av läs och skrivproblem, men här handlar det om att orden skrivs i fel ordning eller att man börja med bokstäver en bit in i orden och det som skulle vara i början kommer senare och man byter bokstäver - ett helvete när man skall handskriva och det bedömdes efter hur skrivna alstret såg ut, gud vad glad jag är för den datoriserade tiden vi har nu med tangentbordsinmatning, rättstavningsprogram etc. och handikappet är inte lika märkbart idag), andra har dyskalkyli etc.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ja, själv har jag förvånansvärt mycket otur när jag tänker ibland...

Jag lutar åt kategori 2.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Jag är lite smått allergisk med sådant som går på batteri från början. Men till det här skulle jag nog använda powerbank, sådana man har som nödladdare till mobil mm. Skydd mot djupurladdning och lätt att ladda via usb.

Man ska inte krångla till det åt personer som inte vill lära sig riktigt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Att man ska behöva säga till vuxna männniskor....

SKÄRP ER OCH ÅTERGÅ TILL ÄMNET.

Fortsatta påhopp eller urspårningar kan leda till varningar eller tillfälliga avstängningar.
Ni bör ha lärt er reglerna vid det här laget!
knahakan

Inlägg av knahakan »

Al_Bundy,

Som svar på din första fråga säger jag kunskap och erfarenhet. Kunskap har jag fått genom att vara intresserad och läsa på, samt att utbilda mig inom området. Erfarenhet får man genom att använda sina kunskaper om och om igen, genom att konstruera, räkna, bygga, prova, räkna om, konstruera om, prova om och så vidare.

Som tidigare nämnts så är inte DS18B20 en transistor utan en digital termometer (temperaturgivare) som har 1-Wire interface. Rätta mig om jag har fel, men jag antar att du tycker att den är en transistor för att den har samma kapsel, TO-92, som många vanliga hålmonterade transistorer har, t.ex. BC547B. Bara för att två komponenter har samma kapseltyp så är det inte säkert de är av samma komponenttyp. :)
T.ex. så finns ofta ytmonterade dioder i samma kapsel som ytmonterade transistorer.

Om jag t.ex. skulle leta upp en spänningsregulator för att reglera spänning från 9V till 5V skulle jag börja med att ta reda på hur mycket ström regulatorn måste tåla. Jag hade kollat datablad för alla förbrukare och summerat ihop deras strömmar, samt lagt till lite extra ström i uträkningen för att ha marginal. Varför jag hade börjat med detta? Varför jag skulle lägga till lite extra för marginal? Tjaa, det är sånt jag lärt mig, både genom utbildning men också av ren praktisk erfarenhet.

Jag har inga fler tips på regulatorer än vad som redan nämnts i tråden, de kommer fungera för det du ska göra! Om jag hade varit du hade jag testat med exempelvis både 7805:an och RECOM-regulatorn på 5V 500mA (länk till ELFA i tidigare inlägg) för att på så vis själv avgöra vilken som passar min konstruktion bäst! Lycka till!
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

knahakan skrev:Al_Bundy,

Som svar på din första fråga säger jag kunskap och erfarenhet. Kunskap har jag fått genom att vara intresserad och läsa på, samt att utbilda mig inom området. Erfarenhet får man genom att använda sina kunskaper om och om igen, genom att konstruera, räkna, bygga, prova, räkna om, konstruera om, prova om och så vidare.
Tackar! Jag får lista upp vilka komponenter jag har jobbat med.
Som tidigare nämnts så är inte DS18B20 en transistor utan en digital termometer (temperaturgivare) som har 1-Wire interface. Rätta mig om jag har fel, men jag antar att du tycker att den är en transistor för att den har samma kapsel, TO-92, som många vanliga hålmonterade transistorer har, t.ex. BC547B. Bara för att två komponenter har samma kapseltyp så är det inte säkert de är av samma komponenttyp. :)
T.ex. så finns ofta ytmonterade dioder i samma kapsel som ytmonterade transistorer.
Jag vet att det är en digital termomenter. Men för mig, innerst inne, personligen så kommer jag säga transistor för jag är ju som jag är :)
Om jag t.ex. skulle leta upp en spänningsregulator för att reglera spänning från 9V till 5V skulle jag börja med att ta reda på hur mycket ström regulatorn måste tåla. Jag hade kollat datablad för alla förbrukare och summerat ihop deras strömmar, samt lagt till lite extra ström i uträkningen för att ha marginal. Varför jag hade börjat med detta? Varför jag skulle lägga till lite extra för marginal? Tjaa, det är sånt jag lärt mig, både genom utbildning men också av ren praktisk erfarenhet.
Är det inte "Hur mycket spänning regulatorn måste tåla"? För nu tänker jag att spänningen är "trycket" som "trycker sönder" spänningsregulatorn.
Jag har inga fler tips på regulatorer än vad som redan nämnts i tråden, de kommer fungera för det du ska göra! Om jag hade varit du hade jag testat med exempelvis både 7805:an och RECOM-regulatorn på 5V 500mA (länk till ELFA i tidigare inlägg) för att på så vis själv avgöra vilken som passar min konstruktion bäst! Lycka till!
Jag gjorde ett test igenom att koda så jag har exakt alla lysande och låtande komponenter i gång och sen mätte jag strömmen och fick det till 0.24A. Då hade jag inte startat DS18B20 men enligt databladet så drog dessa 1mA. Men jag avrundade uppåt till 0.3A och hittade en spänningsregulator som ger ut 5 volt och 0.3A och vill ha minst 5.3 volt och max 16 Volt. Då tänkte jag att den passade mig, men då kom The US Army och kritiserade som du ser här nedan och bakåt i tråden :)

Miramithe skrev:Jag är lite smått allergisk med sådant som går på batteri från början. Men till det här skulle jag nog använda powerbank, sådana man har som nödladdare till mobil mm. Skydd mot djupurladdning och lätt att ladda via usb.

Man ska inte krångla till det åt personer som inte vill lära sig riktigt.
Den måste vara portabel för förra gången så hade vi inget portabelt och då var det sladdar överallt :)
Därför vänder jag mig till batteri. Den ska bara vara igång ca 1 timme också varje månad.
rikkitikkitavi skrev:Ja, själv har jag förvånansvärt mycket otur när jag tänker ibland...

Jag lutar åt kategori 2.
Eller så hittar du en annan lösning som anses vara fel enligt någon annan. Typiskt ingenjörsargumentation.
Lasp skrev:Håller helt med Icecap!

Men jag har funderat på många alternativ genom åren! Så fyra och fem eller 5 5 ligger nära till hands!

http://elektronikforumet.com/forum/view ... ll#p946959

Men faktiskt tror jag att Al_Bundy är Nyfiken, lat, naiv och intelligent men saknar eller har låg EQ.
Tack.
Icecap skrev:OK Al, det finns två möjligheter här:
1: Du har seriösa inlärningssvårigheter - men det känns osannolikt då du rent faktisk kan använda språket rimligt och stavar ganska bra.
2: Du är ett internet-troll som klarar att balansera på gränsen mellan att alla kallar dig troll och alla tror att du är obegåvad.

Jag har nu beslutat att - för min del - placera dig i kategori 2.
Märker att du inte vet vad internettroll är.
prototypen skrev:Nu ska vi röra till det hela, jag anser att 9 voltare är helt galet att dra 300 mA ur

Hittade VARTA:s datablad för typ 4122 (6LR61, 9 volt trycknapps batteri)
http://www.varta-microbattery.com/appli ... DS4122.PDF
Tittar man på de elakaste urladdningsmodellen så är det initialt bara 50 mA belastning och räcker då 14 h dock så ligger "end voltage" under gränsen, med dubbla batterier så skulle urladdningen ändå vara 3 ggr större.
Vänta nu lite. Så en spänningsregulator som ger ut 0.3A drar alltid 0.3A ur batteriet? Är det inte så att den anpassar flödet med regulatorn, men har en maxström ut på 0.3A? Om min apparat drar 0.25A vid start och sen 0.2A vid "tomgångskörning". Kommer regulatorn ändå ge 0.3A då?

Tittar man på http://www.varta-microbattery.com/appli ... DS4120.pdf
och använder två st i serie och en step up converter switch. Ur batterierna kommer då att dras i snitt 600 mA vilket batterierna ska klara under 20 timmar till en slutspänning på 0,9 volt

Belastar man batteriet 3 ggr högre än vad urladdningsexemplet för 9 volt batterierna ger så blir livslängden (mycket) mindre än 3 ggr.
Så det är värdelöst för mig att ha en spänningsregulator till en ATmega om energikällan är en eller två stycken 9 voltsbatterier?

[/quote]
Magnus_K skrev:
Al_Bundy skrev:Vill du ha en bild på mitt projekt ... ?
Ja tack.
GND, VCC, TX, RX, RESET
Bild

DS18B20 och inkoppling till relä. Jag ska byta kablarna så dessa håller för två stycken tekokare. Nej, klaga inte på "Du kan inte koppla in två tekokare..bla bla bla 10A max, säkringar..bla bla". Jag har redan tänkt på det :)
Bild

Jag hittade ingen annan lösning...
Bild

Så ser allt ut. Endast ATmega och något motstånd. Men jag brukar mest bara köra allt mellan 0-5 volt och 0-500mA.
Bild

Och så här ser hela apparaten ut. Byggd av en matlåda från rusta för 10 kr och annat skräp som jag har hittat.
Bild

Tänk på att jag utbildar mig till maskiningenjör också. Elektronikingenjörens "värsta fiende". :tumupp:
knahakan

Inlägg av knahakan »

Al_Bundy skrev: Är det inte "Hur mycket spänning regulatorn måste tåla"? För nu tänker jag att spänningen är "trycket" som "trycker sönder" spänningsregulatorn.
Spänningarna var ju redan givna, 5V ut och 9V in. Därför behöver man ta reda på vilken ström regulatorn ska kunna hantera.
Al_Bundy skrev: Vänta nu lite. Så en spänningsregulator som ger ut 0.3A drar alltid 0.3A ur batteriet? Är det inte så att den anpassar flödet med regulatorn, men har en maxström ut på 0.3A? Om min apparat drar 0.25A vid start och sen 0.2A vid "tomgångskörning". Kommer regulatorn ändå ge 0.3A då?
Då hade det hetat strömregulator :) Men nu pratar vi spänningsregulator, den reglerar utspänningen till den spänning som man vill ha även om strömuttaget varierar med förbrukarna.

Al, det var kul att se bilder på ditt bygge! Men vad gör den?
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Jag vet att det är en digital termomenter. Men för mig, innerst inne, personligen så kommer jag säga transistor för jag är ju som jag är :)
Det är nog en av de stora orsakerna till att du får så mycket mothugg här.

Jag menar: Även om jag tycker att grannens byracka till pekineser ser ut som en jädra katt så är det svårt att få ett vettigt resultat när jag klagar hos vederbörande över att dennes katt skäller nätterna igenom.

Använd rätt begrepp om saker och ting och du kommer få mycket mer utbyte av dina frågor samt att du slipper reta upp folk.

Vad det gäller den ursprungliga frågan så är det beroende på vad du konstruerar. Är det ett labbförsök / test / lek / one off så är det nog så att vad som finns hemma för ögonblicket och som kan passa hyfsat är det man väljer. Att det passar hyfsat kommer man fram till genon erfarenhet och/eller genom att studera specar.

Är det däremot för komersiell produktion så kommer utöver grundläggande funktion parametrar som pris, tillgänglighet nu och i framtiden att spela mycket större roll.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Ja i för sig. Nu när du säger det. Strömmen är väl inget problem i sig för komponenterna tar ju de ström de kräver. Men strömmen måste ändå vara konstant om spänningen ska vara konstant? Eller tänker jag fel nu?

I = V/R <=> V = I*R. Om i har en negativ lutning men högt begynnelsevärde så kommer V sakta och säkert minska och det ska det inte. V ska vara konstant 5 volt och då måste även I vara konstant?

Alltså kan jag använda denna regulator?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19829

Utspänning: 5 volt
Utström: 300mA
Minspänning in: 5.5 volt
Maxspänning in: 16 volt

Jag mätte upp strömmen till 0.24A när alla komponenter var i gång.

Det är en temperaturregulator som jag ska reglera två stora tankar på 30 liter var. I tankarna ska det
vara vört i. Resten kan du gissa ut själv vad det är för något :)
carpelux skrev:Vad det gäller den ursprungliga frågan så är det beroende på vad du konstruerar. Är det ett labbförsök / test / lek / one off så är det nog så att vad som finns hemma för ögonblicket och som kan passa hyfsat är det man väljer. Att det passar hyfsat kommer man fram till genon erfarenhet och/eller genom att studera specar.Är det däremot för komersiell produktion så kommer utöver grundläggande funktion parametrar som pris, tillgänglighet nu och i framtiden att spela mycket större roll.
Det är viktigaste att jag lär mig och kan bygga saker. Jag tänker inte jobba med det eller tjäna pengar på det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja du tänker helt fel. Du har ju en regulator inte en resistor.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

5V-regulatorn lämnar konstant 5V (om du har en inspänning som är högre än spänningsfallet i regulatorn plus förväntad utspänning). Först när du börjar dra ström som överstiger vad regulatorn klarar börjar det hända andra saker.

Du kan ha en spänning mellan två punkter utan att det går ström, men du kan inte ha någon ström om du inte har spänning och motstånd.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

danei skrev:Ja du tänker helt fel. Du har ju en regulator inte en resistor.
Jahapp...jag tänkte fel igen.

Hur fungerar en spänningsregulator då? Jag vet om att den har fokus på att ha jämn spänning.
Men hur jag räknar ut vilken jag ska ha är den stora frågan om jag kräver 5 volt in och 0.24A ampere in och min strömkälla är 9 volt batteri eller två parallellkopplade 9 volts batterier?

MadModder:
Så den spänningsregulatorn som jag har tittat på ger bara ut ström mellan 0 till 300mA beroende på hur mycket min apparat kräver, men spänningsregulatorn ger endast ut konstant 5 volt spänning?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ett förenklat sätt att de det som är en serie resistans som ändrar värde för att hela tiden hålla spänning efter resistansen på 5V. Är lasten 0A så blir resistansen extremt hög, och är lasten stor blir resistansen låg.
knahakan

Inlägg av knahakan »

Om jag inte minns fel så var det Icecap som tipsade om 10-345-13 hos ELFA, denna kommer fungera för dig.
Den lämnar upp till 500mA ut vid 5V, så med andra ord har du marginal till dina uppmätta 240mA.
Den kan arbeta med inspänning från 7V och det passar ju till dig som har 9V batterier.
Skriv svar