Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Berätta om dina pågående projekt.
George S
Kontakt:

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av George S »

Vilken klurig snubbe att bygga en motor sådär, kolven påminner ju helt klart om de 2 takts fartygsmotorer jag läste om på gymnasiet.. Men namnen på de olika typerna av spolning har jag glömt.. Ska bli intressant att se den färdig & få höra ljudet! =) :tumupp:
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Det blir bra det där!

Ett är säkert, din morfar skulle vara stolt!
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Har arbetat vidare i tysthet och kommer lägga upp mer bilder och text i mån av tid.
Här är drevet som sitter på utgående axel och driver tändmagneten, samtidigt så är det den ytan som lagrar vevpartiet axiellt mot babbitslagringen så det känns som en bra sak att ge drevet en något finare yta.

Bild
Bild

Problemet var då hur man ska lyckas spänna upp drevet i svarven på ett sådant sätt utan att riskera att få ett onödigt kast mellan axeln och planet.
Den lösning jag valde var att svarva en tapp med en lätt presspassning och sedan pressa på drevet för att sedan svarva ytan.
Bild
Bild
Bild

Klart! Då återstår bara att demontera drevet från tappen
Bild
Bild

Nästa sak på listan var att snygga till lagerytan på den utgående axeln, både för att minska slitaget på lagringen samt för att justera måttet några hundradelar då den slitits något ojämt vilket skulle gjort det svårt att bearbeta babbitslagringen till rätt mått.
Efter en stunds nötande med olja och ett fint keramiskt bryne så var jag nöjd med både ytan och måttet.
Bild
Bild

När det var färdigt så var det bara att finbearbeta lagerhylsan till rätt mått, jag valde att bearbeta till ett lagerspel på 0.01mm per 10mm axeldiameter, så i detta fall ungefär 0.04mm i spel.
När man trär det på axeln i "torrt" tillstånd så kan man känna glappet men med lite olja så försvinner det direkt.
Bild

Passade även på att svarva ett utvändigt smörjspår i lagerhylsan så att det inte blir så noga med vridningen vid montering.
Bild
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Nästa steg i renoveringen är att brotcha hålet för kolvbulten i både kolven och lilla änden på vevstaken då dom slitits rätt så ovalt,
för att kunna rikta upp delarna på ett bra sätt så svarvades en tapp som passade tight i de befintliga slitna hålen och som vars ände passade i borrmaskinens chuck.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu när kolven och vevstaken var klar så återstår fortfarande att tillverka en ny kolbult då den gamla var rejält sliten, den var dessutom inte härdad vilket jag tänkte åtgärda med den nya .
Jag fick en 18mm kolvbult från en cross av en kollega som jag tänkte slipa ner till 17.5mm, även om man kanske går miste om den hårdaste ytan så bör materialet fortfarande vara nog hårt för att göra skillnad.
Då jag normalt tyvärr inte har tillgång till rundslip så begav jag mig till den lokala gymnasieskolan där jag vet att det finns en verktygsslip som borde fungera rätt bra till detta.
Då den slipen inte har någon kylning så tog jag med mig min "Fog buster" klon och monterade.
Bild
Bild
Bild

Efter att ha bråkat lite med den något kärvande slipen som troligtvis inte blivit använd på 10 år så började provbiten likna något , men vid det laget så var det dags att göra kväll.
För att ingen skulle röra maskinen nästa dag så skrev läraren på ett A4 papper och satte på maskinen, samt att sladden drogs ur och rullades upp.
Men när jag kom dit efter jobbet nästa dag så tro inte fan att någon har stoppat in sladden och "vålds-slipat" på ren jävelskap och sedan lagt tillbaka lappen och rullat upp sladden igen.
Så det var bara att börja om igen med att riva skivan och rikta maskinen igen. :doh:
Som tur är så var det inte den skarpa biten som satt uppe i maskinen utan en ställbit, men det är ändå surt när folk inte kan hålla fingrarna i styr...
Bild

Men när allt var injusterat så gick det väldigt smidigt att slipa den riktiga kolvbulten.
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Fint jobbat! :)

Blev det för lite material kvar i kolvbultsbussningen och kolven om man hade brotschat dessa till 18mm? Kändes ev. som en lite enklare väg att gå annars.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Vart är "gilla" knappen??

Mycket intressant tråd, och bra jobbat! :tumupp: :tumupp:

Jag väntar med spänning på fortsättningen :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

3uba296 skrev:Fint jobbat! :)

Blev det för lite material kvar i kolvbultsbussningen och kolven om man hade brotschat dessa till 18mm? Kändes ev. som en lite enklare väg att gå annars.
Tackar, :)
Det skulle troligtvis gått utmärkt med att brotcha upp hålet till 18mm, men det finns två anledningar till att jag inte gjorde det.
För det första så känns det dumt att ta bort onödigt med material utan det är bättre att spara det till nästa renovering om 50 år. :D
Den gången så kommer man ha möjligheten att bara brotcha hålet till 18mm och sedan använda en "standard" kolvbult.
Sedan så måste jag erkänna att en inte helt oviktig del var utmaningen att tillverka en kolvbult i specialmått. :mrgreen:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Frihjulsnavet för startveven fungerade inte riktigt utan krävde en liten renovering.
Bild

Det kan vara svårt att se, men låsklackarna verkar vara ersatta av egentillverkade och fjädrarna är tillverkade av säkerhetsnålar.
Bild

Låsklackarna som satt i var ganska slitna så det blir att slipa till nya och härda.
Bild

De nytillverkade klackarna i mitten av bilden.
Bild

De nya klackarna monterade och drevet är redo att skruvas ihop.
Bild

När frihjulsdrevet var färdigt så var det dags att montera ihop vevpartiet med nya lager för att kunna shimsa in axialglappet för babbitslagret.
Bild

Bild

Ett shims för att få rätt axialglapp.
Bild

Bild

Nästa steg är att tillverka ändpluggar av mässing till kolvbulten för att kolvbultens ändar inte ska skada cyllindern.
Det som gjorde det lite svårare är att kolvbulten är konisk invändigt, så även pluggarna som ska passa måste svarvas koniska.
För att inte göra kolvbulten tyngre än nödvändigt så borras även pluggarna ur för att spara lite vikt
Bild

Men för att kunna bearbeta radien så att den stämmer med cylinderns borrning utan att riskera skada kolvbultens yta borrade jag ett hål i en plastbit där kolvbulten sedan trycktes in.
Bild

Här är änden svarvad till rätt radie.
Bild

Och den färdiga kolvbulten, nästan lite synd att gömma undan den inuti en smutsig motor. :wink:
Bild
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Frihjulsnavet verkar ju vara en köpekomponent från B.S.A.
Undrar om det är motorcykeltillverkaren?
Jättekul tråd!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är det nog med stor sannolikhet, BSA är ju egentligen inte en MC-tillverkare även om det är så dom är mest kända, i likhet med svenska husqvarna så är det ursprungligen en vapentillverkare (Birmingham Small Arms) som sen utökade verksamheten med diverse andra saker, exempelvis trampcyklar, verktyg och som sagt motorcyklar.

Den där kan ju alltså höra till antingen en trampcykel eller en motocykel ursprungligen.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jo visst är det ett BSA drev från en gammal cykel som är modifierat genom att svarva det invändigt för att ta bort gängan och göra så att det passar på axeln samt skurit ett kilspår för att hindra att det vrider sig.
Tyvärr så har det kilspåret försvagat materialet vilket gjort att det bildats en spricka i den inre ringen, även den gängade ringen som håller ihop drevet har en spricka i sig.
Trots sprickorna så verkar drevet fungera som tänkt, men jag spanar efter om man kan hitta ett "nytt" drev av samma typ att ha i reserv.
Bild

Bild

Här kan man ana BSA loggan.
Bild

Lite reklam för ett liknande drev daterad till 1902.
Bild
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Snyggt jobbat!
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Här är lite småpyssel för att göra tändmagneten redo att användas.
Funktionen i sig var det inget större fel på, men den saknade den fjäder som ska hålla locket över brytaren på plats.
Tyvärr så verkar jag ha missat att ta en bild på hela magnettändningen, så ni får hålla tillgodo med detaljbilder. :doh:

Började med att lossa en annan av skruvarna på magneten för att kunna mäta vilken typ av gänga som ska användas, och då jag inte kunde hitta något passande gängsnitt så fick det bli att skära gängan i svarven.
Bild

Bestämde att svarva den av mässing både för att det är trevligt att arbeta med och att det kommer se rätt fint ut med lite patina.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hade inte något riktigt bra material till fjädern, så det får bli en temporär fjäder tillverkad av ett embalageband.

Bild

Här ser man hur ena klacken för brytaren är borttagen, detta för att tändmagneten ursprungligen är tänkt för en tvåcylindrig motor och om man inte modifierar den på detta sätt så riskerar man skada tändspolen om den andra högspänningsanslutningen är obelastad.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Klurigt värre men gubben visste vad han gjorde tydligen, kul med detaljer :tumupp:
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Tyckte magneten så äldre ut i stuket än motorn och det verkar så.
Han kanske använde vad han kom över? Länk nedan.

http://steamenginefun.info/antique-1908 ... ion-spark/
Skriv svar