
Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 28 januari 2014, 14:26:55
- Ort: Numera emigrerad till skogarna 5 mil NV om Kalmar
- Kontakt:
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Vilken klurig snubbe att bygga en motor sådär, kolven påminner ju helt klart om de 2 takts fartygsmotorer jag läste om på gymnasiet.. Men namnen på de olika typerna av spolning har jag glömt.. Ska bli intressant att se den färdig & få höra ljudet! =) 

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Det blir bra det där!
Ett är säkert, din morfar skulle vara stolt!
Ett är säkert, din morfar skulle vara stolt!
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Har arbetat vidare i tysthet och kommer lägga upp mer bilder och text i mån av tid.
Här är drevet som sitter på utgående axel och driver tändmagneten, samtidigt så är det den ytan som lagrar vevpartiet axiellt mot babbitslagringen så det känns som en bra sak att ge drevet en något finare yta.


Problemet var då hur man ska lyckas spänna upp drevet i svarven på ett sådant sätt utan att riskera att få ett onödigt kast mellan axeln och planet.
Den lösning jag valde var att svarva en tapp med en lätt presspassning och sedan pressa på drevet för att sedan svarva ytan.



Klart! Då återstår bara att demontera drevet från tappen


Nästa sak på listan var att snygga till lagerytan på den utgående axeln, både för att minska slitaget på lagringen samt för att justera måttet några hundradelar då den slitits något ojämt vilket skulle gjort det svårt att bearbeta babbitslagringen till rätt mått.
Efter en stunds nötande med olja och ett fint keramiskt bryne så var jag nöjd med både ytan och måttet.


När det var färdigt så var det bara att finbearbeta lagerhylsan till rätt mått, jag valde att bearbeta till ett lagerspel på 0.01mm per 10mm axeldiameter, så i detta fall ungefär 0.04mm i spel.
När man trär det på axeln i "torrt" tillstånd så kan man känna glappet men med lite olja så försvinner det direkt.

Passade även på att svarva ett utvändigt smörjspår i lagerhylsan så att det inte blir så noga med vridningen vid montering.

Här är drevet som sitter på utgående axel och driver tändmagneten, samtidigt så är det den ytan som lagrar vevpartiet axiellt mot babbitslagringen så det känns som en bra sak att ge drevet en något finare yta.
Problemet var då hur man ska lyckas spänna upp drevet i svarven på ett sådant sätt utan att riskera att få ett onödigt kast mellan axeln och planet.
Den lösning jag valde var att svarva en tapp med en lätt presspassning och sedan pressa på drevet för att sedan svarva ytan.
Klart! Då återstår bara att demontera drevet från tappen
Nästa sak på listan var att snygga till lagerytan på den utgående axeln, både för att minska slitaget på lagringen samt för att justera måttet några hundradelar då den slitits något ojämt vilket skulle gjort det svårt att bearbeta babbitslagringen till rätt mått.
Efter en stunds nötande med olja och ett fint keramiskt bryne så var jag nöjd med både ytan och måttet.
När det var färdigt så var det bara att finbearbeta lagerhylsan till rätt mått, jag valde att bearbeta till ett lagerspel på 0.01mm per 10mm axeldiameter, så i detta fall ungefär 0.04mm i spel.
När man trär det på axeln i "torrt" tillstånd så kan man känna glappet men med lite olja så försvinner det direkt.
Passade även på att svarva ett utvändigt smörjspår i lagerhylsan så att det inte blir så noga med vridningen vid montering.
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Nästa steg i renoveringen är att brotcha hålet för kolvbulten i både kolven och lilla änden på vevstaken då dom slitits rätt så ovalt,
för att kunna rikta upp delarna på ett bra sätt så svarvades en tapp som passade tight i de befintliga slitna hålen och som vars ände passade i borrmaskinens chuck.








Nu när kolven och vevstaken var klar så återstår fortfarande att tillverka en ny kolbult då den gamla var rejält sliten, den var dessutom inte härdad vilket jag tänkte åtgärda med den nya .
Jag fick en 18mm kolvbult från en cross av en kollega som jag tänkte slipa ner till 17.5mm, även om man kanske går miste om den hårdaste ytan så bör materialet fortfarande vara nog hårt för att göra skillnad.
Då jag normalt tyvärr inte har tillgång till rundslip så begav jag mig till den lokala gymnasieskolan där jag vet att det finns en verktygsslip som borde fungera rätt bra till detta.
Då den slipen inte har någon kylning så tog jag med mig min "Fog buster" klon och monterade.



Efter att ha bråkat lite med den något kärvande slipen som troligtvis inte blivit använd på 10 år så började provbiten likna något , men vid det laget så var det dags att göra kväll.
För att ingen skulle röra maskinen nästa dag så skrev läraren på ett A4 papper och satte på maskinen, samt att sladden drogs ur och rullades upp.
Men när jag kom dit efter jobbet nästa dag så tro inte fan att någon har stoppat in sladden och "vålds-slipat" på ren jävelskap och sedan lagt tillbaka lappen och rullat upp sladden igen.
Så det var bara att börja om igen med att riva skivan och rikta maskinen igen.
Som tur är så var det inte den skarpa biten som satt uppe i maskinen utan en ställbit, men det är ändå surt när folk inte kan hålla fingrarna i styr...

Men när allt var injusterat så gick det väldigt smidigt att slipa den riktiga kolvbulten.
för att kunna rikta upp delarna på ett bra sätt så svarvades en tapp som passade tight i de befintliga slitna hålen och som vars ände passade i borrmaskinens chuck.
Nu när kolven och vevstaken var klar så återstår fortfarande att tillverka en ny kolbult då den gamla var rejält sliten, den var dessutom inte härdad vilket jag tänkte åtgärda med den nya .
Jag fick en 18mm kolvbult från en cross av en kollega som jag tänkte slipa ner till 17.5mm, även om man kanske går miste om den hårdaste ytan så bör materialet fortfarande vara nog hårt för att göra skillnad.
Då jag normalt tyvärr inte har tillgång till rundslip så begav jag mig till den lokala gymnasieskolan där jag vet att det finns en verktygsslip som borde fungera rätt bra till detta.
Då den slipen inte har någon kylning så tog jag med mig min "Fog buster" klon och monterade.
Efter att ha bråkat lite med den något kärvande slipen som troligtvis inte blivit använd på 10 år så började provbiten likna något , men vid det laget så var det dags att göra kväll.
För att ingen skulle röra maskinen nästa dag så skrev läraren på ett A4 papper och satte på maskinen, samt att sladden drogs ur och rullades upp.
Men när jag kom dit efter jobbet nästa dag så tro inte fan att någon har stoppat in sladden och "vålds-slipat" på ren jävelskap och sedan lagt tillbaka lappen och rullat upp sladden igen.
Så det var bara att börja om igen med att riva skivan och rikta maskinen igen.

Som tur är så var det inte den skarpa biten som satt uppe i maskinen utan en ställbit, men det är ändå surt när folk inte kan hålla fingrarna i styr...
Men när allt var injusterat så gick det väldigt smidigt att slipa den riktiga kolvbulten.
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Fint jobbat!
Blev det för lite material kvar i kolvbultsbussningen och kolven om man hade brotschat dessa till 18mm? Kändes ev. som en lite enklare väg att gå annars.

Blev det för lite material kvar i kolvbultsbussningen och kolven om man hade brotschat dessa till 18mm? Kändes ev. som en lite enklare väg att gå annars.
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Vart är "gilla" knappen??
Mycket intressant tråd, och bra jobbat!
Jag väntar med spänning på fortsättningen
Mycket intressant tråd, och bra jobbat!


Jag väntar med spänning på fortsättningen

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Tackar,3uba296 skrev:Fint jobbat!![]()
Blev det för lite material kvar i kolvbultsbussningen och kolven om man hade brotschat dessa till 18mm? Kändes ev. som en lite enklare väg att gå annars.

Det skulle troligtvis gått utmärkt med att brotcha upp hålet till 18mm, men det finns två anledningar till att jag inte gjorde det.
För det första så känns det dumt att ta bort onödigt med material utan det är bättre att spara det till nästa renovering om 50 år.

Den gången så kommer man ha möjligheten att bara brotcha hålet till 18mm och sedan använda en "standard" kolvbult.
Sedan så måste jag erkänna att en inte helt oviktig del var utmaningen att tillverka en kolvbult i specialmått.

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Frihjulsnavet för startveven fungerade inte riktigt utan krävde en liten renovering.

Det kan vara svårt att se, men låsklackarna verkar vara ersatta av egentillverkade och fjädrarna är tillverkade av säkerhetsnålar.

Låsklackarna som satt i var ganska slitna så det blir att slipa till nya och härda.

De nytillverkade klackarna i mitten av bilden.

De nya klackarna monterade och drevet är redo att skruvas ihop.

När frihjulsdrevet var färdigt så var det dags att montera ihop vevpartiet med nya lager för att kunna shimsa in axialglappet för babbitslagret.


Ett shims för att få rätt axialglapp.


Nästa steg är att tillverka ändpluggar av mässing till kolvbulten för att kolvbultens ändar inte ska skada cyllindern.
Det som gjorde det lite svårare är att kolvbulten är konisk invändigt, så även pluggarna som ska passa måste svarvas koniska.
För att inte göra kolvbulten tyngre än nödvändigt så borras även pluggarna ur för att spara lite vikt

Men för att kunna bearbeta radien så att den stämmer med cylinderns borrning utan att riskera skada kolvbultens yta borrade jag ett hål i en plastbit där kolvbulten sedan trycktes in.

Här är änden svarvad till rätt radie.

Och den färdiga kolvbulten, nästan lite synd att gömma undan den inuti en smutsig motor.

Det kan vara svårt att se, men låsklackarna verkar vara ersatta av egentillverkade och fjädrarna är tillverkade av säkerhetsnålar.
Låsklackarna som satt i var ganska slitna så det blir att slipa till nya och härda.
De nytillverkade klackarna i mitten av bilden.
De nya klackarna monterade och drevet är redo att skruvas ihop.
När frihjulsdrevet var färdigt så var det dags att montera ihop vevpartiet med nya lager för att kunna shimsa in axialglappet för babbitslagret.
Ett shims för att få rätt axialglapp.
Nästa steg är att tillverka ändpluggar av mässing till kolvbulten för att kolvbultens ändar inte ska skada cyllindern.
Det som gjorde det lite svårare är att kolvbulten är konisk invändigt, så även pluggarna som ska passa måste svarvas koniska.
För att inte göra kolvbulten tyngre än nödvändigt så borras även pluggarna ur för att spara lite vikt
Men för att kunna bearbeta radien så att den stämmer med cylinderns borrning utan att riskera skada kolvbultens yta borrade jag ett hål i en plastbit där kolvbulten sedan trycktes in.
Här är änden svarvad till rätt radie.
Och den färdiga kolvbulten, nästan lite synd att gömma undan den inuti en smutsig motor.

- hassefikonkasse
- EF Sponsor
- Inlägg: 1039
- Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
- Ort: Stockholm
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Frihjulsnavet verkar ju vara en köpekomponent från B.S.A.
Undrar om det är motorcykeltillverkaren?
Jättekul tråd!
Undrar om det är motorcykeltillverkaren?
Jättekul tråd!
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Det är det nog med stor sannolikhet, BSA är ju egentligen inte en MC-tillverkare även om det är så dom är mest kända, i likhet med svenska husqvarna så är det ursprungligen en vapentillverkare (Birmingham Small Arms) som sen utökade verksamheten med diverse andra saker, exempelvis trampcyklar, verktyg och som sagt motorcyklar.
Den där kan ju alltså höra till antingen en trampcykel eller en motocykel ursprungligen.
Den där kan ju alltså höra till antingen en trampcykel eller en motocykel ursprungligen.
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Jo visst är det ett BSA drev från en gammal cykel som är modifierat genom att svarva det invändigt för att ta bort gängan och göra så att det passar på axeln samt skurit ett kilspår för att hindra att det vrider sig.
Tyvärr så har det kilspåret försvagat materialet vilket gjort att det bildats en spricka i den inre ringen, även den gängade ringen som håller ihop drevet har en spricka i sig.
Trots sprickorna så verkar drevet fungera som tänkt, men jag spanar efter om man kan hitta ett "nytt" drev av samma typ att ha i reserv.


Här kan man ana BSA loggan.

Lite reklam för ett liknande drev daterad till 1902.

Tyvärr så har det kilspåret försvagat materialet vilket gjort att det bildats en spricka i den inre ringen, även den gängade ringen som håller ihop drevet har en spricka i sig.
Trots sprickorna så verkar drevet fungera som tänkt, men jag spanar efter om man kan hitta ett "nytt" drev av samma typ att ha i reserv.
Här kan man ana BSA loggan.
Lite reklam för ett liknande drev daterad till 1902.

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Här är lite småpyssel för att göra tändmagneten redo att användas.
Funktionen i sig var det inget större fel på, men den saknade den fjäder som ska hålla locket över brytaren på plats.
Tyvärr så verkar jag ha missat att ta en bild på hela magnettändningen, så ni får hålla tillgodo med detaljbilder.
Började med att lossa en annan av skruvarna på magneten för att kunna mäta vilken typ av gänga som ska användas, och då jag inte kunde hitta något passande gängsnitt så fick det bli att skära gängan i svarven.

Bestämde att svarva den av mässing både för att det är trevligt att arbeta med och att det kommer se rätt fint ut med lite patina.





Hade inte något riktigt bra material till fjädern, så det får bli en temporär fjäder tillverkad av ett embalageband.

Här ser man hur ena klacken för brytaren är borttagen, detta för att tändmagneten ursprungligen är tänkt för en tvåcylindrig motor och om man inte modifierar den på detta sätt så riskerar man skada tändspolen om den andra högspänningsanslutningen är obelastad.



Funktionen i sig var det inget större fel på, men den saknade den fjäder som ska hålla locket över brytaren på plats.
Tyvärr så verkar jag ha missat att ta en bild på hela magnettändningen, så ni får hålla tillgodo med detaljbilder.

Började med att lossa en annan av skruvarna på magneten för att kunna mäta vilken typ av gänga som ska användas, och då jag inte kunde hitta något passande gängsnitt så fick det bli att skära gängan i svarven.
Bestämde att svarva den av mässing både för att det är trevligt att arbeta med och att det kommer se rätt fint ut med lite patina.
Hade inte något riktigt bra material till fjädern, så det får bli en temporär fjäder tillverkad av ett embalageband.
Här ser man hur ena klacken för brytaren är borttagen, detta för att tändmagneten ursprungligen är tänkt för en tvåcylindrig motor och om man inte modifierar den på detta sätt så riskerar man skada tändspolen om den andra högspänningsanslutningen är obelastad.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Klurigt värre men gubben visste vad han gjorde tydligen, kul med detaljer 

- hassefikonkasse
- EF Sponsor
- Inlägg: 1039
- Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
- Ort: Stockholm
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Tyckte magneten så äldre ut i stuket än motorn och det verkar så.
Han kanske använde vad han kom över? Länk nedan.
http://steamenginefun.info/antique-1908 ... ion-spark/
Han kanske använde vad han kom över? Länk nedan.
http://steamenginefun.info/antique-1908 ... ion-spark/