Temperaturreglerat vattenbad - Sous Vide
Re: Temperaturreglerat vattenbad - Sous Vide
Termometern för K-givare är köpt hos CO. givarna kommer från AliExpress.
/// Marcus
/// Marcus
Såg helt ok ut, men givarna klarade bara 200 grader. Ska se on Ali har något om jag ändå måste beställa. Behöver nåt ned dubbla probar till min smoker.
Kanske några sådana här givare: http://www.ebay.com/itm/3m-High-Tempera ... 1049656510 ? Finns säkert även på AliExpress.
/// Marcus
/// Marcus
Jag har köpt 3 st av ovanstående givare. Jag har provkört en av dem till drygt 1200 grader och den fungerade bra.
Det ska bli spännande att se hur snabbt de slits ut.
Det ska bli spännande att se hur snabbt de slits ut.
Re: Sv: Temperaturreglerat vattenbad - Sous Vide
För att uppdatera lite (ja jag har ju varit rätt kass på det) så har jag nu fått hem lite grejer från Kina. Tre givare och en motor. Jag skall designa en övergång från motor till axel (gängad rostfri stång) i plast och få skrivit ut den så blir det test av pumphuset sedan!
Kul med alla som kommit igång med deras egna byggen!
Kul med alla som kommit igång med deras egna byggen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tänkte också göra så först, men är osäker på vilka temperaturer den kommer uppleva.
Är det ABS är det ju ganska lugnt, men är det PLA kommer den nog bli väldigt mör ganska snabbt.
Är det ABS är det ju ganska lugnt, men är det PLA kommer den nog bli väldigt mör ganska snabbt.
Jag ska inte sno tråden, utan får väl starta en egen vid tillfälle, men jag tänkte i alla fall tacka för inspirationen som fick mig att komma igång med detta! Själv tänkte jag dock testa en helt annan lösning baserad på en induktionskokplatta. Återstår att se om detta funkar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Saknar bara en genomföring och ett kontaktdon för K-givaren.
Blev ett utskrivet rör med svart plexiglas i båda ändarna.

/// Marcus
Blev ett utskrivet rör med svart plexiglas i båda ändarna.

/// Marcus
Utskriften blev tyvärr inte riktigt bra 
Den nya versionen blev av 110mm avloppsrör:

Dock tyckte inte JFB om doppvärmaren, så det blev till att beställa ny.
/// Marcus

Dock tyckte inte JFB om doppvärmaren, så det blev till att beställa ny.
/// Marcus
Nu till lite problem: Var kan man få tag på doppvärmare som inte löser ut JFB och inte är dubbel märkeffekt?
Behöver en doppvärmare på 400-500W.
/// Marcus
Behöver en doppvärmare på 400-500W.
/// Marcus
Jag kör en rostfri grilltändare när jag brygger öl. den är iofs på 1000 watt. Funkar bra.
De flesta grilltändarna jag har sett är på 425W om den är lämplig, kanske lite spretig att ha i ett sousvidebad dock, det är lite som slingan i fritösen jag kör med, jag måste ju använda korgen att ha påsen i för att den inte ska komma emot slingan
I min fritös har jag ett galler gjort av plexi för att påsarna inte skall komma emot värmeelementet. Får nog göra ett liknande skydd till grilltändaren.
/// Marcus
/// Marcus
Hur är det här tänkt att monteras i kärlet? Sitter bestickkorgen ner i vattnet och avloppsöret med PID-kontroller etc hålls ovan vattenytan? Annars kan det ju kanske bli lite blött om elektroniken. Har du även nån cirkulationspump i korgen?lond skrev:...
...
Anledningen till alla frågor är att jag har en syster som är väldigt intresserad av matlagning. Det skulle vara kul att bygga en matlagningsmanick åt henne men jag har begränsat med tid. Din variant känns det som att man kan smacka ihop på nån timme bara man har sakerna hemma (bestickkorg, avloppsrör med lock, PID-regulator, doppvärmare, förskruvning, plastbackar etc).