Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av PeterH »

Bra att veta :) Hör gärna av dig så får man se om ekonomin tillåter bygget av ännu en "leksak" :vissla:
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Om janbjorn skyller på simply så får väl jag skylla på janbjorn då :)

Höll på att bygga en Jordan Air 2 när Jan frågade om jag kunde printa lite delar åt honom och när han visade vad det var han skulle bygga så blev jag såld direkt och avbröt bygget av min Air 2 och började på en Kossel Mini istället :) Har allt jag behöver för att få den klar sånär som på 16T pullysarna men jag har gjort lite tester med att printa ut en uppsättning och det blir rätt bra men jag vill ha dom lite bättre ändå för att jag skall välja att köra med dom istället för alupullys.. Valde även att rita upp en belt idler som gör att jag kan använda vanliga 3x8x4mm kullager istället för dom flänsade lagren som BOM:en nämner.. Hur som, det börjar likna nåt nu men det är fortfarande en lång väg kvar innan den printar nåt vettigt :)

Några bilder på skapelsen

Hoppas att du inte tycker att jag kapar tråden för dig, i så fall får du säga till så nukar jag inlägget..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

blääää nu trillar jag också snart dit...

@ peter_larsen det är ju inte lagligt att lägga upp bilder på ett nästan färdigt bygge... vi vill ha byggtråd, inköpslistor och en massa bilder :)
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Tänk att en 3d printer kan vara snygg :shock: :bravo:
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Simply: Ska vi göra om detta till den officiella Kossel Mini tråden för att samla info på ett ställe?
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Jadå, det kan vi göra - kanske t.om Delta-printers i helhet? Delta-printers für alles!! 8)
Bara roligt med lite fler som gör samma sak, så man kan dela erfarenheter. Jag har känt mig lite ensam här :roll:

Skall jag ändra rubriken och redigera första inlägget bara då tro?

//
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Tycker också att detta blir officiella deltatråden!
@Peter, Jädrar vad snyggt bygge!
Det verkar som att jag gjort bort mig när jag beställde mitt plastkit. Jag trodde att om man beställde med airtripper extruder fick man även med original extrudern men så verkar ej vara fallet. Nu vet jag inte hur jag ska göra, jag har beställt motor och kugge till originalextrudern men får airtripperplasten.
Någon som kan tänka sig att printa ut originalextrudern mot ersätttning?
Fick min hotend idag! Beställde i lördagskväll 12/8. Snabba ryck!
Ha det bra
Puttiiplatt

Edit: stavfel
Senast redigerad av puttiplatt 17 oktober 2013, 16:19:20, redigerad totalt 1 gång.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Jag kan nog få ur en liten extruder ur min maskin... annars har jag för mig att jag fick två st i min beställning, en vars support var lite ful, men annars fullt funktionsduglig!

//
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

En Kossel/deltatråd är väl inte fel, då kan jag med gott samvete posta på :)

@ drh
Sorry :) Tanken var att det skulle bli en byggtråd av det hela men motivationen fanns inte och jag började torrmontera lite delar bara för att se hur det såg ut och rätt vad det var så satt chassit ihop :) Får väl försöka rodda lite bilder och info under resterande del av bygget..

@puttiplatt
Tackar, det var i första hand utseendet som gjorde att jag valde att bygga en Kossel :)

Jag har en originalextruder i blått printad och klar som jag inte kommer att använda, skulle det kunna vara av intresse? Annars kan jag ju alltid printa ut en ny i "valfri" färg när jag kört klart det kittet jag håller på med nu..
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

@peter_larsen och simply
Tack för erbjudandena. Ska först kolla med 3Distributed hur det går. Jag har inget emot en blå extruder, om allt sedan funkar kan jag ju skriva ut en i vilken färg jag vill.
Just nu siktar jag på en helsvart som simply men om jag får den att fungera bra har jag redan planer på att bygga en till fast större, och efter att ha sett peters bilder blir den garanterat blå!
Jag ska försöka göra en byggtråd komplett med bom och priser. Men först efter att jag fått tag i alla delar.
Ha det bra
Puttiplatt
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Verkar som att 3Distributed skickar en extruder till mig. De medgav att det var oklart beskrivet på deras sida, vilket de nu ändrat. De ska tydligen skicka den imorgon.
Puttiplatt
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

3Distributed är bra. Det var lite glömda delar i min leverans och annat, men de fixade allt utan några som helst problem...

//
choppertony

Inlägg av choppertony »

Vem blir först med att göra en egen 3D -skrivare med egen design från sin nuvarande 3D-skrivare? Elektroniken och motorerna behöver ju inte vara printade.
En maskin som bygger en kopia av sig själv. Det är inte långt tills maskinerna tar över :) Äntligen närmar vi oss framtiden.

En rolig tanke. Tänk er en 100% automatiserad minifabrik. Där 3D skrivare gör sina barn. Små minirobotar bygger ihop dem, och lägger dem i lådor.
Det vore kul att vara delägare i en sådan fabrik. Den som är först med en sådan fabrik har ett litet försprång.

Vad tror du?
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Fedex försökte leverera från både technobots och steppersonline idag. Var ej hemma så det får bli imorgon istället. Det börjar röra på sig men jag misstänker att jag kommer att få vänta på en del delar. Tydligen ska allt vara skickat men jag har inte trackingnummer på allt.
Ha det bra
Puttiplatt
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

@ peter_larsen och simply - ert fel :)

Men den är verkligen mini, när jag tittat på OpenBeam så har jag inte kollat dimensionerna (15x15mm)
Och nu när jag började att printa så trodde jag först att jag skalat ner den :)

Perfekt att ha på skrivbordet!
375.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar