Walles båtprojekt голубь (Golub)
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Går det inte att föra in en slang in i kompasshuset på nåt sätt så den går förbi rosen och upp i toppen?
Då kan man ju enkelt bada huset i en balja med vätska och sen bara suga i slangen.
Då kan man ju enkelt bada huset i en balja med vätska och sen bara suga i slangen.
Tips, kryp under sängen, använd endast vänster hand och blunda på ett öga.Walle skrev:Jag vill ju göra det svårare än det är
Jag har en pump du kan få låna om du vill.Walle skrev:Jag har väldigt bra luktsinne, men uppenbarligen väldigt dåligt luktminne! Visst är det fotogen alltid, det känns ju hur tydligt som helst på lukten! Igår tyckte jag bara att det luktade gammal sur olja![]()
Hmm, kanske det här ger mig anledning att köpa en vakuumpump från Jula?! Har länge velat kunna motivera ett sånt köp, de vakuumexperiment jag vill göra kräver en manligare pump, men för att reparera båtens orginalkompass och göra lite enklare vakuumexperiment kan den vara värt 1300:-![]()
Riktigt bra tips där angående vakuumet.(blir det där rätt? Har inte tillgång till smileys i TapaTalk, så man får försöka komma ihåg
)
Kompasshållaren:
Den enda märkningen på kompasshuset är "СССР", sen "ПМС-5" och "И11". I topp-kåpan ser det ut såhär:
Det måste väl vara någon slags belysning?
Det vore schysst! Är det samma som Jula säljer? När jag fixar min kammare, vad ska jag ha för anslutning till vakuumpumpen?
Walle
>ImageUploadedByTapatalk1369929056.875976.jpg [ 149.98 KiB | Visad 542 gånger ]
>Det måste väl vara någon slags belysning?
Har den kabelanslutningar ?
Om inte kan det var en radioaktiv isotopbelysning.......
Gamla Sovjetunionen använde radioaktiv drivkällor på många ställen,
http://en.wikipedia.org/wiki/Radioisoto ... _generator
http://en.wikipedia.org/wiki/Tritium_illumination
>ImageUploadedByTapatalk1369929056.875976.jpg [ 149.98 KiB | Visad 542 gånger ]
>Det måste väl vara någon slags belysning?
Har den kabelanslutningar ?
Om inte kan det var en radioaktiv isotopbelysning.......
Gamla Sovjetunionen använde radioaktiv drivkällor på många ställen,
http://en.wikipedia.org/wiki/Radioisoto ... _generator
http://en.wikipedia.org/wiki/Tritium_illumination
Ja, det är en bra fråga
Det är nåt där som skulle kunna vara kabelanslutningar, men de ser inte ut som några anslutningar jag har sett innan. Det är också ett hål i bakkanten på kåpan, dock en bra bit från den där mojängen. Ska se ifall jag kan ta ett par tydligare bilder ikväll. (Jaja, senare ikväll
)

Det blev för sent igår kväll, men här kommer ett par bilder till. Det verkar helt klart vara elektriska anslutningar, så ingen radioaktivitet här

Jag får väl testa att koppla in till labb-agget och vrida på lite försiktigt och se vad som händer. Det borde ju vara byggt för 12 volt eftersom hela panelen kör 12 V, 24 voltsystemet installerades i början på 2000-talet.
Vart köper man fotogen idag förresten? Finns det på macken? Kan ju iofs ta vanlig lampolja.

Jag får väl testa att koppla in till labb-agget och vrida på lite försiktigt och se vad som händer. Det borde ju vara byggt för 12 volt eftersom hela panelen kör 12 V, 24 voltsystemet installerades i början på 2000-talet.
Vart köper man fotogen idag förresten? Finns det på macken? Kan ju iofs ta vanlig lampolja.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Försöker komma ihåg att ta lite bilder idag! De är inte den som jula säljer denna är väl lite kralligare!Walle skrev:Det vore schysst! Är det samma som Jula säljer? När jag fixar min kammare, vad ska jag ha för anslutning till vakuumpumpen?

Tänk på att det finns fotogen o fotogen... Är mängderna inte stora är det nog värt att satsa på nån renare lampolja för inomhusbruk än nån billig bränsle-variant med en mängd olika oljor.
Är vanlig lampolja från tex Statoil renare än vanlig fotogen från biltema?
Beroende på vad du får får för temp på klylningsvattnet till motorn så kan du ha ett sous vide bad där......
Sannolikt, fotogen är ett samlings namn för många typer av kolkedjor mellan bensin och diesel (engelska wikipediasidan). Denna stora blandning som kan finnas i fotogenen gör att dess egenskaper varier med effekter såsom utfällning av fasta partiklar och sot vid förbränning. Poängen med lampoljorna är just att de är nogrannare rafinerade för att innehålla ett smalare band av kolkedjor (mer bensinliknande) och undvika de tyngre som sotar pga ofullständig förbränning.Walle skrev:Är vanlig lampolja från tex Statoil renare än vanlig fotogen från biltema?
Kort sagt med lampolja vet du vad du får med eldningsfotogen inte, sen är frågan "Are you feeling lucky?"
Frågan är också hur stor skillnad det gör i en kompass som enbart sitter i uppvärmt utrymme?