Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Berätta om dina pågående projekt.
Peter_1982

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Peter_1982 »

Nu var det slutlekt för denna gången :(

Bild

Skulle ta cykeln till jobbet igår morse, men kom bara en kilometer innan bakhjulet låste sig och den berömda magiska blå röken som får elektronik att fungera släpptes ur kontrollern.
Trampade mig hem med möda och besvär, mitt enorma framdrev gjorde mig liten nytta nu när jag inte hade nån elmotor att hjälpa mig på traven.

4 MOSFETar brända på första fasen...

Bild

Bild

En konding rök med också, dock tror jag den är okej, och bara skadats utvändigt när MOSFETen närmast exploderade.

Bild

Nu är ju den stora frågan vad som hände egentligen...

Jag och polaren har varit ute och lekt med våra cyklar i närmare 100km, med relativt hög effekt (4500W), och allt har fungerat bra.

Då och då, oftast på lite mellangas, har jag känt ryckningar i motorn, typ som effekten dippade några millisekunder, 4-5 gånger i rad. Detta har snabbt avhjälpts genom att höja hastigheten eller effekten.

Jag har hela tiden trott att detta haft något med mina naggade magneter i motorn att göra. Att jag har den uppsättning hallgivare inkopplad, som mäter på den sidan magneterna som är dåliga.
Såhär i efterhand borde den ju hackat konstant då, och inte vara varvtals och effektberoende.

Nåja, så häromkvällen tänkte jag vara duktig och koppla in mig på uppsättningen hallgivare på andra sidan motorn istället. Sagt och gjort, fick rätt kombination på första försöket, och med motorn uppe i luften snurrade den så mjukt och fint.
Gav mig ut på en kort provtur gatan upp och ner, för det började regna.

Efter hallbytet var det först igår morse som det blev nåt åkt, och då kom jag som sagt bara en kilometer innan det sa poff.

Första uppsättningen hallgivare = 100km, andra uppsättningen = 1km.

Så logiskt sett bör det ju ha med bytet av hallgivare att göra, men jag är inte säker.

Om nu halllgivarna läste så väldigt fel att de kunde leda till att en fas eldas upp, borde motorn inte snurrat så lätt och fint som den gjorde.
Men det är det enda jag har att gå på just nu.

Tankar och tips mottages med öppna armar! :tumupp:
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Kollade upp fetarna (IRFB4110) och dom tål 100V, känns inte det lite lågt om man har en matning på 20S LiPo?
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Njaaaa, det vet jag väl inte?

Kontrollern är köpt efter de förutsättningarna, och säljaren sa inget. Tror till o med den funkar upp till 24S.

Mina 20S är ju bara 84V fulladdade. 15% marginal måste väl ändå räcka?

Jag lurade ett tag på att köpa 4115, men de tålde mindre ström, och tanken att behöva löda bort alla 24 FETar kändes inte sådär lockande.

Jag har ikväll iallafall lött bort de sista 4 FETarna från den berörda fasen. Utifall de tagit stryk när de andra blivit brända.

Jag hoppas ju innerligt att det hjälper att sätta dit nya, samt växla tillbaka till de hallsensorer som fungerat 100km redan.

Men jag börjar vänja hjärnan vid att köpa en till kontroller, denna gången från Kelly.

http://kellycontroller.com/kbl72301x24- ... p-263.html
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Igår fick jag hem nya mosfetar från England...

Lödde ihop kontrollern igen och tyckte det blev riktigt bra med lodet på banorna och förstärkning med koppartråd osv.

Kopplade in den första uppsättningen hallsensorer som jag kört 10mil med och vred försiktigt på gasen.

Hände ingenting... :?

CAn tände upp, och jag kunde i den se att 5V linan från kontrollern iallafall fungerade för jag fick utslag i CAn när jag vred på gasen (0-5V).

Började mäta på trådarna ner till hallsensorerna för o se om det var något lurt där. O det var det...

Mellan gnd och 5V+ hade jag bara 1,7V.
Och mellan gnd och varje hallsensor hade jag 2,2V konstant, även när jag snurrade på hjulet.

Här har vi ju felet tänkte jag!

Bytte till den andra uppsättningen hallsensorer, de som var inkopplade när kontrollern exploderade.
Här hade jag mycket bättre värden, 4,99V mellan gnd och 5V+, samt växlande 0V och 5V från hallsensorerna i takt med att jag snurrade på hjulet.

Vred försiktigt om gasen, och såg hjulet börja snurra. Rörde sig kanske 5cm, sen var det fyrverkerier värre än nyårsafton ut ur kontrollern.

Denna gången gick alla 8 mosfetar på den fasen sönder, samt en liten transistor (??) märkt Q2C

Bild

Bild

Kondingarna som satt intill de brända fetarna fick sig en omgång också, jag vet inte om de är okej eller om det bara är plasten som bränts sönder men...

Bild

Jag ger så smått upp denna kontrollern nu. Jag kan inte tillräckligt mycket om elektronik för att felsöka på denna nivån. Visst, jag kan se vilka grejor som är trasiga, och kanske hitta ersättare och byta ut men det verkar ju inte vara rätt väg att gå.
Jag måste mäta mig fram till vad som är fel först, o det tror jag inte jag kan :(

Jag har beställt en ny kontroller från Kelly nu iallafall.

De hade ju dedikerade cykelkontrollers, så det fick bli en av de värre de hade. http://kellycontroller.com/keb7210124v- ... -1183.html

Dock måste jag försäkra mig om att motorn verkligen är redig. Ena uppsättningen hallsensorer verkar ju minst sagt skum, även att det är den som fungerat i 100km.
Jag har resistansmätt faserna, och det pendlar runt 1A ungefär, ingen kortslutning iallafall.

Jag ska låna hem ett gammalt analogt oscilloskop från jobbet och försöka koppla upp mot hallsensorerna för att se att de ger korrekta kurvor, och inte hoppar över något när de går förbi de trasiga magneterna.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Lustigt det där att den bara börjar rasa ihop. Men, det är nog en bättre väg att gå med en ny, bättre kontroller istället. För den här billiga kinaprylen kommer säkerligen att hamna på samma prislapp i slutänden om du ska hålla på att laga den stup i kvarten.
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Det finns många som kör med dessa kontrollers på mycket hög effekt med lyckat resultat, men det är ju som du säger en kinapryl, med variationer i kvalitet därefter...

Kelly är väl relativt gamla i gamet, med många många kontrollers ute på marknaden, och dessutom 1 års garanti.

Vad som oroar mig nu är motorn, men ska försöka bygga en rigg att testa med ikväll.

Typ en borrmaskin med friktionsdrift mot däcket för att få ett konstant varvtal.

Sen mitt nya labbaggregat inställt på 5V att mata hallsensorerna, o ett oscilloskop att mäta vad som kommer ur dem.

Jag fasar för att behöva öppna motorn igen med tanke på hur illa det gick sist med magneterna. Iofs kanske det går att bara lossa locken och komma åt att byta om så skulle vara fallet, så kan stator och rotor sitta kvar ihop...
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Snodde med mig ett gammalt oscilloskop hem idag och riggade upp lite nere i källaren.

5V från mitt nyinköpta labbagg och prober från de två kanalerna in på varsin hallsensor.

Bild

Begriper dock inte riktigt varför det blir typ en sinusvåg på skärmen.

Bild

Har inte pillat med sånt här sen gymnasiet typ. Vad som visas på skärmen är när jag har ställt hjulet så de två hallsensorerna släpper igenom 5V.
Vrider jag lite till, så "slocknar" först den ena, och sen den andra, blir varsitt streck i nedkanten på vågen.
Jag ville ha det till att det vid 5V blev ett streck motsvarande 5V högre upp, och när jag satte fart på hjulet blev det typ en fyrkantsvåg.
På så vis skulle jag kunna se om det blir nån bugg när hallsensorerna går förbi de trasiga magneterna.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad du ser är en typisk oansluten probe, som plockar upp lite 50Hz-skräp. :)

Du har ju ställt ner vertikalskalan till 50mV/div om jag inte ser fel, den borde snarare vara på 1-2V/div om du ska mäta 5V-signaler.
Är du säker på att hallsensorerna kan ge både 5V och 0V ut?

För det låter som att de snarare är öppen kollektor typ. Prova att slänga på ett pull-up motstånd till 5V och se om du får lite vettigare mätdata.
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Haha, jag vred bara lite på knapparna tills det kom fram nåt vettigt. Men nu har jag ställt om till 2V/div i Y-led, men ser fortfarande likadant ut.

Kan det verkligen vara 50Hz-skräp eftersom det faktiskt ändras när jag snurrar hjulet?

Mäter jag med multimetern så ger hallarna O.L. eller 5V ut iallafall.

Nåt pull-up motstånd har jag inget. Fan, jag har ju ingenting för denna kalibern av mätningar. Skulle kanske hålla mig till att bygga räserbilar istället :(
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ok, då är det väl snarare pull-down du behöver. :)

Har du inga motstånd liggande får du väl löda bort ett par ur någon apparat, värdet är inte så noga, allt mellan 1k-100k fungerar säkerligen utmärkt i det här syftet.

Kan säga med 99% säkerhet att det är att utgången går mellan en spänning (Har du mätt upp 5V så är det nog det) och oanslutet.
Bild på när jag mäter på ett par meter lös sladd med samma inställningar som du (2V/div 5mS/div)
NewFile0.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
walle87

Inlägg av walle87 »

Har du mätt upp motorn så det inte är kortis där? Tycker det låter som en rejäl strömrusning
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Jag hittar ingen kortis i motorn. Får runt 1ohm om jag mäter på faserna.

Men jag ska nog dela på motorn nån kväll och se efter hur det ser ut inuti.
Jag hade ett helvete att få på sidokåpan på den sidan kablaget går ut, så det kan mycket väl blivit någon skada där.
Trångt är ju bara förnamnet med så grova kablar, och de har en väldigt tunn och känslig isolering...
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Fasresistansen kan du inte mäta med en multimeters begränsade resistansområde.
Du måste istället lägga på 1Amp strömbegränsat och mäta hur många millivolt som ligger över fasen.
Mäter du fram 50mV så är fasresistansen 50mR, 100mV blir 100mR och så vidare.
Alla faserna skall ha nära nog samma resistans, kan dock skilja några procent pga tillverkningsprocessen av motorn.
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Mjoo, jag vet att man inte kan mäta så, men min mätning säger ju att det inte är någon direkt kortslutning iallafall.

Nu har jag ju faktiskt köpt ett labbagg så jag kan experimentera med lite.

Är väl inte helt på det klara hur jag ska ställa den för det ska bli som du säger men läser jag instruktionsboken lite kanske det ger med sig.

Du kanske kan utläsa direkt om det går med detta,

http://www.mastechpowersupply.com/dc-po ... d_111.html

God f*ucking damnit vad jag måste hitta nån kvällskurs eller liknande så man lär sig dessa saker.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Det blir mycket sällan direkt nollohmig kortslutning i en lindning, däremot kan lacken skadas mellan två
lindningslager och orsaka delvis kortslutning med upphettning och snedvriden strömförbrukning som följd.
Vill du vara säker får du nog ta till 1amp och millivolt metoden med en multimeter.

Förfarande:
Ställ ner strömstyrkan från labbagget till nästan noll. Sätt utspänningen till ca 2V
Koppla in labbaggets utgång till Ampvisning på din multimeter. (+ till + och - till -).
Detta kortsluter utgången igenom multimetern och du kan sedan öka strömstyrkan tills 1amp visas på multimetern.
Nu kopplar du istället in motorns faser till labbaggets utgång (en åt gången) och de inställda 2V kommer att forcera 1amp genom lindningen.
Ta nu och sätt multimetern på millivolt mätning och mät direkt över motorns faser medans det flyter 1amp genom lindningen,
Nu kan du avläsa hur många millivolt, dvs milliohm som lindningen verkligen har, dessutom jämföra om det stämmer mot spec.
Skriv svar