Skulle ta cykeln till jobbet igår morse, men kom bara en kilometer innan bakhjulet låste sig och den berömda magiska blå röken som får elektronik att fungera släpptes ur kontrollern.
Trampade mig hem med möda och besvär, mitt enorma framdrev gjorde mig liten nytta nu när jag inte hade nån elmotor att hjälpa mig på traven.
4 MOSFETar brända på första fasen...

En konding rök med också, dock tror jag den är okej, och bara skadats utvändigt när MOSFETen närmast exploderade.

Nu är ju den stora frågan vad som hände egentligen...
Jag och polaren har varit ute och lekt med våra cyklar i närmare 100km, med relativt hög effekt (4500W), och allt har fungerat bra.
Då och då, oftast på lite mellangas, har jag känt ryckningar i motorn, typ som effekten dippade några millisekunder, 4-5 gånger i rad. Detta har snabbt avhjälpts genom att höja hastigheten eller effekten.
Jag har hela tiden trott att detta haft något med mina naggade magneter i motorn att göra. Att jag har den uppsättning hallgivare inkopplad, som mäter på den sidan magneterna som är dåliga.
Såhär i efterhand borde den ju hackat konstant då, och inte vara varvtals och effektberoende.
Nåja, så häromkvällen tänkte jag vara duktig och koppla in mig på uppsättningen hallgivare på andra sidan motorn istället. Sagt och gjort, fick rätt kombination på första försöket, och med motorn uppe i luften snurrade den så mjukt och fint.
Gav mig ut på en kort provtur gatan upp och ner, för det började regna.
Efter hallbytet var det först igår morse som det blev nåt åkt, och då kom jag som sagt bara en kilometer innan det sa poff.
Första uppsättningen hallgivare = 100km, andra uppsättningen = 1km.
Så logiskt sett bör det ju ha med bytet av hallgivare att göra, men jag är inte säker.
Om nu halllgivarna läste så väldigt fel att de kunde leda till att en fas eldas upp, borde motorn inte snurrat så lätt och fint som den gjorde.
Men det är det enda jag har att gå på just nu.
Tankar och tips mottages med öppna armar!