DIY Precisions 5 axel CNC-fräs inkl. för Rapid prototyping

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Elektra

Re: DIY Precisions 5 axel CNC-fräs inkl. för Rapid prototypi

Inlägg av Elektra »

a) Jag ska inte bearbeta så stora delar som 500x500x200 (50 liter) (den blir ju på tok för stor)
utan bara en hundradel så stor 100x100x50 (0,5 liter) med 5 axlar.
b) Kunskap är något som går att skaffa, det tar bara tid.
c) Jag tycker 3 x 150 kg är ganska tungt, eller ?
Speciellt när man har ämnen på högst 0,5 liter volym (med 5 axlar)
d) Billigt är ju ett relativ begrepp, men den får inte kosta 7 siffrigt
e) Den får gärna vara skrymmade när den väl är framme, men inte när jag plockar ihop den.
f) Jag har redan en stationär dator med parallell-kort,
som jag använder just nu och den är även tänkt att användas för CNC-fräsen
g) Värme kommer inte att vara något problem, för jag håller på med prototyping och inte produktion.
h) Den behöver inte vara tyst. Man har ju snälla grannar :-)

Jag tänker nog fortsätta med den inriktning som jag hade från början,
men ser jag att det är omöjligt eller väldig dyrt, så är det inte värre än att jag får ändra på mig.

Svårigheter är till för att utmanas och jag ger inte upp förrän jag är övertygad om att det inte går....
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Köp den jag länkade och var glad. 90000kr är ju bara 5-siffrigt.
Användarvisningsbild
Elektra

Inlägg av Elektra »

Var det med 5 axlar ?
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Kolla videon i samma inlägg så ser du att den finns med 5 Axlar :)
Men som de flesta företag äre pris vid begäran, så man kan säkert flörta till sig bättre priser t ex.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Meduza skrev:Det säljs färdiga 4-5 axlar på eBay, misstänker att dom är på gränsen till för klena och jag är rätt säker på att dom inte är exakta nog (bland annat direktkopplad stegmotor på 5e-axeln) men du kan ju titta på dom som ett alternativ om du nu har bråttom att testa.

http://www.ebay.com/itm/CNC-the-4th-Axi ... 460a5a4709
Wow, rätt billigt!
Inte för att jag vet vad jag skulle med dom till dock, gravera på runda objekt med en fjärde axel och göra t.ex skumma gängor eller custom rattar men full 5-axlig 3D kan jag inte ens rita för! :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tog en stund och ritade vad jag har tänkt om detta.

Tanken är att man kan hänga på en fjärdeaxel på bordet, tex Sherlines lilla bord: http://www.sherline.com/8730pg.htm och sedan bygga ett eget trunnion table.

Även därför Z-höjden är som den är, för att kunna hissa spindeln när man ska köra 5-axligt.

Delarna är 2st Förbindningsvinkel WV2 och en Förbindningsvinkel WV19 från Solectro, en bit aluprofil från alucon (100x200mm), linjärskenor från HIWIN (HGR25) med tillhörande långa block samt en del 20mm aluminium.
http://www.solectro.se/Category/Index/1194
http://www.worldofcnc.com/profile-rails ... c-403.html

Som bas är tanken att man helt enkelt använder en planskiva i gjutjärn och skruvar allt direkt i den, storlek 600x600mm, vikt ca 58kg, från OTDTools: http://shop.otdtools.se/planskiva-gjutj ... -3/27791-0

Alternativet är en lite större planskiva, tex denna på 600x600mm: http://www.smaskin.se/web/Produkter/Fas ... -0230.aspx
Då går det att få lite större arbetsyta och det blir lite mindre trångt framför pelaren.

WV2-vinklarna går lite utanför kanten, men den biten går nog helt enkelt bara att kapa av utan att man ser några katastrofala effekter.

Inga skruvar, motorer eller spindel är inritade, rekommendation är kulskruv minst 16mm i diameter, modell kina.

Just nu har den ca 125x320mm arbetsyta treaxligt.

Tänk på att när man kör trunnion-table så tar den en del extra i utrymme när den viker upp!

Tips för bordsskivan är att köpa 300mm-varianten av denna: http://www.worldofcnc.com/t-nut-bed-pla ... -2195.html och kapa på hälften så du får 375x150.

Har även bifogat en zipfil med sketchup-ritningen:
precisionsfräs.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Meduza 30 januari 2013, 22:15:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nu ett försök med den större planskivan, ser mycket bättre ut direkt, 600x600x100mm planskiva länkad i mitt inlägg ovan.

Har även lagt på t-spårs-bordet jag tipsade om.

Det här bygget bör att gå att få ihop även med hyfsat begränsad utrustning i maskinväg, det är ju delar för ca 25-30kkr till dom första tre axlarna, å andra sidan lär den bli ungefär så stabil som dina mål kräver!

Kulskruvar kan du beställa hos denna kille:
http://stores.ebay.com/linearmotionbearings

Det går specialbeställa dom där med ändbearbetning och allt för minimala pengar i sammanhanget.
ScreenShot710.png
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ursäkta min trippelpostning... men det kändes inte rätt att försöka uppdatera inläggen i det här fallet...

Har lagt till en luftkyld HF-spindel av klassisk kina-modell, två fästblock till den från Sorotec, specialdesignade lagerbockar och en del annat.

Ritad med denna som bas: http://www.smaskin.se/web/Produkter/Fas ... -0230.aspx

Senaste sketchup-filen:
precisionsfräs-v3.zip
Hur den ser ut:
ScreenShot714.png

Om man plockar isär den så att XY-bordet och basplattan blir för sig, hela pelarn och dom två sidovinklarna blir för sig, spindelpaketet blir en del och bakre vinkeln blir själv, då borde det kunna packas ihop såhär, Då tar den ca 65cm bredd, 45 djup och 60 höjd, det måste väl vara kompakt nog, ryms typ i garderoben.
ScreenShot716.png

Ett ännu bättre alternativ är att ta den i 3st delar, pelare och spindel tillsammans, bas för sig och bakre vinkeln för sig, då ryms den under sängen bara det är 30+cm utrymme därunder (skaffa lite högre ben till gästsängen om du inte har är det...)
ScreenShot719.png
Nu har jag lovat mig själv att sluta rita och börja plugga det jag borde göra... så sätt igång att titta på det nu!

PS. Var skickar jag fakturan för nästan 2 timmars ritande? ;) DS
Senast redigerad av Meduza 30 januari 2013, 22:15:51, redigerad totalt 1 gång.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Snyggt Meduza! :tumupp: Jag satt bara och väntade på att det skulle komma lite konkreta ritningar i den här tråden, näst intill omöjligt att prata om olika lösningar och försöka få fram pris på alla komponenter utan lite översiktsritningar.

I övrigt är mina 50 öre: Börja bygga en vanlig 3-axlig fräs, du kommer lära dig massor på vägen och den initiala summan blir inte lika stor. När den funkar kan man haka på axel 4 och 5 ifall man designat rätt från början..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja det började bli svårdiskuterat utan något att diskutera runt tyckte jag :-)

Maskinen här ovan är iaf en riktigt stabil 3-axlig maskin förbredd för att klara av 5-axligt,
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Tycker dessutom det ser ut som om alternativet som Meduza (Mycket förtjänstfullt tagit fram) medger att man just börjar med tre axlar, och kan gå vidare senare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja den är designad med överdrivet långt slag "utåt" och överdrivet lång Z-axel just för att det ska
finnas plats för ett Trunnion-table med roterande axel, så det går att bygga vidare till 5 axlar, det är meningen :D
Användarvisningsbild
Elektra

Inlägg av Elektra »

Jättetack Meduza !
Just nu har jag lite svårt att verkligen ta åt mig all information och värdera den på ett sakligt sätt.
Märker att jag behöver lära mig mer om mekanik, fräsar, metallskärning och
hur stora och små CNC mill maskiner verkligen fungerar.
Just nu kollar jag för fullt på en massa informationsklipp på Youtube typ Grundkurser i fräsning, fräsmaskiner m.m. (man är ju metall-Newbie)
Jag jämför även andra konstruktioner (inkl DIY), för att förstå dess styrkor och svagheter.
Till allt detta, så ska man väga kostnaderna vs stabilitet/precision.
Kanske kan man hitta fler china-grejor på Ebay, för att få ner priset.

Jag kan kanske hitta massiva järnblock/järnprofiler (typ några hundra kilo) på någon skrot el. likn.
som man kan ha till bottenplatta, styrbord och z-axeln.
Jag har ju Lunda Industriområde en liten bit ifrån mig och där finns det massa mekanik och metallföretag. Hittar man någon järn-kloss där, så kan man säkert få den för en tårta eller så.
Men, först måste jag ju ha en bättre bild över vad jag ska ha.

För två år sedan sa en kompis att han hade ett 10 meter järnvägsräls(från SJ) som jag kunde få.
Funderar på om man kan ha detta till bottenplattan och Z-axeln....det är i alla fall tungt.
Just nu är det lite jobbigt för hjärnan, men det är alltid lite förvirrat när man lär sig nya saker ;-)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Idén med planskiva som bottenplatta är dels tyngd, dels att det går gänga ner gängor för allt som ska fästas direkt i skivan, dels att den är plan från början vilket gör att du inte behöver lägga pengar på bearbetning.

Det är nog ärligt sagt en rätt ekonomisk lösning.

Aluprofilen som Z-pelare kostar 1500kr och är väldigt rak från början, och har fästspår för stagningarna och linjärskenorna, återigen, sparar dig massa pengar på bearbetning.

(såvida du inte hittar en rätt plan tjock stor metallskiva och ställer dig och skaver in den för hand, men då behöver du en planskiva... och där var vi tillbaka igen...)

Lunda säger du... det är inte så långt från där jag brukar röra mig... om du vill kan vi träffas någon dag så kan jag hjälpa dig reda ut lite IRL?
Användarvisningsbild
Elektra

Inlägg av Elektra »

Meduza skrev:Ja den är designad med överdrivet långt slag "utåt" och överdrivet lång Z-axel just för att det ska
finnas plats för ett Trunnion-table med roterande axel, så det går att bygga vidare till 5 axlar, det är meningen :D
Bra tänkt ! Jag var inne på precis samma sak.
Man planerar och 3D-Cad-ar för allt,
men man behöver ju inte bygga och köpa allt dag 1.
Skriv svar