Behöver övervaka min bil! Kan nån ge mig tips?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Men nu ska/har han ju redan hämtat en kamera just för övarvakning.
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Det verkar allstå vara ok att ta stillbilder med en fast monterad kamera utan tillstånd?
Vart går då gränsen för hur många stillbilder kameran får ta innan det räknas som film och blir olaglig? 0,1fps? 0,5fps? 1fps? 5fps? 25fps? 50fps?

Se'n kan du väl alltid hävda att det är filmat med en handhållen kamera, för det är väl tillåtet? Annars blir ju alla vanliga hemvideokameror olagliga...
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

1. Om du påstår att du fått bilderna i brevlådan och någon hävdar motsattsen, så kommer dom att få det jobbigt att bevisa att det var du.

2. Det finns många programvaror som kan ta bilder från TV-in och kolla om dom förändras. Jag körde detta genom dörrögat för 10årsedan med en webbcam. Kvaliten var för dålig på linsen men annars så fungerar den.

3. Du kan hyra en campingbil och sätta dig att vänta en bit ifrån bilen. Om någon kommer och repar bilen så rusar du fram med ett baseboll-trä och bankar någon sönder och samman. Du har tidigare läst lite om hur man reagerar i rasande aggresivitet så att du kan ge en dettaljerade beskrivning till polisen "hur du inte kunnde hålla dig när din stackars bil blev repad, du såg bara rött, det var som djävulen tog tag i dig, osv..." Troligen går du helt fri, kanske ett skadestånd...

4. Köp en beg. radiostyrning för RC-flyg. Minst 3kanaler.
Köp ett beg. painbollgevär. Minst semi-auto.
Köp en beg. videokamera. behöver bara ge bild ut.
Köp en trådlös "TV-länk" för 499kr.

Poppa popcorn, ta en folköl och sitt framför TV tills han kommer.
hijacked_user
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 augusti 2005, 13:15:04

Inlägg av hijacked_user »

Nej, jag vet en bättre idé:

Hämta polisen, be han följa med dig, eller sitt och vänta på en polis och "ta med dig honom".

Sedan sitter ni båda gömda i någon bil du kan be om att få låna av nån granne (som kanske står mitt emot din bil) och tittar, när dom kommer fram å repar din bil så hoppar ni ut ur grannens bil och tar fast honom...

Dumt å skada människor med basebollträ och sånt. Det kallas misshandel enligt svensk lag. Dyra skadestånd och långa fängelsestraff.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jag tror faktiskt man hamnar i finkan om man hämtar en polis också, för han lär ju inte följa med frivilligt för att sitta i en bil i två veckor och glo! Tyvärr! ;)

/Magnus
Gimbal
Inlägg: 7996
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Pjoms skrev:Det verkar allstå vara ok att ta stillbilder med en fast monterad kamera utan tillstånd?
Nja, det är inte ok att ta stillbilder hursomhelst heller. Tror det kan vara ok om bilden är av sådan kvalitet att eventuella personer på bilden inte kan identifieras. Tänk ex. på alla internetkameror som uppdaterar var n'te minut, jag har ännu inte sett någon som visar en offentlig plats där enskilda personer går att känna igen.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7038
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Kan detta vata något?
Nokia PT6
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Ni är för roliga:) Trevligt med upplyftande inlägg, som nedan tex:
4. Köp en beg. radiostyrning för RC-flyg. Minst 3kanaler.
Köp ett beg. painbollgevär. Minst semi-auto.
Köp en beg. videokamera. behöver bara ge bild ut.
Köp en trådlös "TV-länk" för 499kr.

Poppa popcorn, ta en folköl och sitt framför TV tills han kommer
Kan man kalla det realtids-spel?:P

Hade jag råd skulle det bli så, ev ett blivande projekt för kommande villan?
Paintball-övervakad tomt? :razz:
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

lgrfbs: Den va ball, va kostar den?

/B
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Skulle tro att den är snordyr, smart ide iaf.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7038
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

benring vet inte, men Tekno på P1har testat den och de sa
att den kostade som ett vanligt hemmalarm....
Kanse 3-5000Kr??
hijacked_user
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 augusti 2005, 13:15:04

Inlägg av hijacked_user »

snabelost: Naturligvis menade jag att man skulle fråga polisen om han kunde komma med och övervaka en sak för att det är risk för att brott sker.

Men slår man dom som repar ens bil med basebollträ då hamnar man naturligvis i finkan.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Eller så slår man fanskapet tillräckligt hårt, så han inte kan gå till polisen å klaga!.
Eller så bygger man en sådan elpistol som Danska polisen använder, där 2st små hullingar skuts in i kroppen med sladdar som går till elpistolen. Och sen kan du sitta där & ge honnom småstötar så han ligger kvar medan du väntar på snuten!.
hijacked_user
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 augusti 2005, 13:15:04

Inlägg av hijacked_user »

elpistoler är olagliga i sverige....
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Fagge, det räknas som att slå ner honom = finkan för dej.
Skriv svar