Hur få ut lödröken genom vädringshål (eller fönster)?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomasa88

Re: Hur få ut lödröken genom vädringshål (eller fönster)?

Inlägg av thomasa88 »

Fick dit fönsterhakarna och tryckte dit någon form av rörskarv, i hålet, i förrgår. Sen tryckte jag dit rörbit på skarven, trädde på en slang och trädde slutligen dit slangen över min frånluftsfläkt i andra änden. Tog tyvärr bara en bild, men man ser hur det ser ut vid plywooden. Måste korta röret där.

Har noterat att billig plywood inte verkar vara så rak :P, men borde vara bättre än att ha fönstret öppet. Ska sätta dit lite av P-listen jag köpt i kanterna.

Kikade lite snabbt på Elfa-fläktarna. Min frånluftsfläkt verkar ju ha bättre flöde än de billigaste radialfläktarna iaf. Min San Ace serverfläkt klår de minsta ser jag.

Problemet jag har är att man kan vara, säg, max 5 cm bort från frånluftsfläkten för att den ska få in röken. Iaf när den står bredvid. Funderar på om det kan hjälpa att ha den ovanför eller om jag ska byta fläkt. Är det tryck eller flöde jag vill öka? Jag tänker spontant flöde, för jag vill få igenom mer luft. Men det kanske blir mer "drag" i fläkten med högre tryck. :humm: Sry om jag borde läsa på lite. Har inte hunnit med det här projektet så mycket.

Dammsugare verkade ju lite fiffigt, om man får tag i något som inte låter som ett skrälle. Vet att mina föräldrar för längesen hade en dammsugare där man kunde sätta dit slangen vid utflödet också. Fast lite stort med en "vanlig" dammsugare, om jag hittar någon vettig skrotdammsugare. Bordsdammsugare kanske går att få ner i mer lagom storlek.

Kod: Markera allt

Fläkt                          Flöde  Tryck Url
                              [m³/h]  [Pa]
San Ace 40 9CR0412S501            42  450   http://qc.uoregon.edu/docs/sanace40.pdf
Biltema frånluftsfläkt            99        http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Flaktar/Franluftsflaktar-87397/
HYB55A05 (Elfa-ex.)                6  108   54-217-03
(Var inte så många av Elfa-fläktarna som hade datablad, så man kunde se tryck. Hade tänkt ta någon kraftigare som exempel.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar