EagleSpirit skrev:Tänkte lite, eftersom ni nu gjort lite med lego och det funkar ganska tillfredställande kan ni ju göra en robot med lite fler rörliga delar. Tex bygga en traktor av den där modellen? Sätta in hydraliska delar eller en liten växellåda med en vanlig legomotor (ni behöver såklart en motor för att driva hydraliken också så en motor till kommer ni aldrig ifrån

), iaf två axlar, en för "stora" axeln och sen en för skopan. Skulle vara jäkligt grymt. Kanske sätta en knapp på fjärrkontrollen som gör att ni kan använda dom där spakarna till att både styra körningen och skopan. Då har ni ju helt plötsligt fyra kanaler. Det är så man gör på industrirobotar

Lär inte vara så svårt. Har ni något kretsschema eller liknande på fjärrkontrollen?
Jäkligt grymt iaf, försök att göra en riktig robot nu med riktigt kretskort och delar som ska sitta där i framtiden också, det är ju skoj att visa upp en klar robot. Men ja jag vet hur svårt det är, man vill alltid utveckla den
Vill så gärna börja på mina projekt nu också och bara experimentera, men hinner inte
Lego använder vi bara för att ha en flexibel ram att bygga på: Den är ju lätt att ändra på utefter behov. Min robot har jag exempelvis byggt om ett antal gånger bara för att få lite, lite extra plats åt den där sista sensorn
I övrigt är Lego ingen hit att bygga "robotar" med, det är alldeles för klent. Motorerna jag använder är i klenaste laget. De är ämnade att gå på 9V, jag skrämmer upp dem i 11V för att det ska hända något. Pneumatiken är rent slöseri med energi, man skulle behöva en fet treaxlad släp till dendär traktorn fylld med bara batteri för att få något vettigt gjort med lego-pneumatik.
Jag föredrar vanliga modellservo som motoriserade leder.
Jag har nyss införsaffat två billiga batteridrivna skruvdragare som jag dissikerat, motorerna är perfekta att ha till drivning och batterina är stora, laddare och allt ingår! Nu ska det minsann bli krut i bygget!
Legot faller i glömska, det nya materialet blir nog plywood.
Men först ska vi skriva projektrapporten till de små stackarna vi byggt hittills