CNC fräs Jeda007

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Homing

Gör som så att du tar fram en mätklocka och mäter repetitions noggrannheten för att ta ett beslut om brytaren är bra eller inte.

Jag ska till och testa ett par varianter av brytare senare i veckan början av nästa för att se vad de duger till. En enklare variant och en precisions positions brytare med 0,002 i repetiton. Detta är nåt jag förmodligen skall erbjuda till försäljning senare.

De jag har på svarven är ett par rullnocksbrytare som fungerar. Gamla som gatan. Har ett par egentillverkade med optogafflar som jag har provat och de fungerar också, lite strul med fjäder inne i mekaniken bara som jag måste åtgärda. Har liksom lite ont om plats i lilla fräsen så där kanske jag skall välja någon flerdäcksbrytare med härdade nockskenor.

Återkommer....
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Fick till det med Sheetcam tog bort värdet på tool lenght offset då fungerade det när jag nollställde mot arbetsstycket!

Labbade lite med Ändlägesbrytarna samt vändglapp!
Hooming på X höll sig inom 0,5 tiondelar, vändglapp var det sämre med ca 3 tiondelar!
Hooming på Y var sämre ca 3 tiondelar, här var vändglappet bättre höll sig under tiondelen!
Hooming på Z var också den ok höll sig under 0,5 tiondelar, pulser/mm var felinställt här nu lite bättre!

Påverkar debouncetiden i Mach3 detta det borde det göra eller?

Dessa siffror är inte riktigt hundra glömde anteckna, men det är knappt plusgrader i mitt garage :evil:

Verkar dessa siffror någorlunda?
Den stora boven är nog skruvarna dom är trapetsgängade tar jag bort glappet helt blir det ruggigt trögt
att vrida runt axlarna samt så mår dom väl inte så bra av det!
Kan ju inte tajta sliderna för mycket heller då dom kan skära!

Måste ju tajta X lite ivarjefall! samt titta över brytarfunktionen!

Till skyltjobb duger det väl gott skulle jag tro? men man blir ju lite blind på dom där klockorna visarn hoppar för minsta lilla!

Mvh jeda007
P.S fräste i en plywoodskiva och ville testa lite större skärdjup, det blev ingen text!
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

När man söker referenspunkt på en "riktig" cnc-maskin så används referens-brytaren bara för att sätta ref.punkten på rätt varv så det behöver inte vara så noga (+-1mm är inga problem med 4mm stigning).
Fin inställningen sker med en ref.signal i servomotorn.

Kan Mach3 hantera den typen av referens-sökning?

[EDIT] Kom just på att man kan grinda (AND) ihop ref-signalen från motorn med ref-signalen från brytaren till 1 signal så ska det gå att ref-köra även om Mach3 inte har stöd för det.
Senast redigerad av Chribbe76 22 mars 2006, 21:38:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mach3 är inte 'Closed-Loop'
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!

Försökte sätta in en PNP fotocell med sändare mottagare och fiber men det gick inte bra det skulle gå!
Men jag hittade en givare som kunde både PNP/NPN och det gjorde susen ligger nu och pendlar på hundradelar vid hooming, det räker gott för mig!

Tack vare detta fick jag mycket större arbetsområde och det var viktigast just nu!

Chribbe
Jag letade efter en ref signal i mitt servosystem men hittade ej, men det skulle nog fungera ypperligt om det gick!
Får väl helt enkelt leta mer, det ända jag tänker på är väl att när endgivaren blir aktiverad så går den tillbaks tills den är oaktiverad då måste refsignalen vara synkad på returen!

Ett litet problem med Sheetcam som hände mig är att jag Cadade upp ett hjärta sedan skrev min dotters namn inuti, med Autocad savade som DXF ver12, när jag sedan tog upp den i sheetcam så låg texten snett! i detta fallet var det ju inte hela värden men om det blir samma sak när jag skall göra detaljer med passform blir det ju kass!!

Mvh Jeda007
P.S Nu tar jag ledigt är redan lite på lyset ha det gott alla!
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Chribbe76 skrev:Kom just på att man kan grinda (AND) ihop ref-signalen från motorn med ref-signalen från brytaren till 1 signal så ska det gå att ref-köra även om Mach3 inte har stöd för det.
Det borde ju funka men förutsätter väl då att den mekaniska brytaren har så pass hög repetitions noggrannhet att den alltid är inom 180grader av enkodern, eller hur? Men visst ligger det nåt i detta. Sen borde man ju alltid ha sin homing i den mest aktiva delen av kulskruven för att i möjligaste mån kompensera för längdutvidgning pga temperatur växlingar.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

jeda007 skrev:Ett litet problem med Sheetcam som hände mig är att jag Cadade upp ett hjärta sedan skrev min dotters namn inuti, med Autocad savade som DXF ver12, när jag sedan tog upp den i sheetcam så låg texten snett! i detta fallet var det ju inte hela värden men om det blir samma sak när jag skall göra detaljer med passform blir det ju kass!
Tror inte att vi kan skylla på Sheetcam, hur har du hanterat texten i Autocad? Ta det som en regel att alltid EXPLODERA alla ritade elementen innan du sparar som R12 DXF:er så tror jag att du kommer in i det hela.
Berätta hur det går....
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Gott att se lite liv på forumet en fredagkväll!

Skall labba lite med maskinen imorgon, fixa till lite lösa trådar här o där ser för j.....t ut just nu!
Kommer med mer info imorgon om detta!

Jag sa inte att det var Shetcam som var felet! Ett litet problem var att när jag skulle explodera texten så gick inte det!
Ett litet problem till är att jag är ingen expert på Autocad heller, så felet kan vara vad som helst just nu, skall kolla med brorsan han e en fena på auotocad!

Mvh Jeda007
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Åfan, det har jag inte råkat utför. Hmmm detta måste kollas upp.

Skicka gärna dwg:n till mig oexploderad så får jag kolla vad som händer.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!

Har nu bytt ut gränslägesbrytarna för X/Y Axlarna blev mycket bättre resultat,
borrade även ett hål i bordet så jag kunde vrida Y-axelns motor nedåt!

BildBild
Bild

Kan man få ner störningar med ett filter ? hittade detta.
Bild

Lade ut fräsarna jag hade på bordet det blev några stycken, men många är kass.
Kan man slipa koniska samt radiefräsar? Samt var?

Bild

Mvh jeda007
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Här kommer några små smakprov på vad fräsen kan göra!
Bild
Bild
Bild
Har även lagt upp en ny tråd! där jag fräst en del detaljer!
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 965#135965

Det återstår en hel del att göra men nu börjar det likna något,
den största felkällan är mig själv tex att glömma nollställa vid fräsbyte kan bli intressant!

Fick ett konstigt fel skulle köra en fyrkantig bit med ett hål i men ena kortkanten blev inte vinkelrät???
Använder Scheetcam och mach3 någon som råkat ut för något liknande?

Vad är max antal kodrader i mach3 fick stopp vid Ca 10000 stämmer det?

finns det något billigt lätt program för 3D?

Mvh jeda007
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Tänkte sätta dit en fjärde axel på fräsen, men vet inte riktigt vad jag skall börja med, vad jag förstår måste jag ha ett cam program som hanterar 4 axlar, så utan cam program ingen ide att fixa axeln mekaniskt, därför undrar jag om någon av er har använt 4 Axlar och isåfall vilket program som fungerar bra.
Jag använder Mach3 som styrprogram och inventor som cad program så det skulle ju vara bäst om det fungerade med den konfigurationen!

En liten fråga till har två läsgafflar med betäkning TP1217 C2-1H och HA5-(H) 97 som skulle fungera bra till min höjdnollställningsmanick, vet någon hur jag kan få info om dessa?

Tacksam för hjälp
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Vilken 4e axel? A, B, eller C?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Fråga till Fagge: Innebär det A runt X, B runt Y och C runt Z. Vad har man då en C-axel till?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Skriv svar