Moving cam

Berätta om dina pågående projekt.
jeda007
Kontakt:

Moving cam

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Har börjat på en Tillt/Panorerings huvud till kamera! allt är fräst i trä så ni får ha lite överseende med finichen samt så blev det några felprogrameringar när jag fräste orkade inte göra om.

Har satt på stegmotorer på befintliga växlar som jag hittat, motorn blev nog lite klen på tilten.

Till styrning har jag tänkt en PIC16F877A, eller PIC16f628.

Har testat motorstyrning från Kjell&Co, samt en med Allegros 3959 kretsar den senare fungerade bäst, skall försöka få till det med en allegro 3972 sparar både komponenter och framförallt plats!

Har även labbat lite med trådlöskommunikation skulle sitta fint här, har åtminstonne fått en diod att blinka genom trådlös styrning.

Skulle vara väldigt trevligt om man kunde få till USB gränssnittet genom en PIC till Nikon D70.

BildBildBildBildBildBildBildBildBildBild

Labbplatta med styrkrets!
Bild
Trådlös kommunikation med kretsar från Kjell&Co.
Bild
Mvh Jeda007[/img]
Senast redigerad av jeda007 9 juni 2006, 12:10:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Om du har problem med tilten och för klena motorer så skulle jag prova med att flytta kameran lite 'bakåt' så kamerans tyngdpunkt hamnar på tiltaxeln. Kan ju bli lite konstigt med tilt när bildplanet förskjuts men det borde inte vara några problem.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Trevligt med fler D70-ägare på forumet ^-^

Hur länge har du haft den och hur många bilder har du tagit med den ?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skall det bli så bra som möjligt så skall bildsensorn ligga exakt i plan där axlarna går, då skall det nog inte bli några problem med förskjutning av bilden eller så. Däremot så kan det då ev bli problem med vikten om inte motorerna skulle vara så starka.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fråga, är det för skapandet av 360 gradersbilder , qtvr och liknande?
finns det några bra program nu som klarar upp och nerlutningen fint?
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!

Detta är bara en prototyp så lite justeringar får man räkna med, tittade ej under nikonen var stativinfästningen var räknade med att den var i centrunm det var den ej.
Har inte riktigt tänkt på att bildplanet skall ligga i axlarna men hade väl givetvis varit bäst.
På modell två får det nog bli starkare motorer tänkte jag skulle klara ett 300mm F2.8 objektiv med en converter x2, ville försöka få denna till att bli så liten som möjligt.

Tanken är till exempel att kunna gömma kameran nära känsliga objekt Tex rovfåglar, sedan kunna se bilden,styra samt ta en bild från en bärbar dator.

Tänkte även använda den till ett solprojekt se vad skillnaden blir om en solcell följer solen eller sitter fast monterad gör.

Har haft kameran i två år tagit Ca 15000 bilder däsförinnan tagit Ca16000 bilder med Olympusen, Tycker det är mycket roligt med digitalfoto synd man har så lite med tid.

Det här med 360 gradersbilder har jag inte tänkt på men det borde väl fungera utmärkt med denna moj.

Mvh jeda007
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Ja, fast nu är det väl inte bildsensorn som skall ligga i rotationsaxeln utan optikens nodpunkt?
Annars får man lätt parallaxfel. På större avstånd spelar det förstås inte så stor roll, men då kan man nästan skjuta utan stativ.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag gillar ditt bygge skarpt. Skall och kan du sen göra den i aluminium så köper jag ett exemplar direkt. Jag tror din tiltmotor räcker men du behöver lägga till en motvikt till objektivet (så att det hela är balanserat) då kommer bara motorn att jobba med den dynamiska belastningen av att flytta massan och inte hålla emot all massa. Dessutom miskar belastningen på panoreringsmotorns lagring.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag kan rekomendera Hugin för att göra 360graders bilder. Det underlättar mycket om man kan får kameran att ta en serie bilder med 25-50% överlappning så fort som det går så att saker (hundar, ankor, folk) inte hinner flytta sig till nästa bild. Att bildern blir "raka" är även det mycket underlättande.
Här är en av 360-bilderna jag tagit (orginalet är på ca 80Mpixel):
Bild
(nu vet ni var jag bor oxå :D )
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Ser skitbra ut! synd att du inte kunde posta den i större format iafl...
Btw, vilket skönt gräsplan att spela lite golf på! :D
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Äntligen en cam med bra bildkvalitet. De flesta man ser har cool styrning men ger urkassa bilder (billiga webkameror). En Nikon D70 är däremot inget man behöver skämmas för. Det enda är om man vill ha video för live-feed när man kör runt med kameran. Fast konstruktionen ser stabil nog ut för att kunna ta en mini-DV-kamera om man nu vill ha video med lite kvalitet. Vill man ha live-feed som sikte för D70'n kan man alltid hänga på en webkamera för detta ändamål - de fina bilderna kommer ändå från systemkameran.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

jeda007: Hur går det med projektet? Vore kul att se vad du kommer fram till. :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Har inte D70 en analog utgång som de flesta moderna digitalkameror har? Då är det ju bara haka på en RF-modulator där och ta emot signalen med en mini-TV :)
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!

Har just lödat klart två olika styrningar till Stegmotorerna.
En med Allegro 3972 samt 3955 har fått igång 3955:an lite grann inte hunnit testa så mycket, 3972:an vågar jag knappt testa verkar lite bökigt att skicka signalerna men det kanske går bra, återkommer med mer om detta.
Drivkretsen som finns på bilden är en Allegro 3959.

Båda styr jag med en Pic 16F628.
Tänkte sätta en 5 kanalig RC-kontroller till att styra med även kameran!

Japp det finns en analog utgång men jag kan bara se på kort jag tagit, för att se bilden live får man hänga på en minikamera eller webkamera som Illuwater sa, har en liten trådlös som jag skall testa!

Kommer snart lite bilder!
Mvh jeda007
Senast redigerad av jeda007 19 juni 2006, 20:24:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det är ganska uppenbart att man inte kan använda analogutgången för livebild på en D70. D70 är en systemkamera där bildsensorn bara "ser" genom objektivet i det ögonblick man tar bilden. Tar man en "vanlig" digital kompaktkamera t.ex så skulle det kunna fungera.
Skriv svar